Z najnowszej edycji raportu Current Consumer Mood przygotowanego przez GfK – An NIQ Company wynika, że w okresie wiosenno-letnim co trzeci badany zamierza przeprowadzić większy remont bądź zakupić sprzęt do ogrodu czy warsztatu. Wśród najczęściej planowanych zakupów do domu znajdują się farby do wnętrz oraz kwiaty i rośliny. A jakie są źródła finansowania tych remontów? Eksperci zaznaczają, że tylko 52 proc. badanych chce przeznaczyć na to własne środki.
Od wybuchu pandemii aż do końca 2023 r. polscy konsumenci byli w negatywnych nastrojach. Jednak od stycznia br. wskaźnik barometru wreszcie znalazł się na plusie i utrzymuje się na nim aż do dziś, co znajduje odzwierciedlenie w wielu sektorach handlu, w tym m.in. na rynku DIY.
Wyczekiwana stabilizacja na rynku i w całej gospodarce oraz rozpoczynający się sezon letni skutecznie zachęciły Polaków do zadbania o swoje najbliższe otoczenie. Obecnie już 31 proc. badanych planuje większy remont lub rozbudowę domu – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK – An NIQ Company.
Malowanie ścian to priorytet podczas remontu
Z najnowszej fali badania Current Consumer Mood wynika, że Polacy najczęściej planują odświeżenie ścian w swoich czterech kątach.
Aż połowa konsumentów spośród tych, którzy zamierzają przeprowadzić remont, planuje w najbliższym czasie zakup białych lub kolorowych farb do wnętrz. Co trzeci nabywca uda się do sklepu w poszukiwaniu drzwi, okien, paneli podłogowych lub elementów oświetlenia np. kloszy, abażurów, lamp itd. Z kolei co czwarty ankietowany zamierza kupić artykuły dekoracyjne do domu.
Głównym źródłem finansowania remontów pozostają:
- 52 proc. badanych pokryje koszty z własnych, bieżących środków,
- 15 proc. Polaków zrealizuje remont dzięki kredytowi,
- 12 proc. ankietowanych będzie musiało zlikwidować lokatę bankową,
- 9 proc. wskazujący pożyczy pieniądze od rodziny lub znajomych.
Więcej na temat zakupów można przeczytać poniżej:
Polacy planują zadbać o swoje ogrody i balkony
Według badań w najbliższym czasie Polacy równie intensywnie planują zadbać o swoje ogrody czy balkony. Podobnie jak w przypadku remontów, co trzeci badany planuje zakup sprzętu ogrodowego lub warsztatowego.
W ostatnich latach głównie w wyniku pandemii i silnej izolacji, Polacy jeszcze mocniej docenili potencjał i zalety przydomowych ogrodów, tarasów oraz balkonów. Zbliżający się sezon urlopowy to doskonała okazja, aby spędzić w nich nieco więcej czasu – mówi Anna Bańka, consultant w GfK – An NIQ Company.
Połowa ankietowanych, spośród tych, którzy planują zakupy w sklepach ogrodowych, chce kupić kwiaty i rośliny. Z kolei 34 proc. z nich zdecyduje się na zakup nawozów, podłoża, oprysków lub innej chemii do roślin.
Według danych z raportu Current Consumer Mood Polacy będą chętnie kupować również meble i dodatki do ogrodu, narzędzia elektryczne oraz ręczne, a także grille i akcesoria do grillowania.