Docelowo S19 ma mieć długość 580 km i być kluczową częścią trasy Via Carpatia w procesie łączenia północy Europy z południem. Obecnie pierwsza połowa drogi jest w budowie, a druga w w fazie przetargu. GDDKiA przedstawia podstępy poczynione przez drogowców na przestrzeni ostatnich miesięcy oraz lat.
Kierowcy mają do dyspozycji 50 km trasy S19 w województwach lubelskim i podkarpackim. W budowie jest 140 km, a na drugie tyle trwają przetargi. Na pozostałe kilometry przygotowywana jest niezbędna dokumentacja. Poza nielicznymi fragmentami trasa ma być gotowa do 2026.
Via Carpatia w Polsce (S19 oraz S61) będzie miała 700 km i obejmie województwo podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Dzięki drodze możliwy będzie szybki i wygodny przejazd przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję, a przyszłości także Finlandię, Estonię i Łotwę.
Podlasie - 171 km
Dziewięć odcinków drogi ekspresowej S19 jest na etapie postępowania przetargowego. Większość ma zostać oddana kierowcom w roku 2024, reszta - w 2025.
- Kuźnica - Sokółka - 10,5 km - ogłoszenie przetargu na projekt. Ukończenie jest planowane na rok 2025.
- Sokółka - Dobrzyniewo - 31 km - czeka na wydanie decyzji środowiskowych. Ukończenie odcinka planowane jest na rok 2025. Za jego sprawą powstanie też północna obwodnica Białegostoku.
- Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód - 10 km - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Ukończenie planowane jest na rok 2024.
- Białystok Zachód - Księżyno - 16,5 km - czeka na rozstrzygnięcie przetargu. Ukończenie odcinka jest planowane na rok 2024.
- Księżyno - Białystok Południe - ok. 31 km - czeka na rozstrzygnięcie przetargu. Ukończenie jest planowane na rok 2024.
- Białystok Południe - Ploski - 13 km - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Ukończenie odcinka jest planowane na rok 2024.
- Ploski - Haćki - 9 km - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Ukończenie prac jest planowane w roku 2024.
- Haćki - Bielsk Podlaski - 9 km - czeka na rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę. Prace mają być ukończone w 2024 r.
- Bielsk Podlaski - Boćki - 12 km - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Odcinek ma być gotowy w roku 2024.
- Malewice - Chlebczyn - 25 km - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Koniec prac ma nastąpić w roku 2024.
Mazowsze - 33 km, Lubelszczyzna - 181 km
Na terenie województwa mazowieckiego nie ma na razie podziałów na odcinki - cała trasa ma tam 33 km i przebiegając przez Łosice łączy granicę woj. podlaskiego i mazowieckiego z granicą woj. mazowieckiego i lubelskiego
Prace przygotowawcze są tu na wczesnym etapie, przez co dopiero opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ-R) oraz Koncepcja programowa.
Prace trwają na sześciu odcinkach od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie - 75 km. Pozostałe 7 fragmentów czeka na swoich wykonawców.
- Lublin - Niedrzwica Duża - 12 km - prace są już na półmetku. Trwa betonowanie obiektów inżynierskich.
- Niedrzwica Duża - Kraśnik - 20 km - trwają tam prace ziemne, przebudowa sieci, wznoszenie fundamentów i nośnych obiektów mostowych. Na tym odcinku ma powstać aż 17 obiektów inżynierskich oraz nowy węzeł - Wilkołaz. Zaawansowanie prac wynosi już 35 proc.
- Obwodnica Kraśnika - 10 km - trwają tam głównie prace ziemne, budowy obiektów mostowych oraz MOP Słodków. Niebawem ma tam zostać otwarty jeden z wiaduktów, między miejscowościami Słodków oraz Rzeczyca Księża. Zaawansowanie prac jest na poziomie 50 proc.
- Kraśnik - Janów Lubelski - 18 km - kończone są prace ziemne i wykonawca trasy przechodzi do układania przedostatniej warstwy wierzchniej oraz ostatniej warstwy nawierzchni. Trwa także betonowanie obiektów inżynierskich, których łącznie ma powstać tam aż 21. Niebawem ma tam zostać otwarty jeden z wiaduktów, między miejscowościami Polichna Pierwsza a Huta Józefów. Zaawansowanie wynosi 50 proc.
- Obwodnica Janowa Lubelskiego - 7 km - kończona jest budowa obiektów inżynierskich oraz MOP Janów Lubelski. Zaawansowanie osiągnie niebawem 80 proc.
