REKLAMA

Kia z ogromną karą za zmowę cenową na polskim rynku samochodów

UOKiK nałożył ponad 405 mln zł kary na spółkę Kia Polska oraz na 11 jej dealerów. Urząd antymonopolowy po długim dochodzeniu uznał, że firmy zmówiły się w sprawie cen samochodów tej marki i podzielili między sobą rynek. Ukarane zostały nie tylko firmy, ponieważ UOKiK nałożył także wysokie kary pieniężne na pięciu menedżerów pracujących u importera oraz u dealerów. Kia Polska nie przyznaje się do winy i zapowiada walkę „z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych”. Fot. materiały prasowe/Kia

Kia z ogromną karą za zmowę cenową na polskim rynku samochodów
REKLAMA

Zarzut stosowania zmowy cenowej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił importerowi samochodów marki Kia oraz jej dealerom już dwa lata temu, ale na finał tej sprawy musieliśmy poczekać aż do teraz. Pisaliśmy wtedy, że kary finansowe mogą być „astronomiczne” i faktycznie takie są. UOKiK nałożył karę ponad 331 mln zł na spółkę Kia Polska, a pozostałe 74 mln zł dostali dealerzy tej marki. Jeden z nich musi zapłacić aż 27 mln zł.

REKLAMA

Zmowa cenowa na rynku samochodów

Na czym polegała zmowa cenowa, za którą ukarani zostali sprzedawcy samochodów marki Kia? UOKiK stwierdził, że firmy ustalały między sobą ceny samochodów marki Kia – importer przekazywał dystrybutorom cenniki oraz informował o wysokościach maksymalnych rabatów, jakich mogą udzielać. Dealerzy Kia Polska następnie akceptowali te ustalenia i odmawiali potencjalnym klientom przedstawienia oferty konkurencyjnej w stosunku do przedstawionej w innym salonie.

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka Kia Polska zawarła zmowę cenową i podzieliła rynek razem z dealerami jej samochodów. Zgodnie z założeniami porozumienia nabywcy samochodów marki Kia przez co najmniej osiem lat, od 2013 do 2021 r., mogli kupić pojazd jedynie od odgórnie wyznaczonego sprzedawcy, bez możliwości otrzymania tańszej oferty od innego dealera. W konsekwencji mogli płacić za pojazdy więcej, aniżeli w warunkach uczciwej konkurencji  – wyjaśnia prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.

UOKiK tłumaczy, że spółka centrala pilnowała przestrzegania niedozwolonych ustaleń i w czasie cyklicznych wizyt w salonach sprzedaży dealerów, jak również drogą mailową, upominała dystrybutorów, którzy sprzedawali pojazdy po cenach niższych niż ustalone. Co więcej, także sami dealerzy informowali centralę oraz siebie wzajemnie, jeśli któryś z nich nie przestrzegał zawartego nielegalnie porozumienia.

Więcej o prawach konsumenta przeczytacie w tych tekstach:

W toku postępowania urząd antymonopolowy ustalił, że dystrybutorzy mieli sprzedawać pojazdy tylko tym klientom, którzy mieszkają lub prowadzą działalność gospodarczą najbliżej ich salonu. Jeśli do dealera zgłosił się potencjalny nabywca z innego regionu, wówczas był odsyłany do konkurencyjnego dystrybutora, Dealerzy informowali siebie wzajemnie oraz spółkę Kia Polska o stosowaniu się do ustaleń.

Niektórzy dealerzy byli tak zaangażowani w ten proceder, że nawet kierowali do importera skargi na dystrybutorów, którzy nie przestrzegali umówionych warunków. Spółka Kia Polska sama także monitorowała działania dealerów i dyscyplinowała tych, którzy chcieli sprzedać samochód klientom z obszaru, który nie był do nich przypisany.

Szkoły nauki jazdy bez wyboru

To jeszcze nie wszystko. Od 2017 r. spółka Kia Polska i jej dystrybutorzy podzielili rynek pojazdów oferowanych ośrodkom szkolenia kierowców. Polegał on na udzielaniu przez Kia Polska wsparcia sprzedaży samochodów do nauki jazdy jedynie tym dealerom, którzy wygrali w danym województwie przetarg na dostawę pojazdów do wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Urząd wyjaśnia, że tym samym szkoły nauki jazdy z tych województw również miały ograniczoną możliwość otrzymania konkurencyjnej oferty od innego dystrybutora Kia.

Kary nałożone na poszczególne firmy:

  • Kia Polska - 331 021 284,64 zł
  • Marvel - 27 263 871,67 zł 
  • AS Motors Classic - 11 617 847,67 zł 
  • Wadowscy - 8 148 931,36 zł 
  • Gam - 6 880 036,14 zł 
  • Wrobud - 6 687 061,81 zł 
  • Marek Patecki PHU M.Patecki Marek Patecki (wspólnik spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki) - 4 257 688,04 zł 
  • Landcar - 3 661 176,51 zł 
  • Łukasz Patecki Lukas Auto-Park (wspólnik spółki cywilnej Autocentrum Patecki) - 2 068 717,05 zł 
  • Projekt Wola Barbara Patecki (wspólnik spółki cywilnej Autocentrum Patecki) - 1 878 814,93 zł 
  • Autotechnika Jacek Woźniak - 1 443 346,52 zł 
  • Irena Patecka IMP Group (wspólnik spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki) - 1 032 903,49 zł

Kary nałożone na poszczególnych menedżerów:

  • Leszek Sukiennik (Kia Polska) - 437 500 zł
  • Wojciech Szyszko (Kia Polska) - 433 100 zł
  • Paweł Białkowski (Marvel) - 420 000 zł 
  • Michał Krzewiński (Landcar) - 225 000 zł 
  • Agnieszka Adrjan (Wrobud) - 137 800 zł

Jakby tego było mało, kolejne 70 tys. zł kar zostało nałożone na wspólników spółki cywilnej Autocentrum Patecki oraz łącznie 93 tys. zł na wspólników spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki za nieudzielenie informacji w trakcie postępowania. Przedsiębiorcy nie dostarczyli dokumentów żądanych przez Prezesa UOKiK-u, dotyczących m.in. wysokości ich obrotów. Maksymalna kara za nieudzielenie informacji żądanych przez organ antymonopolowy wynosi 3 proc. rocznego obrotu firmy.

REKLAMA

Bizblog.pl zwrócił się do biura prasowego spółki Kia Polska z prośbą o skomentowanie decyzji UOKiK-u.

Kia Polska nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami dokonanymi przez Prezesa UOKiK i zamierza bronić się z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych. Powstrzymujemy się od dalszego komentowania tej sprawy do momentu prawomocnego jej zakończenia. Zapewniamy naszych Klientów oraz Partnerów Biznesowych, że decyzja nie wpłynie na naszą codzienną działalność i że w dalszym ciągu będziemy świadczyć wobec nich wysoki poziom usług – napisano w oświadczeniu spółki Kia Polska.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA