REKLAMA

Polacy przestali szaleć w sklepach. Za to kupują samochody

Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego o sprzedaży detalicznej we wrześniu nie napawają optymizmem - Polacy ostro wyhamowali z zakupami w sklepach stacjonarnych takich rzeczy, jak ubrania i obuwie, rzadziej też sięgają po prasę drukowaną oraz książki. Niezmiennie prym wiedzie sprzedaż samochodów, a im bliżej zimy, tym więcej kupujemy paliw.

Polacy przestali szaleć w sklepach. Za to kupują samochody
REKLAMA

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3 proc. (wobec wzrostu o 4,1 proc. we wrześniu 2022 r.). W porównaniu z sierpniem 2023 r. również odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,3 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 3,4 proc. (w 2022 r. wzrost o 6,8 proc.) - podał GUS w piątkowym komunikacie.

REKLAMA

Najnowszy odczyt GUS i tak okazał się lepszy od prognoz ekonomistów, które wskazywały na 3 proc.

Maleje sprzedaż w sklepach, rośnie sprzedaż samochodów

Największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) rok do roku odnotowały podmioty z grupy:

  • „tekstylia, odzież, obuwie” (o 16,3 proc. wobec wzrostu o 25,2 proc. przed rokiem).,
  • „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 16,0 proc.),
  • meble, rtv, agd” (o 12,2 proc.),
  • „pozostałe” (o 9,7 proc.).
 Źródło: Macronext.pl/GUS

Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały niewielki spadek o 0,1 proc.

Natomiast znaczący wzrost rok do roku raportowały jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 9,8 proc.) oraz paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 7,5 proc.).

Więcej o danych GUS przeczytasz na Bizblog.pl:

Chętniej kupujemy w sklepach online

Sprzedaż detaliczna przez internet w cenach bieżących wzrosła minimalnie we wrześniu w porównaniu z sierpniem 2023 r. o 0,4 proc.

REKLAMA

Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,2 proc. w sierpniu 2023 r. do 8,3 proc. we wrześniu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,1 proc. przed miesiącem do 24,3 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 17,7 proc. do 17,8 proc.) - podał GUS.

Z najnowszych danych wynika, że spadek udziału wykazały natomiast jednostki handlujące przez internet meblami, rtv, agd (z 15,7 proc. do 15,6 proc.). 

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA