REKLAMA

Koszyk zakupowy. Tylko jedna sieć poniżej 300 zł, przywitajcie nową falę drożyzny

Po sierpniowym oddechu znów zapłaciliśmy więcej. Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen w sklepach, a tylko Auchan utrzymała średni koszt koszyka zakupowego poniżej 300 zł. Najnowszy raport ASM Sales Force Agency pokazuje, że sieci handlowe zaczynają już przygotowania na droższy czwarty kwartał.

ceny-sklepy-wrzesien-2025
REKLAMA

Średnia wartość koszyka zakupowego w porównaniu z sierpniem wzrosła o 5,43 zł (1,71 proc.) i wyniosła 323,03 zł. To oznacza, że po wakacyjnym spadku ceny podstawowych produktów znów przyspieszyły. Podwyżki odnotowano w dziesięciu z trzynastu analizowanych sieci.

Najmocniej ceny poszły w górę w Selgros Cash & Carry – aż o 5,96 proc., natomiast najwięcej potaniało w Kauflandzie (-1,44 proc.). Auchan, niezmiennie lider zestawienia, był jedyną siecią, w której średni koszt koszyka zakupowego pozostał poniżej 300 zł i wyniósł 286,58 zł. Na drugim miejscu znalazło się Makro Cash & Carry (302,88 zł), a na trzecim E.Leclerc (305,25 zł). Najwięcej – aż 354,17 zł – klienci zapłacili w Netto.

REKLAMA

Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen po spokojniejszym sierpniu. Widać, że sieci zaczynają przygotowywać się na wzrost kosztów operacyjnych w czwartym kwartale oraz na sezon przedświąteczny. To z kolei przekłada się na droższe produkty codziennego użytku – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 137,33 zł – to nieco mniej niż w sierpniu, ale wciąż pokazuje, jak opłaca się porównywać ceny.

Różnice w poziomie cen pomiędzy sieciami handlowymi są na tyle istotne, że w skali miesiąca mogą przełożyć się na realne oszczędności w budżetach domowych – zauważa Kamil Kruk.

Czytaj więcej w Bizblogu o zakupach

Chemia i kosmetyki znów drożeją

Największe podwyżki dotyczyły produktów chemii gospodarczej i kosmetyków. Najmocniej podrożał płyn do WC – o 7,12 proc., szampon do włosów – o 5,86 proc. oraz herbata – o 4,55 proc. Jedynym produktem, który potaniał, był żel pod prysznic (–0,82 proc.).

Jak zauważa ASM SFA, to właśnie te kategorie reagują na zmiany kosztów produkcji i transportu szybciej niż żywność. Dla konsumentów oznacza to, że w najbliższych miesiącach częściej mogą sięgać po tańsze zamienniki i produkty marek własnych.

W przekroju kanałów sprzedaży najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach (307,78 zł), natomiast najwyższe ceny utrzymały się w dark store’ach (362,44 zł). Sieci hybrydowe, łączące sprzedaż online i offline, znalazły się pośrodku – 316,65 zł.

REKLAMA

Inflacja przyczajona

Dane z raportu ASM SFA dobrze korespondują z oficjalnymi statystykami Głównego Urzędu Statystycznego. We wrześniu 2025 r. inflacja CPI wyniosła 2,9 proc. rok do roku, a w ujęciu miesięcznym pozostała bez zmian. Ekonomiści przewidują, że w kolejnych miesiącach wskaźnik cen utrzyma się w pobliżu obecnych poziomów, a wyraźniejsze spowolnienie może nadejść dopiero na początku 2026 r.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-23T11:52:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T08:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T06:26:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-22T21:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-22T19:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-22T11:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-22T10:21:18+02:00
Aktualizacja: 2025-10-21T21:52:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-21T19:42:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-21T15:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-21T13:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-21T09:41:11+02:00
Aktualizacja: 2025-10-21T08:57:31+02:00
Aktualizacja: 2025-10-20T21:12:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA