REKLAMA

Karnet na siłkę to przeżytek. Oto najpopularniejszy benefit pracowniczy

Z raportu Enel-Med „Łączy nas zdrowie” wynika, że obecnie najbardziej popularnym benefitem wśród pracowników jest prywatna opieka zdrowotna, ale aż 70 proc. z nich nadal nie ma do niego dostępu. Badania wskazują, że zawartość pakietów w usługi medyczne jest uzależniona od pokolenia, bo 23 proc. zetek potrzebuje wsparcia psychologa lub psychiatry, zaś wśród silversów najbardziej popularne są usługi stomatologiczne i rehabilitacyjne.

Karnet na siłkę to przeżytek. Oto najpopularniejszy benefit pracowniczy
REKLAMA

Alina Smolarek, dyrektorka HR Centrum Medycznego Enel-Med wskazuje, że dojrzały rynek pracy, z którym mamy do czynienia w Polsce, charakteryzuje się coraz bardziej wyraźnym dialogiem pomiędzy pracownikami a pracodawcami, gdzie kluczowym elementem poza wynagrodzeniem jest oferta benefitowa. Mimo że pakiet medyczny wydaje się być standardem, w rzeczywistości tylko nieliczni pracownicy, głównie z dużych firm, mają do niego dostęp.

REKLAMA

A przecież to rozwiązanie jest dostępne właściwie dla każdej firmy – z oferty Enel-Med korzystają zarówno wielkie korporacje, jak i mikro przedsiębiorstwa zatrudniające kilka osób. Co więcej, pakiet medyczny powinien być traktowany nie jako koszt, lecz inwestycja finansowa w pracownika, która przełoży się na wyższą produktywność zespołu – wyjaśnia Alina Smolarek, dyrektorka HR Centrum Medycznego Enel-Med.

I dodaje, że warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy pracownicy organizacji są wśród tych 70 proc. nieposiadających najbardziej pożądanego benefitu.

Pozytywna odpowiedź to wyraźny sygnał, że mamy biznesową lekcję do odrobienia. Skoro prywatna opieka zdrowotna jest wskazywana jako najbardziej potrzebny element polityki pozapłacowej, to może oznaczać, że jej brak w ofercie pracodawcy jest dyskwalifikujący z perspektywy samych pracowników, jak i potencjalnych kandydatów - wspomina Alina Smolarek.

Tego benefitu najbardziej pożądają pracownicy

Raport Enel-Med „Łączy nas zdrowie” ujawnia znaczącą rozbieżność między oczekiwaniami pracowników a rzeczywistością oferowanych benefitów pozapłacowych. Prywatna opieka medyczna plasuje się na pierwszym miejscu wśród najcenniejszych świadczeń dla Polaków – uważa tak 40 proc. pracowników. I to zarówno wśród przedstawicieli młodszego pokolenia (43 proc. wskazań), jak i bardziej doświadczonych silversów (38 proc.).

Analiza wskazuje, że tylko co czwarty pracownik (25 proc.) ma dostęp do firmowego pakietu medycznego. Problem ten szczególnie dotyka starsze pokolenie, bo pakiet medyczny posiada zaledwie co piąty silvers (19 proc.). Wśród zetek jest zdecydowanie lepiej, dostęp do prywatnej opieki medycznej zapewnionej przez pracodawcę ma 32 proc. z nich.

Warto dodać, że dla Polaków pakiet medyczny jest ważniejszym benefitem niż dofinansowanie wypoczynku (trudno byłoby z niego zrezygnować 32 proc. Polaków), ubezpieczenie na życie (24 proc.) czy samochód służbowy (15 proc.).

Dostęp do prywatnej opieki medycznej może zmniejszyć absencję w pracy

Z badań dowiadujemy się, że aby zminimalizować i wesprzeć zdrowie zespołu z powodu niezdolności pracownika do wykonywania pracy firmy mogą wdrożyć różne rozwiązania, z których jednym z kluczowych jest oferowanie pakietu medycznego. Jak pokazuje raport „Enel-Med Łączy nas zdrowie”, ponad połowa Polaków (53 proc.) uważa, że dostęp do prywatnej opieki medycznej pomaga zmniejszyć absencję w pracy. Tego zdania jest 62 proc. zetek i 50 proc. silversów.

Nic dziwnego szybszy dostęp do specjalistów, e-recept i teleporad sprawiają, że pracownicy rzadziej muszą brać wolne na leczenie i czekanie w kolejkach. Co więcej, taka opinia zyskuje na sile. W ubiegłorocznym badaniu Enel-Med „Zdrowy pracownik 2023”, 42 proc. respondentów potwierdziło, że dzięki pakietom medycznym nie muszą stać w długich kolejkach do lekarza, co przekłada się na lepszą obecność w pracy.

Mając na uwadze niewydolny publiczny system ochrony zdrowia w Polsce, pakiet prywatnej opieki medycznej jest dodatkowym zabezpieczeniem, a często niestety podstawowym sposobem na regularne wizyty u specjalistów. Fakt, że taki pakiet posiada zaledwie 25 proc. Polaków może być zaskakujący, tym bardziej w wielkich ośrodkach, gdzie działalność prowadzą duże firmy, dla których taki pakiet to w 2024 r. żelazny standard – komentuje Bogusława Wróblewska, HR Manager w TRUMPF Huettinger.

Tłumaczy też, że dane z raportu Enel-Med tylko utwierdzają w tym, że jest to odpowiedni kierunek w dbaniu o pracownika, potwierdzając korzyści związane z oferowaniem pakietów medycznych. Pracownicy deklarują w nim wyższy poziom zaangażowania i zadowolenia, z kolei pracodawcy cieszą się większą produktywnością spowodowaną krótszym czasem absencji.

Więcej wiadomości na temat rynku pracy można przeczytać poniżej:

Popularność pakietów usług zależna od wieku pracowników

Według ekspertów pakiet medyczny jest uznawany za najważniejszy element oferty pozapłacowej przez większość zetek i silversów, jednak oba pokolenia różnicuje to, co powinno być jego zawartością.

TOP3 usług, które zetki najchętniej włączyłyby do takiego pakietu, to:

  • usługi stomatologiczne (42 proc.),
  • większa liczba wizyt u psychologa/psychiatry (23 proc.),
  • usługi rehabilitacyjne (21 proc.).

Co ciekawe, młode kobiety znacznie częściej niż młodzi mężczyźni wskazują̨ na chęć posiadania usług stomatologicznych w firmowych pakietach (50 proc. kontra 32 proc.). Dodatkowo, Polki dwukrotnie częściej niż Polacy z tej grupy wiekowej wskazują na potrzebę większej liczby wizyt u psychologa lub psychiatry (30 proc. kontra 15 proc.).

Z kolei TOP3 usług, których brakuje silversom w pakietach, to:

  • usługi stomatologiczne (38 proc.),
  • usługi rehabilitacyjne (30 proc.),
  • operacje z zakresu tzw. chirurgii jednego dnia (9 proc.).

Co ciekawe, kobiety z pokolenia silver częściej niż mężczyźni domagają się rehabilitacji w firmowych pakietach medycznych (35 proc. kontra 24 proc.). Tylko 5 proc. silversów ma potrzebę posiadania konsultacji u psychologa lub psychiatry.

Różnice w preferencjach pokoleniowych są zauważalne. Pokolenie Z wykazuje się większą świadomością zdrowia psychicznego, chętniej wyrażając potrzebę korzystania z usług psychologicznych w ramach pakietu medycznego, w przeciwieństwie do silversów. Z kolei silversi kładą większy nacisk na potrzebę usług rehabilitacyjnych w firmowych pakietach medycznych niż ich młodsi koledzy z pracy – podsumowuje Alina Smolarek z Enel-Med.

REKLAMA

I ocenia to w ten sposób, że ta różnorodność potrzeb może, a wręcz powinna, mieć swoje odbicie w ofercie pozapłacowej dla pracowników. Pracodawcy powinni sprawdzić, czy to, co oferują, faktycznie odpowiada na realne potrzeby ich zespołów.

Pełna wersja raportu Łączy nas zdrowie jest dostępna na stronie www.lp.enel.pl.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA