Pan je, pani je, społeczeństwo je. Ten sklep już odniósł sukces, a teraz szuka inwestorów
Zakupy spożywcze online z dostawą do domu to jedna z tych usług, które przebojem wdarły się na rynek i zostaną z nami na dłużej. Otwarty po pierwszej fali pandemii Megasam24 bez kompleksów wszedł na stołeczny rynek e-grocery. W ciągu 1,5 roku zrealizował 20 tys. zamówień i osiągnął roczny obrót sięgający 4 mln zł.
Sieci sklepów spożywczych toczą bezlitosną walkę o klienta. Biedronka, Lidl czy Kaufland nie biorą jeńców w wojnie na promocje. W czasach szalejącej inflacji i drożyzny w sklepach liczy się tylko cena.
Najtańszą siecią w Polsce jest Auchan – wynika z comiesięcznego badania koszyka zakupowego. Za 40 podstawowych produktów żywnościowych i kosmetycznych w grudniu trzeba było zapłacić 195 zł, podczas gdy zamawiając te same rzeczy w sklepach internetowych – 262 zł.
Sklepom stacjonarnym powoli wyrasta konkurencja. To dopiero początki, ale rynek e-grocery jest więcej niż obiecujący. Do 2026 r. polski rynek e-commerce osiągnie 162 mld zł brutto, a kategorią, której sprzedaż w sieci będzie wzrastać najszybciej, są produkty spożywcze. Potwierdza to, co dzieje się obecnie w e-sklepach. Aż 85 proc. Polaków twierdzi, że zamawiało żywność w sieci, a 55 proc. robi to ze względu na większy wybór produktów ekologicznych.
Megasam24 zrealizował 20 tys. dostaw
Właśnie ruszyła emisja akcji Megasam24 PSA we współpracy z platformą Beesfund. Cel to pozyskanie 1 mln zł na dalszy rozwój. W ciągu roku spółka rozpocznie przygotowania do debiutu na NewConnect.
Megasam24.pl to obecnie jeden z trzech największych supermarketów spożywczych online z polskim kapitałem. Rozpoczął działalność w lipcu 2020 roku. W pierwszym roku twórca e-marketu, Dariusz Krzysztoporski zainwestował prawie 1 mln zł w serwis internetowy, bazę magazynową i logistyczną oraz rozbudowę oferty, która dziś obejmuje ponad 10 tys. produktów.
Od startu e-sklepu do końca 2021 roku Megasam24 zrealizował 20 tys. zamówień przy średniej wartości koszyka 232 zł. Po pierwszych sześciu miesiącach sprzedaż wyniosła 0,5 mln zł, ale w 2021 roku sięgnęła 4 mln zł.
Megasam24 wystartował po wielkanocnym boomie 2020 roku. Wiele z powstałych wtedy e-sklepów spożywczych już przestało istnieć.
My postawiliśmy na inwestycje w przyjazny serwis i bezpłatne dostawy, które dzięki własnej bazie logistycznej nawet w szczytowych momentach lockdownu docierają do konsumentów już następnego dnia. Dzięki temu możemy pochwalić się retencją klientów na poziomie 52 proc
– mówi Dariusz Krzysztoporski, twórca i prezes Megasam24.
Obecnie Megasam24 dostarcza produkty na terenie aglomeracji warszawskiej. W tym roku firma chce otworzyć drugi magazyn i zakupić dodatkowe pojazdy do własnej floty, by z usługą Next Day Delivery uruchomić dostawy na terenie woj. mazowieckiego na północ od Warszawy.
Nasz cel na ten rok to osiągnięcie 48 tys. zamówień wobec 18 tys. w ubiegłym roku i osiągnięcie rocznego obrotu na poziomie 10-12 mln zł
– zapowiada prezes.
W 2023 roku spółka planuje rozpocząć dostawy do Radomia, Siedlec, Łodzi i Lublina oraz ich okolic. – W odległości kilku km od większych ośrodków markety online przestają dostarczać produkty wymagające chłodzenia. My dzięki własnej flocie będziemy w stanie obsłużyć te rynki, a do końca przyszłego roku zamierzamy przekroczyć 90 tys. zamówień – dodaje Dariusz Krzysztoporski.
Akcja crowdinvestingowa i debiut na giełdzie
Na przełomie 2021/2022 powstała spółka Megasam24 PSA (prosta spółka akcyjna), która przejęła działalność operacyjną Megasamu. Ponadto, dokonała akwizycji dwóch internetowych supermarketów: A2A-Market.pl oraz ijest.pl, by kontynuować jedną z najszybszych ekspansji na rynku e-grocery. – Nie wykluczamy kolejnych przejęć firm z branży – zapowiada prezes.
Spółka właśnie rozpoczęła emisję crowdfundingową. Chce pozyskać 1 mln zł z przeznaczeniem na znaczący rozwój możliwości logistycznych, w tym rozbudowę floty, pozyskanie dodatkowych kurierów oraz zwiększenie znajomości marki na terenie Mazowsza.
Start Megasamu zrealizowaliśmy jako jednoosobowa działalność gospodarcza. W związku z dynamicznym rozwojem chcemy zaprosić do udziału w projekcie inwestorów. Zdecydowaliśmy się na prostą spółkę akcyjną, która pozwoli nam pozyskać nowych akcjonariuszy przez crowdfunding przy optymalizacji kosztów i minimum formalności
– wyjaśnia Dariusz Krzysztoporski.
Docelowo zarząd Megasam24 w okresie 2022-2023 planuje przekształcenie w spółkę akcyjną i rozpoczęcie przygotowań do wprowadzenia akcji do obrotu na NewConnect.
Boom na e-grocery trwa
E-grocery, czyli rynek zakupów świeżej żywności z dostawą do domu, jest jednym z najszybciej rosnących segmentów e-commerce. W 2020 roku zanotował niemal 60 proc. wzrostu r/r, a najnowsze prognozy zakładają 30 proc. wzrost r/r przez kolejnych pięć lat.
Jak wynika z szacunków Frisco, wartość rynku warszawskiego, na którym działa Megasam24 wyniosła w 2020 roku ponad 378 mln zł.
Pandemia covid-19 znacznie przyspieszyła rozwój sklepów spożywczych online, a tylko w pierwszych kilku miesiącach pandemii zakupy spożywcze online wzrosły o 300 proc. Wartość amerykańskiego rynku spożywczego online wzrosła z 12 miliardów dolarów w 2016 r. do 26 miliardów dolarów w 2018 r.