REKLAMA

Polacy oszaleli i naprawdę nic sobie nie robią z drożyzny. Oto najlepsze potwierdzenie

Sprzedaż detaliczna poszła w październiku dynamicznie w górę o prawie 7 proc., za to produkcja budowlano-montażowa kolejny miesiąc z rzędu utknęła na poziomie 4,3 proc. – wynika z najnowszych danych GUS. Co to oznacza dla polskiej gospodarki?

Polacy oszaleli i naprawdę nic sobie nie robią z drożyzny. Oto najlepsze potwierdzenie
REKLAMA

Inflacja nie wystraszyła Polaków i nie widać jej wpływu na sprzedaż detaliczną, za to ujawniła się w budownictwie, gdzie ceny materiałów biją rekordy. To by zgadzało się z tym, o czym pisał niedawno Adam – że Polacy oszaleli i cieszą się ze wzrostu cen.

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny podał w komunikacie, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych była w październiku 2021 r. wyższa niż przed rokiem o 6,9 proc. (wobec spadku o 2,3 proc. w październiku 2020 r.).

 class="wp-image-1609132"
Źródło: GUS

Jakub Rybacki z PIE zauważa, że wzrost sprzedaży przyśpieszył z 5,1 proc. do 6,9 proc. i uplasował się nieco powyżej prognoz, których konsensus PAP wyliczył na 6,3 proc.

Znów daje o sobie znać kryzys w motoryzacji

Największy wzrost rok do roku po raz kolejny wykazały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem – o 29,3 proc. oraz w grupie pozostałe (biżuteria, zabawki) o 13,2 proc. Spadek podobnie jak w poprzednim miesiącu raportowały firmy sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle i części o 5,2 proc., a zatem znów dał znać o sobie kryzys w branży motoryzacyjnej.

Miesiąc co miesiąca odnotowano wzrost o 5,4 proc. wartości sprzedaży detalicznej przez internet. Jej udział utrzymał się na poziomie 8,4 proc.

 class="wp-image-1609135"
Źródło: GUS

Najwyższy wzrost udziału wykazały przedsiębiorstwa z grupy meble, rtv, agd z 16,2 proc. przed miesiącem do 17,0 proc., a największy spadek z grupy prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach – z 22,5 proc. do 21,1 proc. Sprzedaży tekstyliów, odzieży i obuwia utrzymał się na takim samym poziomie jak w ubiegłym miesiącu – 21,9 proc.

Inflacja niestraszna konsumentom

Polski Instytut Ekonomiczny spodziewa się, że podwyższona inflacja nie wpłynie na plany zakupowe Polaków.

Jak zauważa ekspert PIE, zdecydowanie słabiej wypadają się inwestycje. Produkcja budowlano-montażowa wzrosła w październiku 2021 r. o 4,2 proc. w ujęciu rocznym, a w porównaniu z wrześniem wzrosła o 0,4 proc. Konsensus PAP Biznes zakładał wzrost rok do roku o 3,3 proc., a w ujęciu miesiąc do miesiąca spadku o 0,9 proc.

 class="wp-image-1609138"
Źródło: GUS

Budownictwo radzi sobie gorzej

REKLAMA

Miesiąc do miesiąca sprzedaż robót budowlano-montażowych zwiększyła się dla podmiotów zajmujących się budową obiektów lądowych i wodnych o 2,2 proc. Dla przedsiębiorstw realizujących roboty specjalistyczne produkcja spadła 0,7 proc., a dla jednostek specjalizujących się w budowie budynków – o 1,2 proc.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA