REKLAMA

Rozliczenie składki zdrowotnej. Nadpłaty tak łatwo nie uzyskasz. Problem z PUE ZUS

W poniedziałek minął termin składania rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne, co zupełnie nieprzypadkowo przypomina rozliczenie PIT, bo dziś składka zdrowotna to parapodatek dochodowy. Podobnie jak z PIT-em, wielu płatników ma nadpłatę składki, ale tu zwrotu nie dostaniemy „z automatu”, lecz musimy wysłać odpowiedni wniosek do ZUS-u. Niestety tu może pojawić się problem, bo system PUE ZUS ma dość dziwną wadę, która utrudnia wysłanie wniosku.

Rozliczenie składki zdrowotnej. Nadpłaty tak łatwo nie uzyskasz. Problem z PUE ZUS
REKLAMA

Składanie rocznych rozliczeń składki zdrowotnej to tegoroczna nowość wynikająca z wprowadzonego w zeszłym roku Polskiego Ładu. Jak to zwykle bywa, nie obyło się bez poważnych problemów technicznych, a ZUS niemal do ostatniej chwili aktualizował program Płatnik, by biura księgowe były w stanie poprawnie policzyć składki swoim klientom.

REKLAMA

Termin składania rozliczeń minął 22 maja i teraz wszyscy, którym wyszła nadpłata składki zdrowotnej, mają tydzień na złożenie wniosku o zwrot tej nadpłaty. Dlaczego wnioski można składać tylko do 1 czerwca i czy w sytuacji, gdy się spóźnimy, nadpłata nam przepadnie – właściwie nie wiadomo. Lepiej jednak tę datę potraktować poważnie, bo ZUS posługuje się kategorycznym tonem.

ZUS: musisz odesłać wniosek do 1 czerwca

Jeśli masz nadpłatę, to ZUS wygeneruje wniosek o jej zwrot. Znajdziesz go na PUE. Musisz go potwierdzić, podpisać i odesłać do 1 czerwca – pisze ZUS.

Zakład wyjaśnia, że nadpłatę przekaże na rachunek bankowy, który jest zapisany na naszym koncie płatnika składek i obiecuje, że nastąpi to najpóźniej do 1 sierpnia.

Zwrot składki zdrowotnej: problem techniczny

Niestety tu może pojawić się problem. Zupełnie przypadkowo natrafiłem na błąd w systemie PUE ZUS, który uniemożliwia wysłanie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Tak jak obiecuje ZUS, odpowiedni wniosek czeka w folderze „dokumenty robocze”, otwieramy, sprawdzamy i wysyłamy, podpisując elektronicznie.

Zaraz, ale gdzie ten problem? Otóż wystarczy, że nie uda nam się podpisać dokumentu elektronicznie przez profil zaufany – kod SMS-em przyjdzie z opóźnieniem, coś oderwie nas od komputera, albo stracimy na chwilę połączenie z internetem, a znajdziemy się w sytuacji, z której uratować nas może tylko poprawienie przez ZUS swojego elektronicznego systemu.

Wniosek w PUE ZUS niby jest, ale go nie ma

Jak to się objawia? Po zalogowaniu do PUE ZUS pojawia się komunikat:

W systemie PUE czeka wniosek o zwrot nadpłaty na ubezpieczenie zdrowotne, która wynika z rocznego rozliczenia tej składki. Zweryfikuj wniosek, następnie podpisz i wyślij go do ZUS. Termin na złożenie wniosku upływa 1 czerwca br.

Pod komunikatem jest przycisk „Przejdź do dokumentów roboczych”, który klikamy. Otwiera się folder „robocze”, a tam... pusto.

Ponieważ z komunikatu systemowego wiemy, że wniosek o zwrot nadpłaty ma oznaczenie RZS-R, możemy spróbować wygenerować nowy wniosek. Klikamy przycisk „Utwórz nowy”, zaznaczamy tylko wnioski z kategorii „Płatnik składek” i na liście dostępnych wniosków jest RZS-R.

Zaznaczamy wniosek RZS-R, klikamy „Utwórz dokument” i pojawia się komunikat mówiący o tym, że na naszym profilu został już utworzony wniosek o zwrot rocznej nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne. „Sprawdź utworzone lub wysłane wnioski w widoku Dokumenty robocze Dokumenty i wiadomości na zakładce Płatnik” – poucza ZUS. Czyli wracamy do punktu wyjścia.

ZUS: zgłaszamy problem do działu IT. I cisza

Zakład Ubezpieczeń Społecznych najwyraźniej nie był świadomy tego błędu PUE ZUS, ponieważ po przekazanej przeze mnie informacji na ten temat poinformowano mnie, że sprawa została przekazana do działu IT. Było to we wtorek, ale dobę później nadal nic się nie wyjaśniło.

Do chwili publikacji tego tekstu nie dostaliśmy odpowiedzi na pytanie, kiedy problem zostanie rozwiązany i czy w związku z tym termin złożenia wniosku o nadpłatę składki zdrowotnej zostanie wydłużony.

REKLAMA

Aktualizacja: Dopiero po publikacji tego tekstu ZUS na Twitterze wyjaśnił, że dokument, którego nie udało się autoryzować, nie jest dostępny w folderze wnioski robocze, lecz w innym miejscu menu: „Zlecenia – Autoryzacja operacji – operacje do potwierdzenia”. Faktycznie tam znajdziemy nasz zagubiony dokument i możemy ponownie go autoryzować. Szkoda, że sam system wprowadza nas w błąd, kierując do sekcji „Dokumenty robocze”. Bez znajomości PUE ZUS w stopniu eksperckim, pozwalającym ignorować błędne komunikaty, sprawy nie załatwimy.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA