Inflacja dała Polakom popalić, dlatego większość z nich stawia na zakupy z drugiej ręki. Nie są to zakupy w osiedlowych lumpeksach tylko na11 platformach internetowych. Najnowsze dane Allegro Lokalnie pokazują, że resale to prawdziwy hit, a liczba aktywnych ofert na tej platformie wzrosła w 2023 r. aż o 98 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Platforma twierdzi też, że rynek nie jest jeszcze nasycony i liczy na kolejne wzrosty.
Zainteresowanie Polaków rynkiem resale wzrasta. Sprzedaż oraz kupno przedmiotów z drugiej ręki w 2023 r. deklarowało trzy czwarte dorosłych Polaków. Jest to wzrost o blisko 10 p.p. w porównaniu do 2021 r.
W badaniu przeprowadzonym przez Allegro Lokalnie pod koniec 2023 r. 19 proc. z nas przyznało, że jedynie kupuje przedmioty z obiegu wtórnego, 12 proc. takowe sprzedaje, zaś 44 proc. korzysta z obu opcji. Najbardziej aktywną grupą wiekową w obiegu przedmiotów z drugiej ręki są osoby w przedziale od 18 do 44 lat, przy czym ponad połowa z nich zarówno kupuje, jak i sprzedaje.
Allegro Lokalnie pozostaje w czołówce platform sprzedażowych na rynku C2C – użytkownicy szczególnie chętnie korzystają z aplikacji mobilnej Allegro Lokalnie, co widoczne jest we wzroście liczby aktywnych ofert wystawionych za jej pośrednictwem w 2023 r. aż o 98 proc. (w porównaniu z rokiem 2022) oraz znaczącym wzroście liczby nowych użytkowników (+33 proc. r./r.) i wizyt (+50 proc. r./r.). - podaje platforma.
Dominującą kategorią zakupową na rynku przedmiotów używanych jest:
- moda (59 proc. wskazań),
- elektronika (39 proc.), takiej jak: smartfony, laptopy, słuchawki oraz mała elektronika do domu,
- kultura i rozrywka (30 proc.), czyli: książek, gier komputerowych i na konsole, płyt CD,
- dom i ogród (30 proc.).
Co motywuje do zakupów i sprzedaży rzeczy używanych?
Jak przyznają ankietowani, największą motywacją do zakupu przedmiotów używanych są względy ekonomiczne. 64 proc. Polaków zgadza się z twierdzeniem, że decyduje się na zakupy z rynku odsprzedaży ze względu na inflację i rosnące ceny nowych produktów. Rynek resale oferuje kupującym możliwość oszczędzenia pieniędzy, jak również stanowi odpowiedź na wzrost cen na rynku. Dla wielu osób kupno rzeczy z drugiej ręki to także po prostu korzystniejsza cenowo możliwość wejścia w posiadanie danego produktu.
Kolejnym powodem, dla którego Polacy decydują się na zakupy od poprzedniego właściciela, są kwestie ekologiczne i chęć ograniczenia wpływu na środowisko poprzez nadanie przedmiotom drugiego życia. Inni z kolei deklarują zamiłowanie do przedmiotów unikatowych i vintage. Ankietowani przyznali też, że chętnie wchodzą w posiadanie produktów używanych z krótkim dla nich okresem przydatności, takich jak np. ubrania dla małych dzieci. Znalazła się też grupa osób, która w ofertach z drugiej ręki upatruje szansy na zarobek, poprzez wtórną sprzedaż z zyskiem.
Jeśli chodzi o sprzedaż, główną motywacją dla właścicieli jest chęć pozbycia się danego przedmiotu. Na drugim miejscu wśród odpowiedzi znalazła się chęć pozyskania dodatkowych środków finansowych – szczególnie wśród młodszych ankietowanych. Sprzedający w średnim wieku wskazywali na kwestie związane ze środowiskiem.
Choć wiele osób korzysta z możliwości odsprzedaży niepotrzebnych przedmiotów, to wiemy, że wciąż istnieją pewne bariery, które zniechęcają użytkowników do wystawienia przedmiotów na sprzedaż, są to m.in. wysiłek związany z przygotowaniem ogłoszenia, określenie właściwej ceny oraz brak pomysłu na to, co można opłacalnie sprzedać - mówi Eliza Goździewicz, Business Unit Manager Allegro Lokalnie.
Goździewicz tłumaczy też, że pod koniec ubiegłego roku Allegro Lokalnie wyszło naprzeciw użytkownikom i wprowadziło funkcjonalność Lista rzeczy na sprzedaż, która ułatwia sprzedaż produktów wcześniej kupionych na Allegro, przekierowując użytkownika na formularz Allegro Lokalnie, gdzie większość informacji jest wypełniana automatycznie. Ten krok potwierdza ich starania w doskonaleniu doświadczeń zakupowych użytkowników, oraz że kładą nacisk na ułatwienie procesu sprzedaży i zapewnienie użytkownikom bardziej intuicyjnych narzędzi.
Więcej wiadomości o zakupach w sieci można przeczytać poniżej:
Czym kierują się kupujący przy wyborze dostawy?
Polacy niezmiennie doceniają możliwość odbioru zamówienia w automatach paczkowych, bo aż 82 proc. wskazało tę metodę jako najczęstszy wybór. Na drugim miejscu wśród preferowanych metod wysyłki znalazła się dostawa kurierska do domu (51 proc.), zaś na trzecim – dostarczenie do punktu odbioru (29 proc.), takiego jak pobliski sklep czy stacja benzynowa. Co ciekawe, odbiorem osobistym od sprzedającego, charakterystycznym kiedyś dla rynku C2C, jest obecnie zainteresowanych tylko 19 proc. kupujących.
Przy wyborze metody dostawy kupujący kierują się głównie:
- kosztami (91 proc.),
- preferowaną metodą dostawy (87 proc.),
- darmową dostawą (85 proc.),
- czasem dostawy (79 proc.).
Jak wynika z badania, niezależnie od kategorii produktowej, ponad połowa zakupów z drugiej ręki dokonywana jest online. Co więcej, rodzimy, internetowy rynek resale tylko w ciągu minionych trzech lat wzrósł blisko o jedną trzecią, osiągając pod koniec 2023 r. wartość niemal 7,8 mld zł. W 2024 r. przewidujemy, że zakupy rzeczy z drugiej ręki będą się cieszyć jeszcze większym zainteresowaniem, dlatego będziemy dalej rozwijać platformę Allegro Lokalnie, aby sprzedaż i zakupy były jeszcze szybsze i wygodniejsze – podsumowuje Eliza Goździewicz.