#B69AFF
REKLAMA

Najtańsze zakupy? Ani Lidl, ani Biedronka. Lider zmiótł konkurencję

Codzienne zakupy w sierpniu były minimalnie tańsze niż miesiąc wcześniej. Średnia wartość koszyka ASM SFA spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc., do poziomu 317,60 zł. W dziewięciu z trzynastu badanych sieci ceny były niższe niż w lipcu, ale wciąż widać duże rozbieżności w zależności od sklepu.

koszyk-zakupowy-lidl-biedronka-auchan
REKLAMA

Liderem rankingu najtańszych sieci kolejny miesiąc z rzędu został Auchan z wynikiem 286,56 zł. To nieco więcej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż najmniej spośród wszystkich sieci. Na drugim miejscu znalazł się Makro Cash & Carry (295,74 zł), a podium zamknął E.Leclerc (300,19 zł). Jak widać, w ścisłej czołówce na próżno szukać Biedronki i Lidla. Czyżby najpopularniejsze sieci ostatecznie zakopały topór wojenny?

Zupełnie inny obraz wyłania się na końcu tabel. W Netto, najdroższej sieci w zestawieniu, koszyk wyceniono na 340,95 zł, czyli o ponad 54 zł więcej niż w Auchan.

REKLAMA

Czytaj więcej w Bizblogu o zakupach

Kto podniósł, a kto obniżył ceny

Największą obniżkę cen odnotowano w E.Leclercu. Średnia wartość koszyka spadła tam o 4,35 proc. Najmocniej ceny podniosła sieć POLOmarket, gdzie rachunek za ten sam zestaw produktów wzrósł o 5,14 proc.

Patrząc na strukturę cen poszczególnych produktów, najwięcej najtańszych artykułów oferowało Makro Cash & Carry, podczas gdy w Netto dominowały ceny z górnej półki.

W sierpniu średni koszyk ASM kosztował wspomniane 317,60 zł. Ale gdybyśmy zdecydowali się na najtańsze dostępne produkty w każdej z sieci, rachunek wyniósłby tylko 240,83 zł. Z kolei zestaw złożony z najdroższych produktów sięgnąłby 379,17 zł.

Różnica pomiędzy tymi wariantami to aż 138,36 zł – to kwota, która dla wielu rodzin odpowiada tygodniowym zakupom.

Pomidory tanieją, kawa i kosmetyki drożeją

W sierpniu najbardziej potaniały pomidory – aż o 21,88 proc. Na drugim biegunie znalazły się produkty z kategorii chemii i używek. Żel pod prysznic zdrożał o 7,91 proc., a kawa o 6,93 proc.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023 – zauważa Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

REKLAMA

Jak powstaje raport ASM

Badanie ASM SFA obejmuje 40 popularnych produktów FMCG – od nabiału i mięsa, przez warzywa i owoce, po chemię i kosmetyki. Ceny są sprawdzane w 13 największych sieciach handlowych w Polsce, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. Uwzględniane są różne formaty sprzedaży: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, cash & carry, e-grocery, dark store i sieci hybrydowe.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-09-17T07:44:56+02:00
Aktualizacja: 2025-09-17T06:04:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-17T04:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-16T21:53:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-16T20:27:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-16T16:18:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-16T14:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-16T13:36:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-16T11:07:16+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T22:07:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T18:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T12:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T10:43:20+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T09:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T08:22:33+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T06:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T21:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T19:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T16:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T14:03:15+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T11:02:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA