REKLAMA

Albo rozwój, albo do widzenia. Pracownicy mają coraz większe wymagania

Jeśli się nie rozwijasz, to stoisz w miejscu, a w gorszym przypadku - zaczynasz się nawet cofać. Pracownicy doskonale zdają sobie z tego sprawę i są gotowi opuścić pracodawcę, który nie inwestuje w szkolenia i kursy. Jednak niektóre branże już zrozumiały, że muszą zacząć działać i coraz częściej posiadają plan rozwoju zawodowego.

Albo rozwój, albo do widzenia. Pracownicy mają coraz większe wymagania
REKLAMA

Brak możliwości rozwoju zawodowego jest powodem, przez który aż 84 proc. pracowników na świecie jest gotowych rzucić obecnego pracodawcę w ciągu 12 miesięcy, o czym pisałam w ubiegłym roku. W dobie niedoboru pracowników to fatalna wizja. I firmy w obawie przed utratą kolejnych rąk do pracy coraz częściej na nowo przemyślają swoje modele rozwojowe.

REKLAMA

Polscy pracownicy chcą się rozwijać, ale dlaczego?

GoodHabitz przepytał 1241 polskich pracowników z różnych sektorów, by sprawdzić, na ile wybór branży wpływa na ścieżkę kariery i co determinuje nasze szanse na dynamiczny rozwój zawodowy.

Zacznijmy jednak od tego, co w ogóle motywuje pracowników do rozwoju? Dla ponad 25 proc. badanych jest to uzyskanie odpowiedniej satysfakcji z pracy, dla 16 proc. jest to chęć dalszego odnoszenia sukcesów, 13 proc. respondentów wskazuje na dalszy rozwój kariery w ramach organizacji, 12 proc. chciałoby lepiej pozycjonować się na rynku pracy, 6 proc. chce spełniać standardy swojego pracodawcy, a 5 proc. deklaruje, że zależy im na lepszym przystosowaniu się do zachodzących zmian.

W nowoczesnych miejscach pracy rozpoznawanie i akceptowanie różnorodnych motywacji pracowników ma kluczowe znaczenie dla wspierania ich rozwoju zawodowego i satysfakcji - mówi Daniel Idźkowski, Country Director w GoodHabitz Polska.

Jego zdaniem zapewnianie różnorodnych ścieżek doskonalenia powinno uwzględniać odrębne potrzeby różnych członków zespołu.

Takie podejście nie tylko zwiększa zaangażowanie i lojalność pracowników, ale także przyczynia się do większej elastyczności i odporności zespołu w czasach zmian. Dostosowując możliwości rozwoju do różnorodnych motywacji wewnętrznych, firmy tworzą środowisko, które sprzyja ciągłemu rozwojowi ich pracowników, wspierając kulturę innowacji i sukcesu - dodaje Daniel Idźkowski.

Z badania GoodHabitz wynika także, że większość pracowników (82 proc.) zdaje sobie sprawę z programów rozwojowych w swoich organizacjach. Z kolei niemal połowa firm (46 proc.) oferuje taką możliwość w godzinach pracy, a 14 proc. planuje wdrożyć taką możliwość.

Więcej o rynku pracy przeczytasz na Bizblog.pl:

Pracownicy rozmawiają ze swoimi przełożonymi o rozwoju

60 proc. pracowników z Polski ma plan rozwoju osobistego. Jak wynika z badania, rozumieją go jako „plan działania pozwalający osiągać ich cele, utrzymać mocne i poprawić słabsze strony”. I okazuje się, że wielu pracowników ma szanse omawiać go na bieżąco ze swoim przełożonym: 10 proc. badanych odbywa rozmowy co tydzień, 27 proc. ma taką sposobność raz w miesiącu, 19 proc. co kwartał, 15 proc. co pół roku, a 10 proc. raz w roku. Z kolei 16 proc. respondentów deklaruje, że ma sposobność rozmowy o planie swojego rozwoju mniej niż raz w roku lub nigdy nie odbywa ich z przełożonym.

Daniel Idźkowski wskazuje, że regularna ocena i rozmowa na temat planów rozwoju pracowników jest kluczowa z kilku powodów.

Po pierwsze, zapewnia ustrukturyzowane ramy śledzenia indywidualnych postępów, zapewniając, że pracownicy podążają właściwą ścieżką w stronę swoich celów zawodowych. Ta ciągła ocena pozwala pracodawcom zidentyfikować mocne strony, obszary wymagające poprawy i ewoluujące wymagania. Po drugie, dyskusje te sprzyjają otwartej komunikacji, tworząc wspierające środowisko, w którym pracownicy czują się cenieni i słyszani - mówi ekspert.

REKLAMA

I dodaje, że zrozumienie aspiracji i wyzwań pracowników umożliwia pracodawcom dostosowanie możliwości rozwoju do ich konkretnych potrzeb, zwiększając ogólną satysfakcję z pracy i zaangażowanie. Ostatecznie spójne oceny pozwalają na terminowe korygowanie planu rozwoju, zapewniając jego zgodność ze zmieniającymi się celami biznesowymi.

Wśród wszystkich zbadanych branż znalazła się tylko jedna, w której więcej pracowników zadeklarowało brak planu rozwoju. To branża produkcyjna, w której posiadanie takiego planu zadeklarowało 47 proc. badanych w odniesieniu do 53 proc. respondentów deklarujących jego brak. We wszystkich pozostałych sektorach tendencja jest pozytywna, a najlepszy wynik osiągają w usługach finansowych (73 proc. pracowników posiada plan rozwoju, 27 proc. nie posiada).

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA