Zalando zacznie właściwie informować swoich klientów o ich prawach konsumenckich, a w ramach wyrównania wyrządzonych szkód przyzna im vouchery na zakupy o wartości 40 zł. Takie są efekty postawienia przez UOKiK zarzutów platformie sprzedażowej za łamanie przepisów dyrektywy Omnibus. Spółce groziła wysoka kara finansowa, dlatego zdecydowała się na współpracę z UOKiK-iem i zmianę praktyk sprzedażowych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie praktyk sprzedażowych stosowanych przez Zalando w lipcu 2023 r. za to, że platforma nie wdrożyła w Polsce nowych przepisów konsumenckich. Spółka zignorowała wezwania UOKiK-u w tej sprawie, dlatego UOKiK postawił jej zarzuty zagrożone wysoką karą finansową.
Prawa konsumenta
Zalando nie wdrożyło przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus i nie przekazywało klientom informacji o statusie sprzedających na swojej platformie. Klienci mogą na niej kupić nie tylko produkty od samego Zalando, ale też partnerów platformy, o czym nie byli odpowiednio informowani. Nie mogli mieć pewności, że kupują dany produkt od firmy, a nie osoby prywatnej, co ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia praw konsumenta.
Co więcej, brakowało jasnych informacji o tym, jaki jest podział obowiązków związanych z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę partnerem. UOKiK tłumaczy, że klienci mogli mieć problem z ustaleniem do kogo kierować reklamację, kogo informować o odstąpieniu od zakupu, czy do kogo wysłać zwracany towar.
Choć początkowo Zalando pozostawało głuche na kierowane przez UOKiK żądania zmiany tych praktyk, cudownie odzyskało słuch, gdy dostało w tej sprawie zarzuty zagrożone karą do 10 proc. swoich rocznych obrotów. W wydanej właśnie decyzji Prezes UOKiK zobowiązał Zalando do wprowadzenia zmian na swoich stronach w związku z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus.
Więcej o prawach konsumenta przeczytacie w tych tekstach:
Spółka nie tylko zmieni zakwestionowane praktyki, ale także przyzna wszystkim konsumentom, którzy kupili w serwisie Zalando produkty od jego partnerów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania, voucher w wysokości 40 zł. Będzie on mógł być wykorzystany w ciągu 6 miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando – w tym uprzednio przecenionych – z wyłączeniem produktów sprzedawanych przez partnerów. Spółka przekaże informację o przyznaniu vouchera mailem.
Dyrektywa Omnibus
Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Szef UOKiK-u wyjaśnia, że brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie – rozmawiając ze sprzedawcą – w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości. Dodaje, że dokonując zakupów przez internet, konsument powinien być tak samo bezpieczny, jak w tradycyjnym sklepie.
Dlatego przywiązujemy tak dużą wagę do pilnowania i egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus – tłumaczy.
Przypomnijmy, że zgodnie z obowiązującymi od stycznia 2023 roku przepisami sprzedawca powinien między innymi prezentować najniższą cenę z okresu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki w sposób czytelny i niebudzący wątpliwości konsumenta. Najniższa cena może być przekreślona, pod warunkiem że jest czytelna. Nie wolno starej ceny ukrywać, pisać dużo mniejszą czcionką czy przy użyciu nieczytelnego koloru lub niskiego kontrastu.
UOKiK monitoruje, jak internetowe platformy handlowe dostosowały się do nowych obowiązków. Po interwencji UOKiK wielu przedsiębiorców zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Dotyczy to operatorów takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, Free Now, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Travelist, Amazon czy Allegro.