REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

Będą ważyć pasażerów na oczach innych. Kolejna linia lotnicza zdecydowała się na taki krok

Takiego dokładnego sprawdzania przed lotem pewnie jeszcze nie doświadczyliście. Na ogół wystarczy okazać bilet i dokument tożsamości, chyba że lecicie Ryanair'em to w hali odlotów usłyszycie komunikat, że wasz bagaż zostanie dokładnie zmierzony i zważony, a wszelkie odstępy zostaną objęte dodatkową opłatą. Linie lotnicze z Nowej Zelandii ogłosiły w czerwcu, że zamierzają pójść o krok dalej, i na oczach wszystkich będą sprawdzać wagę pasażerów. Teraz na taki sam krok zdecydował się przewoźnik z Korei Południowej, choć twierdzi, że zrobi to anonimowo. Ciekawe, jak?

24.08.2023
12:33
Będą ważyć pasażerów na oczach innych. Zrobi to kolejna linia lotnicza
REKLAMA

W czerwcu i w lipcu linie lotnicze Air New Zealand przeprowadziły na wybranych lotniskach badanie swoich pasażerów. Nie było to pobieranie wymazu z nosa na obecność Covid-19, ale ustawienie wagi w terminalu i ważenie pasażerów wraz z bagażem podręcznym. Krępujące? Linia zarzekała się, że wcale i nie ma powodu do wstydu, bo pomiar jest anonimowy.

REKLAMA

W terminalu lotniskowym zostanie ustawiona waga. Obok niej pojawi się kosz z cukierkami, który ma zachęcić śmiałków do postawienia obu stóp na urządzenia pomiarowym i udzieleniu zgody na zważenie bagażu podręcznego - opisywał Adam na początku czerwca.

Bowiem badanie w Nowej Zelandii nie było obowiązkowe dla każdego pasażera. Natomiast osoby, które skusiły się na cukierka i weszły na wagę, mogły się badaniem w ogóle nie przejmować, ponieważ odczyt wagi elektronicznej nie był widoczny dla pozostałych współpasażerów, a dane zostały bezpośrednio przesłane do laptopa pracownika prowadzącego badanie. 

Teraz podobna akcja będzie miała miejsce na lotniskach w Południowej Korei z tą jednak różnicą, że nie da się ominąć kolejki do ważenia. I cukierków też nie będzie.

W Południowej Korei bez cukierków, za to dwa razy

Korean Air swoich pasażerów zamierza ważyć przed każdym lotem od 28 sierpnia do 6 września na lotnisku Gimpo oraz od 8 do 19 września na lotnisku Incheon - poinformował dziennik "Korea JoongAng Daily".

Podobnie, jak nowozelandzkie linie lotnicze, Koreańczycy także poproszą pasażerów o wejście na wagę wraz z bagażem podręcznym. Z tą jednak różnicą, że ważenie odbędzie się dwa razy - najpierw przed bramkami, a później przed wejściem na pokład maszyny.

Nie trzeba było długo czekać na reakcję potencjalnych pasażerów, a w południowokoreańskiej sieci zaczęło huczeć od obaw związanych z prywatnością. Wśród komentarzy można znaleźć np.: „To niezręczne, że inni znają moją wagę”, albo wątpliwości pasażerów: „Czy jeśli będę ważyć mniej, pozwolą mi zabrać ze sobą większy bagaż?” lub „Czy zostanę obciążony wyższą opłatą, jeśli ważę więcej?”. Patrząc na działania europejskich lowcostów związane z przekroczenie wagi i nakładaniem na pasażerów dodatkowych kosztów, pytania azjatyckich pasażerów w tej sprawie wcale nie dziwą. Jednak południowokoreańska linia uspokaja.

Zebrane anonimowo dane zostaną wykorzystane do celów badawczych. Nie oznacza to, że pasażerowie z nadwagą będą musieli zapłacić więcej - czytamy na stronie koreańskiego dziennika.

Dla wszystkich pasażerów, którzy poczują dyskomfort, linia ma również radę: o swoich negatywnych odczuciach mogą opowiedzieć personelowi pokładowemu.

Dlaczego linie lotnicze ważą pasażerów?

Choć pasażerowie faktycznie mogą poczuć się nieswojo, gdy przewoźnik nakaże im wejście na wagę w dodatku z bagażem podręcznym, to jednak jest to rutynowy pomiar zgodny z prawem. Linie lotnicze potrzebują tych danych do określenia masy i środka ciężkości samolotu. A z racji tego, że przed każdym startem byłoby to niemożliwe, to używa w tym celu średnich wartości na podstawie wcześniej zebranych danych.

W przypadku nowozelandzkich linii lotniczych ten pomiar powinien być przeprowadzany regularnie co pięć lat, co nakłada na przewoźników Urząd Lotnictwa Cywilnego Nowej Zelandii.

Również linie lotnicze z Korei Południowej wskazują, że obowiązek obliczania standardowej wagi pasażerów co najmniej co pięć lat został na nich nałożony przez tamtejsze Ministerstwo Gruntów, Infrastruktury i Transportu. A dzięki zebranym danym przewoźnik będzie mógł ustalić, jak najlepiej rozłożyć masę samolotu, zmniejszyć zużycie paliwa lotniczego, a także zwiększyć ogólne bezpieczeństwo lotu.

Zwykle samoloty przewożą około 1 proc. więcej paliwa, niż jest to absolutnie konieczne do lotu. Dokładny pomiar masy pasażerów może potencjalnie zmniejszyć zużycie paliwa, potencjalnie zapewniając roczne oszczędności sięgające 1 mld dol. - wylicza "Korea JoongAng Daily".

REKLAMA

Z ostatniego takiego badania, które zostało przeprowadzone w 2017 r., wyszło, że średnia waga dorosłego mężczyzny z Południowej Korei w sezonie letnim wyniosła 81 kg, a kobiety 69 kg.

Dla porównania amerykańska branża lotnicza przyjmuje, że mężczyzna waży średnio 86 kg, a kobieta 77 kg.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA