Spóźniłeś się z przelewem i straciłeś rabat? UOKiK stawia zarzuty Vectrze i Multimediom
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił spółkom Vectra i Multimedia Polska zarzuty dotyczące sposobu prezentowania cen i pozbawiania klientów rabatu w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku. Powiązanym kapitałowo dostawcom telewizji i internetu grożą kary do 10 proc. ich rocznego obrotu.
Po przeprowadzeniu postępowań wyjaśniających UOKiK ustalił, że cena usług Vectry i Multimediów uwzględniająca rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności prezentowana jest jak cena standardowa, co może wprowadzać w błąd. Prezes UOKiK-u uznał to za naruszenie praw konsumentów, a spółkom grozi kara do 10 proc. ich rocznego obrotu.
Odebranie rabatu jak kara umowna
Za każdy w wymienionych warunków klientom Vectry i Multimediów oferuje się rabat wynoszący około 5 zł, ale UOKiK ustalił, że klienci są zachęcani atrakcyjną ofertą abonamentu na internet stacjonarny lub zawierający go szerszy pakiet usług, ale nie otrzymują od razu jasnej informacji, że np. nieudzielenie określonych zgód, na przykład na marketing lub e-fakturę, lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami.
Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości – mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.
Więcej o prawach konsumenta przeczytacie w tych tekstach:
Chróstny uznał, że utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej. UOKiK przypomina jednak, że zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje tylko w przypadku zobowiązań niepieniężnych, a w omawianym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów.
Urząd podkreśla, że niezależnie od cofnięcia zniżek obie spółki mogą naliczać odsetki za opóźnienie w regulowaniu należności. Zdaniem prezesa UOKiK-u taka praktyka obu przedsiębiorców może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
Inne firmy pod lupą UOKiK-u
Warto zaznaczyć, że Vectra i Multimedia Polska są ściśle powiązane kapitałowo. Vectra już na początku 2020 roku przejęła swojego konkurenta, płacąc około 60 mln zł, ale gdyńska spółka nie zdecydowała się na rebranding i wielu konsumentów nadal korzysta z usług firmy Multimedia Polska. Bizblog.pl zwrócił się o komentarz do biura prasowego Vectry w sprawie komunikatu UOKiK-u o postawieniu obu spółkom zarzutów.
UOKiK prowadzi postępowania w zakresie rabatów także w przypadku innych operatorów i dostawców usług multimedialnych. W toku są postępowania wobec spółek P4 (Play), CANAL+ i T-Mobile dotyczące karania konsumentów utratą jednego z rabatów w związku z nieopłaceniem faktury w terminie. Ten aspekt jest także analizowany w prowadzonych aktualnie postępowaniach wyjaśniających dotyczących Netii i Orange. Prezes UOKiK-u sprawdza też, w jaki sposób operatorzy prezentują ceny usług telekomunikacyjnych.