REKLAMA

Rząd zarządza cyfryzację biznesu. Rewolucja w umowach o pracę i ewidencji zatrudnienia

Elektroniczne podpisanie umowy o pracę z pracownikiem, ewidencjonowanie czasu pracy i obsługa spraw związanych z urlopem. Takie rozwiązania cyfrowe zapewniane przez państwo mogą znaleźć się w nowym pakiecie cyfryzacji polskiego biznesu. Firmy w Polsce korzystają już z elektronicznego załatwiania spraw urzędowych, a Ministerstwo Rozwoju i Technologii chciałoby, by ich wewnętrzna administracja też była prowadzona za pomocą narzędzi cyfrowych dostarczanych przez państwo.

Rząd zarządza cyfryzację biznesu. Rewolucja w umowach o pracę
REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju i Technologii udostępniło na swojej stronie ankietę skierowaną do przedsiębiorców, w której pyta ich o to, z jakich usług cyfrowych już dziś korzystają oraz o to, czy chcieliby nowych możliwości w tym zakresie. Padają nawet konkretne propozycje:

REKLAMA
  • elektroniczne podpisanie umowy o pracę z pracownikiem,
  • obsługa spraw dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym kierowanie pracownika na badania wstępne i okresowe,
  • ewidencjonowanie czasu pracy pracownika,
  • obsługa spraw związanych z urlopem pracownika,
  • wykorzystanie kalkulatorów pracowniczych (np. obliczanie należnych składek, wyliczanie należnego urlopu).

W Ministerstwie Rozwoju i Technologii zaczynamy realizację projektu „Elektronizacja umów o pracę oraz usprawnienie usług cyfrowych dla przedsiębiorców”. W ramach projektu portal Biznes.gov.pl zostanie rozbudowany o moduł dokumentacji kadrowo-płacowej – deklaruje resort.

Ankieta bez ograniczeń i weryfikacji

Skąd pomysł na ankietę? Ministerstwo wyjaśnia, że aby podjęte działania były skuteczne i użyteczne, niezbędne są informacje i dane, które pozwolą mu wspierać rozwój przedsiębiorczości w Polsce. Ankieta podzielona jest na dziewięć stron i zgodnie z zapewnieniem resortu jej wypełnienie powinno zająć średnio od 3 do 5 minut. „Państwa opinia jest dla nas bardzo ważna!” – deklaruje resort Waldemara Budy.

Pewnym problemem z punktu miarodajności tej ankiety może być jednak fakt, że dostęp do niej jest zupełnie otwarty, a to może oznaczać, że wypełnić ją może każdy, nie tylko przedsiębiorca. Na wszelki wypadek pierwszym pytanie brzmi „Czy jesteś przedsiębiorcą?”, ale nie jest to w żaden sposób weryfikowane.

MRiT najpierw pyta przedsiębiorców, czy korzystają z podpisu elektronicznego, a jeśli tak, to jakiego rodzaju. Następnie pada pytanie, czy cyfrowo podpisują dokumenty urzędowe, czy też może dokumenty firmowe w kontaktach z innymi firmami lub dokumenty wymieniane z osobami fizycznymi – na przykład w sprawie pracy.

Propozycja nowych rozwiązań pada na siódmej stronie ankiety. „Czy korzystał(a)byś z oferowanego przez Państwo rozwiązania, które umożliwiałoby Ci elektroniczne podpisanie umowy o pracę z pracownikiem?” – pyta resort. W następnym punkcie przedsiębiorcy pytani są o to, czy może chcieliby innych usług cyfrowych, takich jak na przykład zarządzanie czasem pracy i urlopami pracowników.

Wiele ważnych dla biznesu obszarów do poprawy

Ministerstwo wskazuje, że oferta publicznych usług cyfrowych w Polsce jest „szeroka i ciągle się powiększa”. Przyznaje jednak, że wciąż jednak istnieje katalog usług ważnych z punktu widzenia prowadzenia firmy, które nie są one obsługiwane elektronicznie lub ich obsługa jest rozproszona i odbywa się przy wykorzystaniu różnych punktów dostępu.

REKLAMA

Planujemy realizację projektów, które mają na celu m.in. udoskonalenie rozwiązań cyfrowych administracji państwowej. Wszystko po to, aby przedsiębiorcy mogli korzystać z nowoczesnych i godnych zaufania narzędzi ułatwiających im prowadzenie firmy. Zdajemy sobie sprawę, że różne obszary w działalności firm mogą wymagać większej lub mniejszej transformacji cyfrowej. Jednak jednym z ważniejszych obszarów, który potrzebuje takiej transformacji, jest ten związany ze sprawami pracowników – czytamy.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA