REKLAMA

Polakom powodzi się jak nigdy. Oszczędności rosną nam na potęgę

Z najnowszego badania „Sytuacja na rynku consumer finance” wynika, że 45,9 proc. respondentów ocenia, że obecny klimat do oszczędzania jest korzystny. Ponad 44 proc. z nich zapewnia, że będzie odkładać pieniądze, głównie z myślą o wypoczynku i remontach mieszkań. Ale są też tacy, co chcą zabezpieczyć środki finansowe na czarną godzinę.

Polakom powodzi się jak nigdy. Oszczędności rosną nam na potęgę
REKLAMA

W III kw. 2024 r. w badaniu „Sytuacja na rynku consumer finance”, opracowywanym przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH), Polaków zapytano między innymi o to, jak oceniają bieżący klimat do oszczędzania, a także czy będą w stanie odłożyć jakieś pieniądze w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

REKLAMA

Tak będą oszczędzać gospodarstwa domowe

Badanie pokazało, że 44,2 proc. respondentów ocenia, że w ciągu najbliższych 12 mies. z dużym bądź bardzo dużym prawdopodobieństwem zdoła zaoszczędzić pieniądze. To najwyższy odczyt w historii cyklicznego badania ZPF i IRG SGH.

Pomimo tego dość optymistycznego wyniku uwagę zwraca jednak to, że wciąż ponad połowa Polaków ocenia swoje szanse na odłożenie środków finansowych jako znikome bądź żadne - zaznacza Marcin Czugan, prezes ZPF.

 class="wp-image-2585386"

Z badania wynika, że najczęściej szans na zgromadzenie oszczędności upatrują osoby poniżej 49 r.ż. W grupie wiekowej 16-29 lat odsetek pozytywnych odpowiedzi sięgnął 57,4 proc., a wśród osób w wieku 30-49 lat: 50,5 proc. Tymczasem u osób w przedziale wiekowym 50-64 lata następuje wyraźny spadek do 26,5 proc., a w grupie 64+ to: 27,6 proc.

Jednocześnie 45,9 proc. respondentów oceniło, że obecny klimat do oszczędzania jest korzystny. Przed rokiem odsetek optymistów wyniósł 34,9 proc.

Więcej wiadomości na temat pieniędzy można przeczytać poniżej:

Na co najczęściej oszczędzamy

Osoby, które prognozują, że w ciągu 12 mies. będą w stanie odłożyć pieniądze, są również pytane o cele oszczędzania. W tym wypadku badani najczęściej wskazywali:

  • wypoczynek (38,3 proc.),
  • remonty (32,3 proc.),
  • zakupy dóbr trwałych (22,6 proc.),
  • przyszła emerytura (15,5 proc.).

Ponad jedna piąta (22,6 proc.) respondentów zwraca jednak uwagę, że oszczędza pieniądze bez specjalnego przeznaczenia.

REKLAMA

Można więc założyć, że wykazują się oni zapobiegliwością, by oszczędzać pieniądze na czarną godzinę - ocenia Marcin Czugan.

„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH. Respondenci są pytani o szereg czynników jak np. sytuacja finansowa, prognozy wydatków, oszczędności, ocena kondycji gospodarczej w Polsce. Efektem badania jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF), który pokazuje aktualne nastroje konsumentów, pozwalając przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań. W III kw. 2024 r. wartość BRCF wyniosła 96,2 pkt wobec 97 pkt w tym samym okresie 2023 r.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA