Już w tej chwili trasę z Warszawy do Białegostoku pokonasz pociągiem szybciej niż samochodem. Ale to nie koniec. Właśnie ogłoszono rekordowy przetarg na modernizację i przebudowę torów do Ełku, tak żeby tam również można było się dostać szybkim pociągiem. W przyszłości tą trasą będzie można dojechać do Estonii przez Litwę i Łotwę, a docelowo nawet do Finlandii.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły rekordowy przetarg na modernizację 100-kilometrowego odcinka linii Białystok – Ełk, realizowanego w ramach projektu Rail Baltica. Inwestycja warta 6 mld zł zostanie sfinansowana przy wsparciu środków z unijnego CEF „Łącząc Europę”. Po zakończeniu prac pasażerowie będą mogli pokonać trasę w zaledwie 55 minut z prędkością do 200 km/h.
Przebudowa linii Białystok-Ełk to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od lat. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy komfort podróży i większe bezpieczeństwo to konkretne korzyści, które zmienią codzienne życie podróżnych – przekonuje minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Zakres prac obejmuje przebudowę ośmiu stacji i 10 przystanków, które zostaną dostosowane do nowoczesnych standardów. Powstaną nowe platformy, w pełni przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także dwa nowe przystanki – Dziękonie, który zastąpi przystanek Czechowizna, oraz Ciemnoszyje. Niektóre stacje, takie jak Białystok Starosielce czy Fasty, zmienią lokalizację.
Rail Baltica – pociągiem przez Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię
W ramach inwestycji zostanie dobudowany drugi tor na całej długości odcinka, co zwiększy przepustowość linii. Zarządzanie ruchem kolejowym przejmie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania w Białymstoku. Powstanie także 44 bezkolizyjnych skrzyżowań, w tym 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych i 12 przejść pod torami, które poprawią bezpieczeństwo pasażerów i kierowców.
Więcej wiadomości na temat zmian na kolei, pociągów i PKP
Modernizacja odcinka Białystok–Ełk jest częścią projektu Rail Baltica, mającego na celu połączenie Polski z krajami bałtyckimi, a w przyszłości nawet z Finlandią.
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie na trasie Rail Baltica będą mogły osiągać prędkość 200 km/h, a składy towarowe 120 km/h. Inwestycja wpisuje się w rozwój nowoczesnej infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej, wzmacniając pozycję Polski jako kluczowego węzła transportowego.
Ważne zmiany w przetargu na przebudowę torów do Ełku
Przetarg na modernizację linii Białystok – Ełk wprowadza również istotne zmiany w procedurach. Po raz pierwszy z udziału w postępowaniu wykluczono wykonawców spoza Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz krajów objętych porozumieniem WTO. Decyzja wynika z niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i ma na celu zwiększenie przejrzystości oraz ochronę interesów europejskich inwestorów.
Roboty budowlane na odcinku Białystok – Ełk zaplanowano do 2029 roku. Inwestycja poprawi komfort podróżowania, usprawni transport towarów i zwiększy bezpieczeństwo na trasie.