REKLAMA

Nastroje konsumentów coraz lepsze. Polacy poprawili swój wynik

Polscy konsumenci są coraz bardziej zadowoleni. Z najnowszego Barometru Nastrojów Konsumenckich wynika, że lepiej oceniają stan swoich finansów, a także z większym optymizmem patrzą w przyszłość i to zarówno własnego, jak i krajowego budżetu. Również inne wskaźniki poszły w górę, a eksperci podkreślają: największa w tym zasługa młodzieży.

Nastroje konsumentów coraz lepsze. Polacy poprawili swój wynik
REKLAMA

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company to syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. Najnowsze dane z maja 2024 r. wskazują, że ten wskaźnik wyniósł 3,6 pkt (wzrost o 2,3 jednostki w stosunku do kwietnia). Tym samym jest to najlepszy wynik Barometru w tym roku, ale także od wielu lat. Ostatni raz na wyższym poziomie wskaźnik znalazł się we wrześniu 2019 r.

REKLAMA

Jak wypadamy na tle innych krajów Unii Europejskiej? Zdecydowanie lepiej, bo w większości państw konsumenci są w dużo gorszych nastrojach, a średnia w ich przypadku była na ujemnym poziomie i wyniosła -13,2 (tylko pół jednostki lepiej niż przed miesiącem).

 class="wp-image-2486338"

Lepsze nastroje polskich konsumentów

Najnowsze dane wskazują, że w maju 2024 r. poprawiła się większość kluczowych wskaźników barometru i to zarówno w zakresie oceny sytuacji ekonomicznej kraju, jak i własnych portfeli.

Skłonność Polaków do wydatków na dobra trwałe wyniosła 12,8 - ten wynik jest bardzo zbliżony do tego sprzed miesiąca, jednak jeszcze rok temu składowe barometru były nawet o kilkadziesiąt jednostek gorsze. GfK – An NIQ Company podaje przykład:

Przyszłą sytuację ekonomiczną kraju ocenialiśmy na -24,5, a obecnie jest to -5,7. Zmiany na przestrzeni ostatnich pięciu miesięcy są już jednak minimalne - czytamy w wynikach badania.

Więcej o konsumentach przeczytasz na Bizblog.pl:

Optymistyczna jak polska młodzież

Jeśli chodzi o płeć, to podobnie jak w ubiegłym miesiącu, w maju w wyraźnie lepszych nastrojach byli mężczyźni.

Z kolei w podziale na wiek widać duże różnice, które sięgają na ponad 40 jednostek. W najlepszych nastrojach konsumenckich niezmiennie znajdują się ludzie młodzi (od 15 do 29 lat), gdzie wskaźnik to nawet 29,3 na plusie. Natomiast starsze grupy już nie podchodzą z takim optymizmem i średnie wskaźniki dla nich są ujemne: dla badanych w wieku 50-59 wskaźnik nastrojów wyniósł -11,4, a dla osób w wieku 60+ było to -6,6.

W ostatnich miesiącach jeszcze mocniej odznaczyły się dwie prędkości Barometru, którego dodatni tegoroczny wynik napędza młodzież. Gdyby nie oni – młodzi konsumenci – wciąż znajdowalibyśmy się pod kreską - ocenia Michał Pawelczyk, project manager w GfK – An NIQ Company.

Co jest przyczyną tak dużych różnic? Zdaniem Pawelczyka są to przede wszystkim zakres i skala wydatków.

Osoby w wieku 15-22 to w zdecydowanej większości konsumenci, którzy nie rozporządzają jeszcze w 100 proc. własnym portfelem. Wraz z wiekiem zakres kosztów, odpowiedzialności i świadomości zwiększa się i nasz konsumencki optymizm ulatuje. Nie zmienia to faktu, że młodzież to także ważna grupa nabywców, która w znacznej mierze wpływa na wybory zakupowe swoich rodziców, dziadków i starszych znajomych. A handel widzi, że obecnie patrzą oni na rynek przez różowe okulary i z pewnością nie pozostaje na to obojętny – wyjaśnia project manager w GfK – An NIQ Company.

W maju 2024 r. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:

REKLAMA
 class="wp-image-2486353"

Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA