REKLAMA

Nabici w kreator CV. Myśleli, że to darmowe narzędzie online, a płacili jak za Netflixa

UOKiK postawił zarzuty operatorowi serwisu interviewme.pl, który umożliwia przygotowanie CV czy listu motywacyjnego. Choć użytkownicy byli przekonani, że narzędzia te są płatne jednorazowo, z czasem odkrywali, że w rzeczywistości zamówili automatycznie odnawianą subskrypcję. Urząd uznał, że spółka BOLD LLC świadomie wprowadzała konsumentów w błąd i postawił jej zarzuty zagrożone wysoką karą finansową.

Nabici w kreator CV. Myśleli, że to darmowe narzędzie online, a płacili jak za Netflixa
REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w środę, że postawił spółce BOLD LLC, operatorowi serwisu interviewme.pl, zarzuty nieprzekazywania istotnych informacji we właściwym czasie w sposób jasny i jednoznaczny. Spółce grozi kara do 10 proc. jej rocznego obrotu.

REKLAMA

Skargi od konsumentów

Urząd zainteresował się sposobem działania tej firmy po otrzymaniu skarg od jej klientów. Po przeprowadzeniu dochodzenia okazało się, że osoby korzystające z interviewme.pl nie wiedzą, że darmowe opcje portalu są ograniczone. Gdy dokumenty są gotowe, okazuje się, że za ich wykorzystanie – pobranie i możliwość wydruku trzeba zapłacić. Opcje są dwie: 14 dni za prawie 6 zł lub kwartał za 79,90 zł.

Mniej widocznym, drobniejszym i jaśniejszym drukiem na szarym tle, jest napisane, że subskrypcja zostanie automatycznie odnowiona. Koszt w przypadku krótszego dostępu wynosi wówczas 59,90 zł co 28 dni, bądź 79,90 zł kwartalnie – wskazuje UOKiK.

Więcej o prawach konsumenta przeczytacie w tych tekstach:

Osoby, które napisały skargę do UOKiK-u, były zaskoczone, że musi zapłacić prawie 6 zł za 14-dniowy dostęp, a następnie z ich konta regularnie są pobierane pieniądze, w dodatku w dużo wyższej kwocie. Urząd zwraca uwagę, że zastosowany rozmiar i kolor czcionki podczas informowania o subskrypcyjnej opłacie nie przyciąga uwagi odbiorcy. Co więcej, według UOKiK-u sama usługa stworzenia CV również nie nasuwa skojarzeń, że opłata będzie cykliczna.

Konieczna wyraźna komunikacja

REKLAMA

Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny tłumaczy, że konsument, który poświęcił czas na przygotowanie dokumentu, nie chcąc tracić wykonanej pracy, może ostatecznie zdecydować się na poniesienie niezbędnych kosztów. Zwłaszcza jeśli myśli, że opłata jest jednorazowa. Uważa, że spółka BOLD LCC mogła celowo tak skonstruować serwis interviewme.pl, żeby utrudnić dostęp do niektórych informacji.

Kwestie ceny oraz zasad płatności powinny być wyraźnie komunikowane od początku informowania o usłudze, żeby konsument mógł podjąć świadomą decyzję, czy chce z niej skorzystać – wyjaśnia szef UOKiK-u.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA