REKLAMA

Idealny pracownik? Rekruterzy wskazali, które kompetencje są najbardziej pożądane na rynku pracy

W Polsce coraz częściej pracodawcy stawiają na kandydatów, którzy wykazują kompetencje miękkie na równi z umiejętnościami twardymi. W wyścigu o idealnego pracownika firmy mają niezły orzech do zgryzienia, bo nie jest łatwo znaleźć dobrego kandydata, który posiadałby wszystkie pożądane cechy. A więc jakie cechy obecnie preferują pracodawcy na polskim rynku pracy?

Idealny pracownik? Rekruterzy wskazali, które kompetencje są najbardziej pożądane na rynku pracy
REKLAMA

Już nie wystarczy iść na rozmowę kwalifikacyjną z CV w ręku wypełnionym po brzegi doświadczeniem zawodowym. Obecnie na rynku pracy ważne jest, jakim pracownikiem będziesz i czy posiadasz odpowiednie cechy, aby znaleźć zatrudnienie w danej organizacji. Dlaczego pewne konkretne cechy pracowników są tak ważne dla organizacji?

REKLAMA

Trudności w znalezieniu idealnego pracownika

Jak pokazuje badanie, najtrudniejszą do znalezienia cechą kandydatów do pracy jest odporność na stres i umiejętność adaptacji – wskazało na nią 34 proc. badanych firm. Na podobnym poziomie (33 proc.) jest także brak osób myślących krytycznie oraz analitycznie.

Nieco mniej, bo 27 proc. przebadanych organizacji, mówi, że kandydaci są mało chętni do rozwoju i nauki. 25 proc. pracodawców odczuwa trudność w znalezieniu kandydatów potrafiących działać w zespole, a także umiejętnie rozwiązujących problemy.

Kompetencje miękkie, coraz częściej nazywane także kompetencjami uniwersalnymi, human skills lub power skills, są równie pożądane na rynku pracy, jak twarde umiejętności, niezbędne do wykonywania zadań w ramach danego stanowiska – mówi Agnieszka Krzemień, ekspert ds. zarządzania karierą z Talent Solutions Right Management w ManpowerGroup.

Globalna lista najbardziej pożądanych cech

Z niedoborem kompetencji miękkich wśród pracowników zmagają się firmy na całym świecie. Globalna lista pięciu najbardziej pożądanych wśród kandydatów cech jest bardzo podobna do tej, jaką zadeklarowały organizacje w Polsce. 29 proc. pracodawców w 41 przebadanych krajach mówi o trudności z rekrutacją osób cechujących się rzetelnością i dyscypliną, 26 proc. brakuje kandydatów odpornych na stres i potrafiących zaadaptować się do zmieniających się warunków. Globalnie firmy sygnalizują też deficyt pracowników kreatywnych, z umiejętnością krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów (26 proc.).

Jak mówi ekspertka, kompetencje miękkie wspierają osiąganie konkretnych rezultatów, pozwalają sprawnie wchodzić w relacje z otoczeniem, współpracownikami, warunkują to, jak mocnymi członkami zespołów lub jak skutecznymi liderami jesteśmy.

W wyniku digitalizacji mamy do czynienia z przekształceniem niektórych zawodów, a kompetencje uniwersalne sprzyjają rozwojowi pracownika, zdobywaniu osiągnięć zawodowych, czy też mobilności zarówno wewnątrz organizacji, jak i na rynku pracy. Pomimo postępującej automatyzacji oraz zmieniającego się zapotrzebowania na konkretne umiejętności wśród kandydatów, kompetencje uniwersalne jak na przykład zdolność komunikacji, umiejętność adaptacji, czy chęć do pracy zespołowej są trwałe i nie ulegają przedawnieniu– dodaje.

Trudności w znalezieniu idealnego pracownika

Analiza ManpowerGroup z 2022 r. pokazuje, jakie umiejętności miękkie otwierały ubiegłoroczną listę tych najtrudniejszych do znalezienia u pracowników. Wiele w tej kwestii się nie zmieniło, bo firmy wskazywały na brak kandydatów ze zdolnością do adaptacji (31 proc.), rzetelnych oraz zdyscyplinowanych (31 proc.), a także kreatywnych (31 proc.).

Zdaniem ekspertki, zapotrzebowanie na kompetencje miękkie na rynku pracy jest niezmiennie wysokie, ponieważ są one ściśle związane z efektywną współpracą z ludźmi, a to właśnie zespoły osiągają cele dla organizacji.

Umiejętności, które są obecnie najważniejsze dla organizacji, pokazują wyraźnie, że otoczenie biznesowe oraz sytuacja rynkowa generują zupełnie nowe wyzwania, z którymi pracodawcy mieli do czynienia na mniejszą skalę, lub nie znali ich w ogóle. Kompetencje, z jakich niedoborem mierzą się firmy, warunkują wychodzenie poza schematy oraz sprawniejsze przejście przez kolejne nowe doświadczenia. Pokazują też, że wspomniana digitalizacja, automatyzacja procesów czy coraz częściej wykorzystywana sztuczna inteligencja, mocno wspierają procesy w firmach, jednak to niezmiennie człowiek stoi za sukcesem tych działań oraz zmian – podsumowuje Agnieszka Krzemień.

REKLAMA

Badanie „Niedobór talentów” zostało zrealizowane na próbie 510 pracodawców w Polsce i niemal 39 000 firm na świecie. Raport prezentuje dane w podziale na 6 regionów Polski i 8 sektorów rynku. Badanie zostało zrealizowane pomiędzy 2 a 31 stycznia 2023 roku.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA