Nie, nie chodzi klapki Kubota ani o portfele Wittchena, tylko o bezmyślne zakupy produktów spożywczych. Lidl przypomina, że w Polsce co roku marnuje się 5 mln ton jedzenia, z czego 60 proc. w gospodarstwach domowych. W skali całego świata dane są jeszcze bardziej niepokojące: 30 proc. żywności, czyli ok. 1,3 mld ton, trafia do kosza. Szacuje się, że to dość, by nakarmić 2 mld ludzi. Co więcej, rozkładające się artykuły spożywcze odpowiadają za ok. 8 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych. Każda tona żywności na wysypisku śmieci emituje do atmosfery 4,2 tony CO2, przyczyniając się do zmiany klimatu.
Marnowanie żywności ma wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale także na stan naszego portfela. Szacuje się, że wartość żywności, którą wyrzuca do kosza polska czteroosobowa rodzina, wynosi aż 2 500 zł. Planując racjonalne zakupy, a także przechowując właściwie żywność, możemy zadbać o przyszłość naszej planety, a także lepiej zarządzać domowym budżetem.
Lidl Polska wystartował z trzecią edycją kampanii Sztuka niemarnowania. Sieć sklepów wraz ze swoim partnerem Caritas Polska będzie zachęcała do uprawiania sztuki kulinarnej w rytmie zero waste, a także dokonywania przemyślanych zakupów. W trakcie kampanii promowane będą również dobre praktyki, dzięki którym można dłużej przechowywać żywność i lepiej wykorzystywać resztki. Kampania potrwa do 8 października br.
Wdrażanie optymalizacji zamówień pozwoli na zmniejszenie emisji CO2
Lidl przekonuje, że sam dba o to, aby wytwarzać jak najkrótszy ślad węglowy poprzez optymalizowanie wielkości zamówień już na poziomie każdego sklepu oraz wprowadzanie systemu przecen, co skutecznie minimalizuje ryzyko marnowania. Każdy sklep monitoruje termin przydatności do spożycia sprzedawanych artykułów, gdy czas ten jest krótki, produkty objęte są przeceną.
Więcej wiadomości o zero waste
We wszystkich sklepach Lidl Polska dostępne są przecenione produkty w ramach akcji Kupuję, nie marnuję, w ramach której klienci mają dostęp do artykułów z każdej grupy asortymentowej oferowanych w niższej cenie – np. świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, owoce i warzywa oraz tzw. suche artykuły (m.in. chleby pakowane, ciasta) o krótkim terminie przydatności lub z uszkodzeniami niewpływającymi na jakość produktu - informuje dyskonter.
A gdzie znajdziemy produkty objęte przecenami? W miejscu ich standardowej prezentacji dodatkowo oznaczonych informacją o przecenie i etykietą rabatową Kupuję, nie marnuję. Sieć regularnie oferuje także po obniżonych cenach nieperfekcyjne warzywa i owoce. Dotychczas dużym zainteresowaniem klientów cieszyły się niewymiarowe jabłka sprzedawane prosto ze skrzyń, nieidealne, opalone przez słońce pomidory, krzywe buraki oraz ziemniaki, które obrodziły w nadmiarze. Wprowadzając je do oferty, można przeciwdziałać zmarnowaniu żywności, jednocześnie wspierając polskich dostawców, którzy mieli problem ze sprzedażą tych produktów.
Caritas i FPBŻ partnerami sieci
Lidl Polska już od ponad 20 lat współpracuje z Caritas Polska oraz Federacją Polskich Banków Żywności. Wspólnie koordynują wiele akcji charytatywnych, takich jak np. świąteczne zbiórki z okazji Wielkanocy lub Świąt Bożego Narodzenia. Zebrane produkty zostają podarowane osobom potrzebującym.
Więcej informacji znajduje się na stronie www.kimjestesmy.lidl.pl.