Skuteczne zwalczanie nieuczciwej konkurencji ze strony firm transportowych spoza Unii Europejskiej - taki jest główny cel wprowadzenia elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w ramach Systemu Elektronicznego Nadzoru Transportu. We wtorek rząd przyjął projekt ustawy przyspieszającej wprowadzenie systemu SENT, czego domagały się polskie firmy transportowe.
Ministerstwo Infrastruktury przekonuje, że jego projekt nowelizacji przepisów dotyczących między innymi delegowania kierowców w transporcie drogowym, ma na celu ochronę polskiej branży transportu drogowego poprzez zwiększenie efektywności kontroli przewoźników spoza Unii Europejskiej wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.
Transport drogowy pod presjąs
To nasza odpowiedź na postulaty zgłaszane przez środowisko przewoźników, którzy organizowali protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą. Uzupełniamy luki w ustawie uchwalonej w ubiegłym roku przez naszych poprzedników – wyjaśnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Przedstawiciel resortu infrastruktury przekonuje, że zmiana przepisów pozwoli na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie podmiotów zagranicznych, co ma przyczynić się do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą konkurencją.
Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył od 1 listopada 2024 r. przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Szwajcarii lub państwie członkowskim EFTA. Od 1 stycznia 2025 r. będzie też dotyczył przewoźników z innych państw członkowskich UE. Chodzi o firmy, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
Więcej o transporcie drogowym przeczytacie w tych tekstach:
Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że polska branża transportu drogowego boryka się obecnie z wieloma problemami wynikającymi nie tylko z wojny w Ukrainie, ale także ze spowolnienia gospodarczego w Europie.
Nieuczciwa konkurencja spoza UE
Resort uważa, że konieczne jest wzmocnienie kontroli przewoźników z państw trzecich, aby wyeliminować zjawisko nieuczciwej konkurencji i ochronić rodzimy rynek transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowisk przewoźników, przyspieszamy wejście w życie elektronicznej informacji i rejestracji nt. przewozów dokonywanych przez firmy spoza UE. Od listopada elektroniczna rejestracja wchodzi w życie – stwierdził wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.