Workation to wciąż nowy trend, dzięki którym można połączyć konieczne z przyjemnym, czyli w tym wypadku pracę i wypoczynek. O tym stylu wykonywania obowiązków służbowych jest coraz głośniej i wydawałoby się, że dla wielu pracowników taka opcja to spełnienie marzeń. Jednak chyba nie tych z Polski. Jak się okazuje, na pytanie, czym jest workation, większość Polaków nie zna odpowiedzi.
Takie wnioski płyną z wyników najnowszego badania przeprowadzonego przez ClickMeeting, polskiej platformy do wideokonferencji i spotkań online. A dokładnie to, że większość pracowników w Polsce nie jest świadoma tego, że istnieje coś takiego, jak workation, czyli łączenia pracy z podróżowaniem. Wyniki badania przedstawiają się następująco:
- 61 proc. ankietowanych nie wie, czym jest workation,
- 25 proc. nie jest pewna,
- 14 proc. jest zaznajomiona z tym pojęciem
Okazuje się również, że workation nie zbyt pociąga Polaków, a praca zdalna zza granicy zdecydowanie nie cieszy się zainteresowaniem pracowników. Z badania wynika, że:
- 70 proc. ankietowanych nie rozważało jeszcze tego, czy chcieliby korzystać z workation,
- 39 proc. twierdzi, że do tej pory nikt z ich firmy nie pracował w takiej formie,
- 9 proc. badanych wyraziło chęć skorzystania z tej opcji w przyszłości, jeżeli będą mieć taką możliwość.
Nawet work-life balance to wciąż wyzwanie w Polsce
Nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie w tym roku, przyniosła dla pracowników wiele korzystnych zmian w kontekście work-life balance, jak np. wydłużenie urlopu rodzicielskiego, wprowadzenie bezpłatnego urlopu opiekuńczego oraz możliwość zwolnienia od wykonywania obowiązków z powodu siły wyższej. Jednak z badania wynika, że:
- 26 proc. badanych chce, aby ich pracodawca, jeśli jeszcze tego nie zrobił, zapewnił im większą równowagę między pracą a życiem prywatnym,
- 23 proc. respondentów nie czuje potrzeby poprawy w tym zakresie,
- ankietowani wskazują, że zmian w obszarze work-life balance w firmach dokonało jedynie 19 proc. pracodawców,
- aż 42 proc. nie wie, czy takie zmiany zostały wprowadzone,
- tylko 11 proc. twierdzi, że ich firma dbała o praktyki work-life balance już wcześniej.
Nowy trend nie podbił serc Polaków
Wyniki badania pokazują, że najwyraźniej trend, który łączy pracę i podróżowanie, nie przebił się jeszcze w Polsce do szerszej świadomości. Tymczasem umiejętne korzystanie z elastycznych form pracy może przekładać się na wzrost produktywności pracownika oraz poziomu satysfakcji z wykonywanych obowiązków – komentuje Martyna Grzegorczyk, marketing operations manager ClickMeeting.
Z badania wynika także, że 55 proc. ankietowanych nie wie, czy osoby zatrudnione z nimi skorzystały z workation, a 10 proc. nie zamierza wybrać takiej opcji, nawet jeżeli pracodawca zaoferuje im taką możliwość. Równocześnie zaledwie 6 proc. deklaruje, że osoby w ich firmach pracowały w ramach workation.