REKLAMA
  1. bizblog
  2. Poradniki
  3. Podatki - poradniki

Co tu jeszcze wrzucić w koszty? Przedsiębiorcy rzucili się kupować drogie auta

Dla przedsiębiorcy koniec roku, to niejednokrotnie okres generowania dodatkowych kosztów. Z danych Carsmile wynika, że dealerzy wykorzystują gorący okres do walki o klienta, oferując rabaty rzędu 25 proc. Dlatego wraz z końcem roku widać wyraźne ożywianie w rejestracjach nowych samochodów. Niestety przedsiębiorcom, którym zależy na rozliczeniu faktury jeszcze w tym roku, muszą się pospieszyć, bo czasu na dopięcie formalności zostało niewiele. Co można zaliczyć w koszty? Na to i inne pytania odpowiada doradca podatkowy firmy InFakt.

17.12.2023
4:12
Co tu jeszcze wrzucić w koszty? Przedsiębiorcy rzucili się kupować auta
REKLAMA

Jak podają eksperci Carsmile, pierwsza dekada grudnia to 11,5 tys. rejestracji aut osobowych, czyli o 8 proc. więcej niż przed rokiem. W przypadku wynajmu długoterminowego auta o wartości ok. 100 tys. zł łączne odliczenia podatkowe mogą wynieść ok. 19 tysięcy. Wynajęcie samochodu spalinowego wartego 280 tys. zł pozwoli z kolei na odliczenie ok. 37 tys. zł.

REKLAMA

W listopadzie zarejestrowanych zostało 41,7 tys. nowych aut osobowych, to o 22 proc. więcej niż przed rokiem. Rejestracje samochodów w segmencie premium podskoczyły aż o 35 proc. - informuje IBRM Samar.

Na końcówce roku wyraźne ożywienie w sprzedaży samochodów

Końcówka roku to tradycyjnie okres, kiedy przedsiębiorcy robią koszty i decydują się na leasing lub wynajem samochodu. W tym roku dodatkową zachętą są naprawdę wysokie rabaty. Wynoszą one średnio 12 proc., a w niektórych przypadkach nawet 25 proc. względem ceny katalogowej. Na rynku widać wzrost zainteresowania nowymi autami – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, platformy internetowej, za której pośrednictwem można kupić, wyleasingować lub wynająć samochód.

Knitter uważa też, że przedsiębiorcy mogą skorzystać z odliczeń podatkowych niezależnie od tego, czy wybiorą leasing pojazdu, wynajem długoterminowy czy też zdecydują się na zakup auta za gotówkę i wprowadzą je do środków trwałych firmy, a następnie będą amortyzować.

Koszt finansowy związany z leasingiem operacyjnym czy wynajmem auta przedsiębiorca może odliczyć, co do zasady w całości, dotyczy to również opłaty wstępnej. Podobnie jest z kosztem ubezpieczenia AC i OC. Natomiast wydatki związane z serwisami czy zakupem opon odliczy tylko w 75 proc. - mówi Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy firmy InFakt.

Więcej wiadomości na temat motoryzacji można przeczytać poniżej:

Do leasingu należy zastosować proporcje, by odliczyć część kapitału

Analitycy twierdzą, że sprawa komplikuje się przy autach o wartości przekraczającej 150 tys. zł w przypadku napędów tradycyjnych oraz 225 tys. zł w przypadku elektryków i części hybryd. W stosunku do rat leasingowych trzeba w takim przypadku zastosować proporcję, w efekcie czego będzie można odliczyć jedynie proporcjonalnie część kapitałową raty wynikającą z podzielania 150 tys. lub 225 tys. zł przez cenę pojazdu. W stosunku do części odsetkowej nie stosuje się proporcji.

Proporcję wynikającą z nadwyżki ceny auta ponad limit 150/225 tys. zł należy zastosować również wobec ubezpieczenia AC. Nie stosuje się jej natomiast względem polisy OC, która podobnie, jak koszty eksploatacyjne oraz część odsetkowa raty, jest wyłączona z proporcji – wyjaśnia Piotr Juszczyk.

I dodaje, że do wydatków związanych z samochodem przedsiębiorca może też odliczyć VAT. W przypadku popularnej obecnie formy opodatkowania, jaką jest ryczałt, jest to jedyna możliwość, aby obniżyć odczuwalny koszt zakupu auta, ponieważ ryczałtowcom nie przysługuje prawo do odliczeń w PIT, czyli robienia kosztów. Przedsiębiorcy użytkujący samochód w tzw. trybie mieszanym mogą odliczyć 50 proc. VAT od poniesionych wydatków, a przedsiębiorcy prowadzący tzw. kilometrówkę – cały VAT.

Grudzień to dobry czas na dokonanie wpłaty własnej

Analitycy Carsmile tłumaczą, że robienie kosztów pod koniec roku może polegać na tym, że przedsiębiorca podpisze umowę leasingu czy wynajmu auta i dokona wpłaty własnej, którą następnie rozliczy w kosztach kończącego się roku podatkowego. Aby mógł to zrobić, musi posiadać fakturę dokumentującą dokonanie wpłaty własnej w grudniu, a sama faktura może być wystawiona w styczniu.

Standardowy proces uzyskania faktury z tytułu dokonania wpłaty własnej w leasingu lub wynajmie wygląda następująco:

  • zawarcie umowy (w przypadku leasingu obowiązuje forma papierowa, co wynika z obowiązujących przepisów); zawarcie umowy poprzedzone jest oceną zdolności kredytowej leasingobiorcy;
  • wystawienie faktury pro forma na opłatę wstępną (część firm nie wystawia pro formy);
  • przelew środków;
  • wystawienie faktury po zaksięgowaniu środków na rachunku firmy leasingowej lub wynajmującej;

Planując zakup samochodu, trzeba więc uwzględnić czas potrzebny na wybór auta, zawarcie umowy leasingowej lub wynajmu, przelew środków, a także zaksięgowanie środków z tytułu opłaty wstępnej na rachunku firmy będącej właścicielem pojazdu, co może potrwać ok. 2 dni roboczych. Czasu zostało więc naprawdę niewiele – podaje platforma.

Eksperci Carsmile przygotowali symulację pokazującą, ile teoretycznie mogę wynieść odliczenia podatkowe w przypadku wynajmu długoterminowego auta na firmę. Pod uwagę wzięli Toyotę Corollę kosztującą 97 tys. zł brutto oraz Audi A6 o wartości 281 tys. zł. Założyli, że auta są wynajmowane na okres 3 lat w opcji full, czyli z ubezpieczeniem, serwisowaniem oraz oponami w cenie abonamentu. Dla uproszczenia przyjęli, że najemca nie wnosi wpłaty własnej. Założyli ponadto, że przedsiębiorca rozlicza się według liniowej stawki PIT i odlicza połowę VAT od wydatków na auto. W przypadku Audi, ze względu na jego cenę, do oszacowania możliwych odliczeń w PIT zastosowali proporcję. W przypadku Toyoty nie było takiej potrzeby.

Dokonując symulacji, eksperci oparli się na standardowych wzorcach faktur z tytułu wynajmu długoterminowego, na których widoczne są tylko dwie pozycje: finansowa i serwisowa. Część finansową rozliczyli w kosztach w całości w przypadku Corolli, a w przypadku Audi A6 zastosowali proporcję. Część serwisową odliczyli natomiast w 75 proc.

Jeśli jest to możliwe, warto wystąpić o bardziej szczegółową fakturę, wówczas odliczenia podatkowe mogą być wyższe – zauważa Piotr Juszczyk.

REKLAMA

Z symulacji wynika, że odczuwalny koszt zakupu Toyoty po odliczeniu PIT i VAT może być w ciągu całego okresu umowy niższy o 19 332 zł, a odczuwalny koszt wynajmu Audi o 37 225 zł. Przedsiębiorca wynajmujący Corollę zaoszczędzi więc aż 25 proc. w stosunku do konsumenta, który wynająłby to samo auto bez możliwości odliczeń podatkowych. Przedsiębiorca wynajmujący Audi zaoszczędzi z kolei 19 proc.

Przedstawione szacunki mają wyłącznie charakter poglądowy. Obrazują sumaryczną wartość możliwych odliczeń dla przyjętych założeń odnośnie do warunków umowy wynajmu pojazdu, sposoby prezentacji danych na fakturze oraz sposobu rozliczeń podatkowych stosowanych przez przedsiębiorcę.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA