REKLAMA

To będzie kultowa trasa. Pociągi pomkną 200 km/h przez Polskę do Estonii i Finlandii

Już w tej chwili trasę z Warszawy do Białegostoku pokonasz pociągiem szybciej niż samochodem. Ale to nie koniec. Właśnie ogłoszono rekordowy przetarg na modernizację i przebudowę torów do Ełku, tak żeby tam również można było się dostać szybkim pociągiem. W przyszłości tą trasą będzie można dojechać do Estonii przez Litwę i Łotwę, a docelowo nawet do Finlandii.

To będzie kultowa trasa. Pociągi pomkną 200 km/h przez Polskę do Estonii i Finlandii
REKLAMA

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły rekordowy przetarg na modernizację 100-kilometrowego odcinka linii Białystok – Ełk, realizowanego w ramach projektu Rail Baltica. Inwestycja warta 6 mld zł zostanie sfinansowana przy wsparciu środków z unijnego CEF „Łącząc Europę”. Po zakończeniu prac pasażerowie będą mogli pokonać trasę w zaledwie 55 minut z prędkością do 200 km/h.

REKLAMA

Przebudowa linii Białystok-Ełk to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od lat. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy komfort podróży i większe bezpieczeństwo to konkretne korzyści, które zmienią codzienne życie podróżnych – przekonuje minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Zakres prac obejmuje przebudowę ośmiu stacji i 10 przystanków, które zostaną dostosowane do nowoczesnych standardów. Powstaną nowe platformy, w pełni przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także dwa nowe przystanki – Dziękonie, który zastąpi przystanek Czechowizna, oraz Ciemnoszyje. Niektóre stacje, takie jak Białystok Starosielce czy Fasty, zmienią lokalizację.

Rail Baltica – pociągiem przez Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię

W ramach inwestycji zostanie dobudowany drugi tor na całej długości odcinka, co zwiększy przepustowość linii. Zarządzanie ruchem kolejowym przejmie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania w Białymstoku. Powstanie także 44 bezkolizyjnych skrzyżowań, w tym 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych i 12 przejść pod torami, które poprawią bezpieczeństwo pasażerów i kierowców.

Więcej wiadomości na temat zmian na kolei, pociągów i PKP

Modernizacja odcinka Białystok–Ełk jest częścią projektu Rail Baltica, mającego na celu połączenie Polski z krajami bałtyckimi, a w przyszłości nawet z Finlandią.

Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie na trasie Rail Baltica będą mogły osiągać prędkość 200 km/h, a składy towarowe 120 km/h. Inwestycja wpisuje się w rozwój nowoczesnej infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej, wzmacniając pozycję Polski jako kluczowego węzła transportowego.

Ważne zmiany w przetargu na przebudowę torów do Ełku

REKLAMA

Przetarg na modernizację linii Białystok – Ełk wprowadza również istotne zmiany w procedurach. Po raz pierwszy z udziału w postępowaniu wykluczono wykonawców spoza Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz krajów objętych porozumieniem WTO. Decyzja wynika z niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i ma na celu zwiększenie przejrzystości oraz ochronę interesów europejskich inwestorów.

Roboty budowlane na odcinku Białystok – Ełk zaplanowano do 2029 roku. Inwestycja poprawi komfort podróżowania, usprawni transport towarów i zwiększy bezpieczeństwo na trasie.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA