Księgowi mają ręce pełne roboty. Zbliża się termin składania deklaracji PIT-11 do urzędu
Przedsiębiorstwom zostało raptem dwa tygodnie na rozliczenie i przekazanie do właściwych urzędów skarbowych PIT-11 za 2024 r. Deklaracje z roku na rok są coraz bardziej rozbudowane i stają się sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy sporządzaniu PIT-11 oraz co zrobić, jeśli nie wyrobimy się w terminie.
PIT-11 to podstawowa informacja o przychodach, dochodach, kosztach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych.
To płatnik wystawia deklarację PIT-11 oraz dostarcza ją zarówno do urzędu skarbowego, jak i do podatnika. Jest to obowiązek każdego przedsiębiorcy, który w trakcie roku rozlicza, pobiera i wpłaca zaliczki na podatek dochodowy. PIT-11 to podstawowe źródło wiedzy niezbędnej do sporządzenia zeznania podatkowego takiego jak PIT-37 czy PIT-36 – tłumaczy Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.
Podatnik ma dwa terminy na złożenie dokumentów do urzędu skarbowego
Pierwszy termin to 31 stycznia 2025 r. do tego czasu płatnicy muszą wysłać wszystkie PIT-11 do urzędu skarbowego, wskazując jako organ podatkowy organ właściwy dla podatnika.
Drugi termin to 28 lutego 2025 r. i dotyczy doręczenia przez przedsiębiorców PIT-11 wszystkim zatrudnionym, na których rzecz dokonywał wypłat.
Sporządzający informację może przekazać zatrudnionemu jego rozliczenie PIT-11 zarówno w formie drukowanej, jak i elektronicznej, ale w obu przypadkach termin 28 lutego jest nieprzekraczalny – zaznacza Monika Piątkowska.
Zdarza się jednak, że osoby wystawiające informację o dochodach nie doręczą w wymaganym terminie formularza PIT-11 do organu podatkowego lub podatnika. Co wtedy?
Płatnik, który dostarczył PIT-11 po terminie, wraz ze spóźnionym formularzem, powinien złożyć czynny żal w urzędzie skarbowym. Pozwoli mu to uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowej – uspokaja doradczyni podatkowa, Monika Piątkowska.
Wzór druku zawiadomienia i wyjaśnienie, jak postępować można znaleźć na stronie www.druki-formularze.pl.
Więcej wiadomości na temat podatków można przeczytać poniżej:
Co zrobić, aby uniknąć błędów przy wypełnianiu PIT-u
Dla sporządzenia informacji przez płatników za 2024 r. stosownym będzie formularz PIT-11 z indeksem (29). Aby uniknąć błędów przy wypełnianiu, najlepiej skorzystać z programu przeznaczonego do sporządzenia deklaracji PIT-11, PIT-8C, PIT-4R i IFT, np. na stronie www.platnik.e-pity.pl.
PIT-11 przekazywany jest do urzędu skarbowego wyłącznie elektronicznie. Płatnik będący osobą fizyczną, wysyłając tę informację, ma dwie opcje: może wykorzystać e-podpis lub potwierdzić deklarację zestawem danych autoryzujących. Pozostali płatnicy, np. spółki z o.o., są zobowiązani posiadać e-podpis – mówi Monika Piątkowska.
Jeśli chodzi o przekazanie PIT-11 pracownikom, trzeba pamiętać, że to płatnik, a nie podatnik decyduje o formie elektronicznej lub papierowej przekazania dokumentów.
Podatnik nie może zatem negować formy, w jakiej została mu udostępniona deklaracja – przypomina Monika Piątkowska.
W przypadku elektronicznego doręczenia pracownikom PIT-11 wystarczy przesłać go na adres e-mail osoby zatrudnionej lub udostępnić w specjalnym, zabezpieczonym programie.