Nastroje konsumentów coraz lepsze. Polacy poprawili swój wynik
Polscy konsumenci są coraz bardziej zadowoleni. Z najnowszego Barometru Nastrojów Konsumenckich wynika, że lepiej oceniają stan swoich finansów, a także z większym optymizmem patrzą w przyszłość i to zarówno własnego, jak i krajowego budżetu. Również inne wskaźniki poszły w górę, a eksperci podkreślają: największa w tym zasługa młodzieży.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company to syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. Najnowsze dane z maja 2024 r. wskazują, że ten wskaźnik wyniósł 3,6 pkt (wzrost o 2,3 jednostki w stosunku do kwietnia). Tym samym jest to najlepszy wynik Barometru w tym roku, ale także od wielu lat. Ostatni raz na wyższym poziomie wskaźnik znalazł się we wrześniu 2019 r.
Jak wypadamy na tle innych krajów Unii Europejskiej? Zdecydowanie lepiej, bo w większości państw konsumenci są w dużo gorszych nastrojach, a średnia w ich przypadku była na ujemnym poziomie i wyniosła -13,2 (tylko pół jednostki lepiej niż przed miesiącem).
Lepsze nastroje polskich konsumentów
Najnowsze dane wskazują, że w maju 2024 r. poprawiła się większość kluczowych wskaźników barometru i to zarówno w zakresie oceny sytuacji ekonomicznej kraju, jak i własnych portfeli.
Skłonność Polaków do wydatków na dobra trwałe wyniosła 12,8 - ten wynik jest bardzo zbliżony do tego sprzed miesiąca, jednak jeszcze rok temu składowe barometru były nawet o kilkadziesiąt jednostek gorsze. GfK – An NIQ Company podaje przykład:
Przyszłą sytuację ekonomiczną kraju ocenialiśmy na -24,5, a obecnie jest to -5,7. Zmiany na przestrzeni ostatnich pięciu miesięcy są już jednak minimalne - czytamy w wynikach badania.
Więcej o konsumentach przeczytasz na Bizblog.pl:
Optymistyczna jak polska młodzież
Jeśli chodzi o płeć, to podobnie jak w ubiegłym miesiącu, w maju w wyraźnie lepszych nastrojach byli mężczyźni.
Z kolei w podziale na wiek widać duże różnice, które sięgają na ponad 40 jednostek. W najlepszych nastrojach konsumenckich niezmiennie znajdują się ludzie młodzi (od 15 do 29 lat), gdzie wskaźnik to nawet 29,3 na plusie. Natomiast starsze grupy już nie podchodzą z takim optymizmem i średnie wskaźniki dla nich są ujemne: dla badanych w wieku 50-59 wskaźnik nastrojów wyniósł -11,4, a dla osób w wieku 60+ było to -6,6.
W ostatnich miesiącach jeszcze mocniej odznaczyły się dwie prędkości Barometru, którego dodatni tegoroczny wynik napędza młodzież. Gdyby nie oni – młodzi konsumenci – wciąż znajdowalibyśmy się pod kreską - ocenia Michał Pawelczyk, project manager w GfK – An NIQ Company.
Co jest przyczyną tak dużych różnic? Zdaniem Pawelczyka są to przede wszystkim zakres i skala wydatków.
Osoby w wieku 15-22 to w zdecydowanej większości konsumenci, którzy nie rozporządzają jeszcze w 100 proc. własnym portfelem. Wraz z wiekiem zakres kosztów, odpowiedzialności i świadomości zwiększa się i nasz konsumencki optymizm ulatuje. Nie zmienia to faktu, że młodzież to także ważna grupa nabywców, która w znacznej mierze wpływa na wybory zakupowe swoich rodziców, dziadków i starszych znajomych. A handel widzi, że obecnie patrzą oni na rynek przez różowe okulary i z pewnością nie pozostaje na to obojętny – wyjaśnia project manager w GfK – An NIQ Company.
W maju 2024 r. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską.