Choć założycielami Nike są Bill Bowerman i Philip Knight, sukces marki właściwe ma czterech ojców. Ten jeden z największych producentów obuwia i odzieży sportowej, który w ostatnim roku finansowym wypracował aż 51 miliardów dolarów przychodów, obchodzi 60. urodziny. I naprawdę ma co świętować.
Nike narodziła się w latach 60. A dokładnie w 1964, kiedy Bill Bowerman i Philip Knight założyli spółkę pod wymyśloną spontanicznie w barze nazwą Blue Ribbon Sports. Początki były dość skromne – podczas imprez biegowych Knight, prosto z bagażnika, sprzedawał buty z metką japońskiej Onitsuka Tiger. Ale miał apetyt na więcej, firma dorobiła się więc wkrótce obuwia własnego projektu.
Nike. Przepis na sukces
Sześćdziesiąt lat później Nike (pod tą nazwą od 1971 r. ) jest jednym z największych na świecie producentów butów i odzieży sportowej, prowadzi 1032 sklepy detaliczne na całym świecie ( w tym 31 w Polsce). A jej produkty sygnowane są nazwiskami znanych sportowców jak Michael Jordan czy – do niedawna – najsłynniejszy golfista świata Tiger Woods.
Więcej o handlu przeczytacie w artykułach:
Zresztą – jak przyznaje firma – to buty Air Jordan „dosłownie i w przenośni pozwoliły Nike osiągnąć nowe wyżyny”. Kontrakt z obiecującym zawodnikiem koszykówki firma, znane wtedy głównie z butów do biegania, podpisała w 1984 r., by już rok później wypuścić na rynek pierwszy model Air Jordan 1 High. Warto wspomnieć, że 39 lat później buty Jordana, które sportowiec miał na sobie podczas finałów NBA na aukcji wylicytowano za rekordowe 2,2 mln dol.!
Od sportowców po mieszkańców przedmieść
Zawodowi sportowcy noszą buty Nike. Za nimi podążają sportowcy-amatorzy, pragnący naśladować swoich bohaterów. Baza poszerza się o nastolatki, dzieci, a nawet niesportowych mieszkańców przedmieść, którzy są podatni na szykowny styl zdrowia. Nike ma kontrakty z dziesiątkami sportowców, w tym gwiazdą tenisa Johnem McEnroe i bejsbolistą Nolanem Ryanem – opisuje sukces marki "Forbes".
A twórcy? Można powiedzieć, że połączył ich przypadek. Phil Knight podczas studiów na Uniwersytecie Oregonu dołącza do zespołu lekkoatletycznego, którym kieruje Bill Bowerman, przyszły współzałożyciel Nike. Ten drugi głowił się jak zapewnić podopiecznym przewagę, między innymi poprzez stworzenie odpowiednich butów. Nazwę dla marki wymyśla natomiast Jeff Johnson (pierwszy zatrudniony przez Knighta pracownik Blue Ribbon Sports). Oczywiście na część greckiej bogini zwycięstwa. Ale udział w międzynarodowym sukcesie ma też amerykański biegacz olimpijski Steve Prefontaine, który do zespołu lekkoatletycznego Bowermana dołącza w 1969 r.
Prefontaine zaskarbił sobie sympatię miłośników lekkoatletyki na Hayward Field, stadionie University of Oregon, i szybko zdobył popularność w całym kraju. „Pre” stworzył podstawy czegoś, co później stało się wzorcem programu marketingu sportowego Nike. Zachęcił wielu obiecujących biegaczy do wypróbowania butów marki Nike, wysyłając do nich odręcznie pisane, osobiste listy – wyjaśnia Nike.
W gronie najbogatszych
Dziś w skład rodziny Nike wchodzą marki – Nike, Converse i Jordan. W ostatnim roku finansowym firma odnotowała 51 miliardów dolarów przychodów. Z rocznego raportu za 2023 r. wynika, że 16 proc. przychodów Nike w sprzedaży hurtowej generuje marka Jordan.
A Knight? Wartość jego majątku szacuje się na ok. 40 miliardów dol. W ubiegłym rok założyciel Nike zajął 18. miejsce na liście 400. najbogatszych Amerykanów magazynu „Forbes”.