Z najnowszych badań Pluxee Polska opublikowanych w raporcie „Benefit Trendbook 2025” dowiadujemy się, że aż 45 proc. pracowników uważa oferowane benefity pracownicze za przestarzałe i mało motywujące. Dlatego eksperci zwracają uwagę na pilną potrzebę zmiany polityki świadczeń pozapłacowych w firmach, zwłaszcza jeśli pracodawcom zależy na uniknięciu przepalania benefitowych budżetów.
Z najnowszego badania przeprowadzonego przez agencję badawczą PBS na zlecenie Pluxee Polska wynika, że 78 proc. pracowników chce znać kryteria decydujące o wysokości wynagrodzeń w firmie i oczekuje pełnej transparentności w zakresie zasad wynagradzania na różnych stanowiskach i działach w firmie.
Dane z raportu Pluxee Polska wskazują także, że blisko co trzeci zatrudniony (30 proc.) nadal nie otrzymuje od swojej firmy jasnej informacji na temat składników wynagrodzenia poza pensją. Co więcej, dla 52 proc. pracowników benefity są istotną alternatywą w sytuacji, gdy podwyżki nie są możliwe, a 57 proc. uważa, że dobra oferta benefitowa może podnieść atrakcyjność firmy, nawet jeśli nie oferuje ona wzrostu płac.
Czego oczekują pracownicy od benefitów?
Firma Pluxee Polska wspólnie z PBS zapytała pracujących Polaków także o to, czego oczekują od benefitów. Tu na prowadzenie oprócz wpisywania się w aktualne potrzeby (60 proc. wskazań), wysuwają się takie cechy jak możliwość skorzystania z benefitów przez bliskich zatrudnionego (55 proc. wskazań) oraz brak ograniczeń co do miejsca i czasu ich realizacji (po 53 proc. wskazań).
Pracownicy oczekują, że benefity będą nie tylko dodatkiem, ale realnym wsparciem na co dzień, a także czymś, co pozwala na drobne przyjemności, o których każdy pracownik zdecyduje we własnym zakresie. Dlatego na znaczeniu nie tracą tzw. twarde świadczenia, które pracownik odczuwa w swoim portfelu - mówi Arkadiusz Rochala, Dyrektor Zarządzający Pluxee Polska.
W jego ocenie niezbędne jest właściwe dopasowanie benefitów do potrzeb z uwzględnieniem różnic pokoleniowych oraz grupy pracowników.
Dlatego w Pluxee niezmiennie rekomendujemy, by opracowywać ofertę benefitów na podstawie gromadzonych danych (np. ankiet wśród pracowników, badań satysfakcji) dotyczących tego, czego pracownicy faktycznie potrzebują. Ten analityczny aspekt strategii benefitowej jest niezwykle ważny, aby pracodawca zapewnił sobie zwrot z inwestycji - komentuje Arkadiusz Rochala.
I dodaje, że źle dopasowane świadczenia nie przełożą się na wykorzystanie potencjału ani dobre Employee Value Proposition i w efekcie finansowe nakłady okażą się przepalonym budżetem.
Benefitowe must-have
Eksperci firmy Pluxee Polska uważają, że pracownicy coraz częściej wyrażają swoje oczekiwania wobec benefitów, które mają dla nich realną wartość.
Nowy złoty standard wśród świadczeń obejmuje:
- prezenty okazjonalne – 55 proc. pracowników uznaje je za istotne,
- pakiety medyczne – wybierane przez 54 proc. jako kluczowy benefit,
- dofinansowanie dojazdów do pracy – istotne dla 41 proc. badanych,
- ubezpieczenie na zdrowie i życie – cenione przez 41 proc. respondentów,
- dofinansowanie posiłków – ważne dla 36 proc. zatrudnionych.
Dodatkowo raport pokazuje, że pracownicy doceniają zarówno prezenty okazjonalne, jak i regularne wsparcie finansowe w postaci dofinansowania posiłków. Aż 81 proc. badanych uważa, że dofinansowanie posiłków to benefit w pełni praktyczny, który na pewno wykorzystają. Dla 77 proc. zatrudnionych jest to wyraźna ulga dla domowego budżetu, a 54 proc. pracowników uznaje go za motywację do powrotu do biura.
Dofinansowanie posiłków to nie tylko sposób na zadbanie o wellbeing pracowników, ale również na stworzenie atrakcyjnego środowiska pracy, które mocniej zlojalizuje pracowników i zwiększy ich zaangażowanie. Pracownicy oczekują benefitów, które na co dzień wspierają ich zdrowie, poczucie bezpieczeństwa oraz zwiększają komfort życia - tłumaczy Katarzyna Turska, Dyrektor HR, Pluxee Polska.
Turska twierdzi też, że jest to przykład świadczenia, które nie tylko odciąża domowy budżet, ale również pozytywnie wpływa na zdrowie i efektywność pracowników. Jak pokazują przeprowadzone przez nas i PBS badania regularnie opłacane posiłki nie tylko poprawiłyby zdrowie pracowników, ale również zwiększyłyby ich efektywność (62 proc.) i mogłyby zachęcić ich do powrotu do biur (54 proc.).
Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:
Pracownik powinien mieć możliwość wyboru benefitu
Eksperci wyjaśniają, że w obliczu rosnącej świadomości pracowników na temat wartości benefitów, pracodawcy muszą wprowadzać innowacje i dostosowywać swoje oferty do realnych potrzeb zatrudnionych. Pracownicy preferują benefity o charakterze finansowym, które wspierają ich budżet domowy (50 proc.), oraz te, które można dostosować do indywidualnych potrzeb (39 proc.). Tymczasem jedynie 25 proc. pracodawców regularnie bada, jak ich oferta jest odbierana przez zatrudnionych.
Jak wskazali respondenci badania, by benefity faktycznie spełniały swoją funkcję, powinny także mieć większą wartość niż świadczenia aktualnie oferowane przez pracodawców oraz dawać możliwość samodzielnego wyboru. Do mankamentów otrzymywanej oferty benefitowej pracownicy uczestniczący w badaniu dodali również niskie zróżnicowanie świadczeń, ich małą elastyczność oraz trudności w korzystaniu.
Raport „Benefit Trendbook 2025” pokazuje, że zmieniające się oczekiwania pracowników wymagają od organizacji nieustannej adaptacji i innowacyjności w zakresie oferowanych benefitów, aby pozostać atrakcyjnym miejscem pracy i przyciągnąć najlepsze talenty.
Pełny raport „Benefit Trendbook 2025” jest dostępny na www.pluxee.pl. Badanie „Zwyczaje i zachowania pracowników w Polsce w 2024 roku” zostało przeprowadzone przez agencję badawczą PBS Sp. z o.o. na zlecenie Pluxee Polska. Było to badanie ilościowe przeprowadzone metodą wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej próbie badawczej n =1201 pracowników (bez samozatrudnionych). Termin realizacji 16.04.2024–10.05.2024.