REKLAMA

USA myślały, że zagrały na nosie Chinom. A tu taka niespodzianka

Meksyk w 2023 r. wyprzedził Chiny w rankingu krajów eksportujących towary największej wartości do Stanów Zjednoczonych. To efekt prowadzonej przez Waszyngton od kilku lat polityki uniezależniania się od importu z Państwa Środka, ale choć wszystko na papierze wygląda bardzo obiecująco, w rzeczywistości nie jest tak różowo. Wzrostowi eksportu Meksyku do USA towarzyszy wzrost eksportu Chin do Meksyku, a to oznacza sprytne omijanie amerykańskich restrykcji.

USA myślały, że zagrały na nosie Chinom. A tu taka niespodzianka
REKLAMA

Amerykańska polityka uniezależniania się od importu z Chin przynosi pierwsze spektakularne efekty. Państwo Środka, które od lat było największym eksporterem do USA, w zeszłym roku zostało wyprzedzone przez Meksyk. Południowy sąsiad USA jeszcze zwiększył wartość towarów wysyłanych na północ, a eksport Chin do USA spadł aż o jedną piątą w stosunku do 2022 r.

REKLAMA

Nearshoring, czyli jak dobrze mieć sąsiada

Meksyk jest przede wszystkim beneficjentem procesu zwanego nearshoringiem, czyli przenoszenia przez firmy procesów produkcyjnych do sąsiedniego kraju o niższych kosztach prowadzenia działalności. Według banku Morgan Stanley produkcja odpowiada już za 40 proc. meksykańskiej gospodarki. W ostatnich latach Meksyk korzysta też na polityce Stanów Zjednoczonych, które chcą uniezależnić się od importu dóbr z Chin.

Na pierwszy rzut oka wszystko idzie zgodnie z planem i Meksyk wygryza Chiny z pozycji głównego eksportera do USA, ale nie trzeba szukać daleko, by znaleźć dane, które pokazują, że w rzeczywistości sprawy mają się nieco inaczej. Analitycy S&P Global Market Intelligence wskazują, że gwałtownemu spadkowi eksportu z Chin do USA towarzyszy niemal symetryczny wzrost eksportu z Chin do Meksyku.

Mechanizm omijania amerykańskich restrykcji importowych z Chin najlepiej widać na przykładzie meksykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Meksyk od wielu lat jest wielkim zapleczem produkcyjnym nie tylko amerykańskich koncernów motoryzacyjnych. Produkcja samochodów i komponentów jest tam znacznie tańsza niż w USA, a jednocześnie wymiana handlowa między obu krajami odbywa się w ramach układu o wolnym handlu.

Więcej o Chinach przeczytacie w tych tekstach:

Problem polega na tym, że produkcja samochodów jest bardzo skomplikowanym procesem, który opiera się na całej sieci poddostawców i właśnie tutaj Chiny dostrzegły swoją szansę. O ile wysyłka do USA gotowych pojazdów z meksykańskich fabryk odbywa się na zasadach wolnej wymiany handlowej, to nikt nie sprawdza, czy każda śrubka i element z tworzywa sztucznego nie pochodzi od chińskiego poddostawcy.

Jak ominąć sankcje

W systemie bardzo skomplikowanych łańcuchów dostaw chińskie pochodzenie danego produktu dość łatwo zresztą ukryć – przynajmniej na tyle, by ominąć amerykańskie sankcje. Do takiej zabawy w kotka i myszkę bardzo przydaje się tworzenie fasadowych firm handlujących między sobą, a prześledzenie rzeczywistego przepływu dóbr i kapitału jest często niewykonalne.

REKLAMA

Ambicje chińskich firm idą jednak dużo dalej. Najwięksi producenci samochodów elektrycznych z Państwa Środka planują ulokowanie w Meksyku swoich baz produkcyjnych, a wytwarzane lokalnie pojazdy miałyby być następnie wysyłane do USA, korzystając z braku ceł i innych ograniczeń, które występują w przypadku importu samochodów wprost z Chin.

Analitycy banku Morgan Stanley spodziewają się, że wartość eksportu z Meksyku do USA w ciągu najbliższych pięciu lat wzrośnie z 455 mld dol. do 609 mld dol.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-02T16:11:38+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T14:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T12:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T06:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T04:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T04:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T22:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T20:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T19:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T18:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T16:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T15:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T14:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T13:17:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T11:27:01+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T08:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T07:36:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T05:14:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T21:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T20:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T18:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T15:53:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T14:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T11:04:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T10:30:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T09:00:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA