Spóźnienie w opłacie za najem mieszkania. Oto jak Polacy podchodzą do płacenia czynszu
Za najem chcemy płacić w terminie, ale aż połowie z nas przytrafiły się spóźnienia. Jeśli zdarza się to sporadycznie, to nie jest jeszcze problemem, ale notoryczny brak płatności traktujemy bardzo poważnie. Takie wnioski wypływają z raportu o moralności płatniczej Polaków.
Polityka Insight i simpl.rent (polsko-brytyjski startup oferujący narzędzia do weryfikacji najemców) przeprowadzili badania na grupie 506 najemców. Chcieli sprawdzić, jak Polacy podchodzą do opłacania czynszu.
Transakcje na rynku najmu, mimo że o niższej wartości niż te na rynku sprzedaży nieruchomości, wciąż opiewają na znaczące kwoty, które sięgają kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. Zachowania najemców mają zatem istotny wpływ na stabilność finansową wynajmujących oraz na cały ekosystem rynku najmu, w tym na podaż mieszkań i aktywność inwestujących w nieruchomości na wynajem – mówi Piotr Pajda, założyciel simpl.rent.
Chcemy płacić w terminie, ale dopuszczamy możliwość spóźnienia
Zdecydowana większość najemców biorących udział w badaniu uważa, że czynsz trzeba płacić zawsze, a usterek nie powinno się zatajać na koniec najmu. Terminować ma zaś być odzwierciedleniem uczciwości człowieka.
87 proc. czuje się źle, kiedy zalega z płatnością
Zdecydowana większość nie chce być pasażerem na gapę, który w mieszkaniu przebywa aż do momentu wyrzucenia przez właściciela. 64 proc. najemców uważa, że osoby niepłacące w terminie powinny być ścigane przez prawo.
Jednocześnie 84 proc. dopuszcza możliwość jednorazowego spóźnienia z płatnością. Oczywiście wcześniej należałoby o tym fakcie poinformować właściciela (tak uważa 9 z 10 respondentów). Co może usprawiedliwiać brak terminowego przelewu? Oto przykłady uszeregowane w kolejności od tych, najczęściej podawanych przez badanych: utrata pracy, problemy ze zdrowiem, nagły wypadek, spłata chwilówki.
Z badania wynika, że niski standard wynajmowanego mieszkania nie jest uznawany za dopuszczalne uzasadnienie niepłacenia czynszu na czas. Jednak relatywnie często za usprawiedliwienie niepłacenia czynszu w Polsce przyjmowane jest złe zachowanie wynajmującego, który na przykład nie dotrzymuje uzgodnionych terminów w kwestii niezbędnych napraw w mieszkaniu lub w częściach wspólnych. To pokazuje, jak istotne z punktu widzenia relacji pomiędzy najemcą i wynajmującym – także w tak podstawowym wymiarze obejmującym płatność czynszu najmu – jest wzajemne zaufanie – zauważa dr hab. Adam Czerniak, dyrektor ds. Badań w Polityce Insight.
Czytaj więcej o rynku mieszkań: