Kupujesz, gdzie popadnie? Przepłacasz krocie. Sprytni Polacy robią zakupy w tych sklepach i zobacz, ile oszczędzają
Z najnowszego badania i raportu Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency wynika, że cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła rok do roku o ponad 50 zł. W ujęciu rocznym koszyk złożony z najtańszych produktów dostępnych we wszystkich badanych sieciach wzrósł aż o 20 proc., natomiast zestaw najdroższych produktów wzrósł o 26 proc. Najdrożej wychodzą zakupy przez internet i w Netto. Kolejność w rankingu najtańszych sklepów nie zmieniła się.
W Auchan, najtańszej sieci w czerwcu, za zakupy klienci płacili średnio 241,28 zł, o 0,54 zł mniej niż w maju. Różnice w średniej cenie koszyków między najtańszym Auchan a drugim Lidlem wyniosła 10,84 zł. Trzecia Biedronka okazała się droższa od lidera o 13,86 zł – wylicza ASM Sales Force Agency.
Od wielu miesięcy najdroższe zakupy oferują sklepy internetowe. W czerwcu 2023 roku za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 345,17 zł, aż o 43 proc. więcej niż w Auchan. W porównaniu z ubiegłym rokiem największe podwyżki cen o 28,83 proc. zafundowało klientom Netto. Najtańszym rodzajem sklepów okazały się dyskonty; średnia cena w tym kanale zakupowym wyniosła w ubiegłym miesiącu 281,52 zł.
W tych sklepach bez 300 zł do zakupów nie podchodź
Najwięcej produktów w najniższych cenach oferował w czerwcu Auchan (25), drugim miejscem podzieliły się Lidl i Dino (4), a trzecim Biedronka i Selgros (2). Aldi, Intermarche, Kaufland, Netto i Makro oferowały po jednym najtańszym produkcie. Najwięcej najdroższych produktów (21) można było kupić w kanale e-grocery. Wśród tradycyjnych sklepów w Netto (7), E.Leclerc (5), Carrefourze, Intermarche, POLOmarkecie (3), Dino (2). Aldi, Biedronka i Kaufland miały ich po jednym.
Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że porównaniu z majem na 14 sieci uwzględnionych w raporcie podwyżki cen wprowadziło dziewięć. Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu 2023 r. wyniosła 297,38 zł i była o 2,28 zł wyższa niż miesiąc wcześniej.
Podobnie jak przed miesiącem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach POLOmarket o 17,72 zł (5,91 proc.) – czytamy w raporcie ASM.
Netto liderem podwyżek w sieciach handlowych
Rok do roku ceny podniosły wszystkie sieci. Najbardziej Netto aż o 28,83 proc., Carrefour (25,50 proc.), Intermarche (25,45 proc.) czy Kaufland (23,66 proc.).
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 229,26 zł (więcej o 9,46 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 372,99 zł (mniej o 2,89 zł niż w maju br.) – wskazują autorzy opracowania.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła w czerwcu 2023 143,73 zł i o 12,35 zł mniej niż w miesiąc wcześniej. Rok do roku cena koszyka minimalnego wzrosła o 19,29 proc., natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2023 r. droższy o 26,11 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,52 proc. z 246,75 zł w czerwcu 2022 r. do 297,38 zł w czerwcu 2023 r. – wylicza ASM.
Sklepy zawalczą, będą wakacyjne promocje
Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, zauważa, że wakacje powitały klientów wysokimi cenami i mimo że inflacja spada, to w sklepach klienci nadal mają do czynienia z drożyzną.
Z naszej najnowszej analizy wynika, że cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła rok do roku o ponad 50 zł. Jeszcze bardziej widoczne jest to w przypadku zestawu najtańszych produktów. W ujęciu rocznym jego cena wzrosła o 20 proc., natomiast cena najdroższego koszyka wzrosła aż o 26 proc. – wylicza ekspert.
Jego zdaniem w najbliższych tygodniach największe sieci handlowe będą starały się zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć do sklepów nowych klientów, organizując wakacyjne promocje.
Ceny w sklepach wciąż idą w górę
W czerwcu 2023 r. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku zdrożały wszystkie z dziesięciu kategorii analizowanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.
W siedmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (42,71 proc.) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że chemia domowa i kosmetyki podrożały o 26,25 proc., produkty sypkie o 24,87 proc. a słodycze o 22,06 proc.
W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany, lecz najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w czerwcu 2023 r. drożej o 7,46 proc.). Przypomnijmy, że w ubiegłym roku była to kategoria, która drożała najbardziej.