Codzienne zakupy w sierpniu były minimalnie tańsze niż miesiąc wcześniej. Średnia wartość koszyka ASM SFA spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc., do poziomu 317,60 zł. W dziewięciu z trzynastu badanych sieci ceny były niższe niż w lipcu, ale wciąż widać duże rozbieżności w zależności od sklepu.

Liderem rankingu najtańszych sieci kolejny miesiąc z rzędu został Auchan z wynikiem 286,56 zł. To nieco więcej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż najmniej spośród wszystkich sieci. Na drugim miejscu znalazł się Makro Cash & Carry (295,74 zł), a podium zamknął E.Leclerc (300,19 zł). Jak widać, w ścisłej czołówce na próżno szukać Biedronki i Lidla. Czyżby najpopularniejsze sieci ostatecznie zakopały topór wojenny?
Zupełnie inny obraz wyłania się na końcu tabel. W Netto, najdroższej sieci w zestawieniu, koszyk wyceniono na 340,95 zł, czyli o ponad 54 zł więcej niż w Auchan.
Czytaj więcej w Bizblogu o zakupach
Kto podniósł, a kto obniżył ceny
Największą obniżkę cen odnotowano w E.Leclercu. Średnia wartość koszyka spadła tam o 4,35 proc. Najmocniej ceny podniosła sieć POLOmarket, gdzie rachunek za ten sam zestaw produktów wzrósł o 5,14 proc.
Patrząc na strukturę cen poszczególnych produktów, najwięcej najtańszych artykułów oferowało Makro Cash & Carry, podczas gdy w Netto dominowały ceny z górnej półki.
W sierpniu średni koszyk ASM kosztował wspomniane 317,60 zł. Ale gdybyśmy zdecydowali się na najtańsze dostępne produkty w każdej z sieci, rachunek wyniósłby tylko 240,83 zł. Z kolei zestaw złożony z najdroższych produktów sięgnąłby 379,17 zł.
Różnica pomiędzy tymi wariantami to aż 138,36 zł – to kwota, która dla wielu rodzin odpowiada tygodniowym zakupom.
Pomidory tanieją, kawa i kosmetyki drożeją
W sierpniu najbardziej potaniały pomidory – aż o 21,88 proc. Na drugim biegunie znalazły się produkty z kategorii chemii i używek. Żel pod prysznic zdrożał o 7,91 proc., a kawa o 6,93 proc.
Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023 – zauważa Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
Jak powstaje raport ASM
Badanie ASM SFA obejmuje 40 popularnych produktów FMCG – od nabiału i mięsa, przez warzywa i owoce, po chemię i kosmetyki. Ceny są sprawdzane w 13 największych sieciach handlowych w Polsce, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. Uwzględniane są różne formaty sprzedaży: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, cash & carry, e-grocery, dark store i sieci hybrydowe.