- Janów Lubelski - Lasy Janowskie - 8 km - kończone są roboty ziemne, a w połowie ułożono warstwy bitumiczne. Trwają budowy obiektów inżynierskich i przygotowania do tworzenia ostatniej warstwy nawierzchni. Zaawansowanie robót wynosi już 70 proc.
- S19 spod Lublina na północ - 23 km - czeka na rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę. Rozpoczęcie prac jest zaplanowane na drugą połowę roku 2022.
Na pozostałych sześciu odcinkach trwa opracowywanie Koncepcji programowej i prace projektowe. Ich wykonawcy mają zostać wyłonieni w ciągu roku 2021:
- Granica woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski - 11 km
- Obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego - 7 km
- Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski - 22 km
- Radzyń Podlaski - Kock - 19 km
- Obwodnica Kocka - 8 km
- Kock - Lubartów - 16 km
Podkarpacie 140 km
GDDKiA informuje, że prace trwają dziś na 6 spośród 13 odcinków trasy S19 w województwie podkarpackim. Na pozostałych opracowywana jest Koncepcja programowa.
- Lasy Janowskie - Zdziary - 9,5 km - trwają roboty ziemne i budowa odwodnienia oraz kanalizacji deszczowej. Układane są pierwsze warstwy wiążące z betonu asfaltowego. Zaawansowanie jest tu na poziomie 30 proc.
- Zdziary - Rudnik nad Sanem - 9 km - trwa zbrojenie i betonowanie na obiektach inżynierskich, a także budowa przęsła nurtowego nad Sanem. Zaawansowanie osiągnęło 35 proc.
- Rudnik nad Sanem - Nisko - 6 km - w ponad 30 proc. stworzono już podbudowę z betonu asfaltowego. Do końca 2020 r. planuje się przeniesienie ruchu na węźle Nisko Południe, tak aby przebiegał on już nad drogą ekspresową S19. W połowie ubiegłego miesiąca przeniesiono już ruch na nową DK77 i włączono obwodnicę Stalowej Woli i Niska. Zaawansowanie prac jest na poziomie 40 proc.
- Nisko - Podgórze - 11,5 km - wycięto drzewa, odhumusowano teren budowy. Trwają roboty ziemne i budowy obiektów inżynierskich i mostowych. Zakończenie prac jest planowane na rok 2022.
- Podgórze - Kamień - ok. 10 km - wycięto drzewa, odhumusowano. Trwają roboty ziemne i budowy obiektów inżynierskich. Ukończenie prac planowane jest na koniec roku 2021
- Kamień - Sokołów Małopolski - 8 km - rozpoczęcie robót nastąpiło w lipcu bieżącego roku. Zaawansowanie prac mimo to wynosi 20 proc.
- Rzeszów - Babica - 10,3 km - rozpoczęcie robót także nastąpiło w lipcu 2020. Trwają prace nad dopełnieniem dokumentacji, a także roboty geologiczne.
- Babica - Jawornik - 11,6 km - trwają przygotowania oraz rozpoznania geologiczne. Koncepcję przygotowano już w 90 proc. Realizacja w systemie „Projektuj i buduj” jest planowana na połowę roku 2021.
- Jawornik - Domaradz - 11,8 km - przygotowano 1/3 Koncepcji programowej z rozpoznaniem geologicznym. Przetarg na realizację w systemie „Projektuj i buduj” został zaplanowany na marzec 2022 r. Będzie to najbardziej skomplikowany odcinek, który oprócz tradycyjnych obiektów inżynierskich i MOP Jawornik, będzie wymagał przebudowy dróg poprzecznych, infrastruktury technicznej oraz wydrążenia blisko 3-kilometrowego tunelu. Ukończenie prac jest zaplanowane dopiero na rok 2029.
- Domaradz - Iskrzynia - 12,5 km - przygotowano 50 proc. Koncepcji programowej wraz z rozpoznaniem geologicznym. Realizacja w systemie „Projektuj i buduj” ma wystartować w drugiej połowie roku 2021.
- Iskrzynia - Miejsce Piastowe - 10,3 km - niedługo oddana zostanie Koncepcja programowa.
- Miejsce Piastowe - Dukla - 10 km - niedługo oddana zostanie Koncepcja programowa. Realizacja w systemie „Projektuj i buduj” ma zostać rozpoczęta jeszcze w grudniu tego roku.
- Dukla - Barwinek - 18 km - niedługo mają zostać zakończone badania geologiczne i Koncepcja programowa. Powstanie tu blisko 23 km otworów badawczych z powodu trudnych warunków środowiskowych i złożonej budowy terenu. Z tego powodu odbiór dokumentacji jest zaplanowany dopiero na rok 2021.