REKLAMA

Wysyp nowych ekspresówek. Za chwilę otwarcie kilku kluczowych tras

Kolejny odcinek Via Carpatia, wylot S7 z Warszawy, odcinek S74 na zachód od Kielc, a także kolejny fragment S11 w województwie opolskim. Program rozbudowy sieci dróg ekspresowych idzie pełną parą, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisuje kontrakty na wykonanie ważnych brakujących odcinków. W ciągu najbliższych lat siatka połączeń drogami szybkiego ruchu powinna być niemal kompletna.

Wysyp nowych ekspresówek. Za chwilę otwarcie kilku kluczowych tras
REKLAMA

GDDKiA poinformowała, że oferta konsorcjum firm Gülermak i Budimex została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na realizację pięciokilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornicki a Lutczą. Jeśli nie nastąpią żadne komplikacje, GDDKiA będzie mogła podpisać umowę na realizację tej inwestycji.

REKLAMA

Kolejny odcinek Via Carpatia

Będzie to kolejny odcinek szlaku Via Carpatia, który poprowadzony będzie estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. GDDKiA wskazuje, że długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19.

Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości, przebiegając przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. 

GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, czyli od 1 grudnia do 31 marca każdego roku.

 class="wp-image-2523856"

Nowa wylotówka z Warszawy

GDDKiA wybrała też najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie dokumentacji dla ostatniego odcinka S7 w województwie mazowieckim, od Kiełpina do Trasy Armii Krajowej i skrzyżowania z S8 w Warszawie. Najkorzystniejszą ofertę opiewającą na 54,2 mln zł złożyło konsorcjum firm Transprojekt Gdański oraz Biuro Projektowo–Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa.

Nowa trasa będzie miała przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu. Zaprojektowane zostaną dwa tunele – na Bielanach (ok. 1000 m) i Bemowie (ok. 1100 m) oraz cztery węzły: Łomianki, Warszawa Wólka Węglowa, Warszawa Chomiczówka i Warszawa Północ (połączenie z Trasą Armii Krajowej S8). Do tego wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe.

GDDKiA informuje, że biuro projektowe będzie miało 41 miesięcy przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla budowy drogi. Przy sprawnym przebiegu procesu projektowania oraz pozyskiwaniu niezbędnych uzgodnień i decyzji zasadnicza dokumentacja ma być gotowa w na początku 2026 r., po czym zostanie ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych.

 class="wp-image-2523871"

Ekspresówka w Świętokrzyskiem

Lada moment powinna za to ruszyć budowa drogi ekspresowej S74 na zachód od Kielc. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla tego odcinka, a jak tylko zielone światło da wojewoda świętokrzyski, będzie można ruszyć z robotami budowlanymi. Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana już we wrześniu zeszłego roku.

GDDKiA onformuje, że odcinek S74 od granicy województw do Mniowa będzie miał ok. 27,5 km i połączy się z fragmentem realizowanej obecnie drogi ekspresowej od Mniowa do węzła Kielce Zachód. Zadanie na terenie powiatów koneckiego i kieleckiego obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej poprowadzonej częściowo po nowym śladzie między innymi jako obwodnica miejscowości Smyków.  

Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:

Aktualnie trwa realizacja sześciu odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 104 km. Wszystkie w systemie projektuj i buduj. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1, A2 a realizowaną trasą S19 Via Carpatia.    

 class="wp-image-2523874"

S11 z Kołobrzegu na Śląsk

GDDKiA poinformowała też, że rusza realizacja kolejnego odcinka S11 w województwie opolskim pomiędzy Siemianicami i Gotartowem. Jest to jeden z trzech odcinków 46-kilometrowej trasy, który połączy trzy województwa. Prace poprowadzi konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia, a wartość umowy to 577,5 mln zł.

Jak wyjaśniono, inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej na terenie województw wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego, o długości 23 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej początkowy fragment będzie się łączył z drugim odcinkiem budowanej drogi S11 na wysokości Siemianic w województwie wielkopolskim. W okolicach miejscowości Gotartów połączy się z kolejnym budowanym odcinkiem S11, który prowadzi do początku obwodnicy Olesna.

REKLAMA

GDDKiA zapowiada, że do 2030 roku cała ekspresówka S11 połączy Kołobrzeg, Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską, prowadząc od drogi ekspresowej S6 do autostrady A1 i krzyżując się z S10, A2 i S8. Po realizacji wszystkich odcinków trasa będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km, wliczając wspólny przebieg tras S6 i S11.

 class="wp-image-2523889"
REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA