Pomimo spowolnienia inflacji, ceny w sklepach wciąż rosną. W lipcu różnica między najtańszym a najdroższym sklepem wyniosła ponad 70 zł. Gdzie najtaniej zrobiono zakupy? Nie w popularnym dyskoncie, a w sieci, którą konsumenci często omijają.

Z danych GUS wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2025 r. wzrosły rok do roku o 3,1 proc., z kolei w porównaniu do czerwca 2025 r. były wyższe o 0,3 proc. To najniższy poziom inflacji od wielu miesięcy. Jak wyglądały ceny w poszczególnych sklepach?
Koszyk zakupowy w lipcu 2025 r. w górę
Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA wynika, że w lipcu średnia cena koszyka z podstawowymi produktami wzrosła o 3,15 zł (0,99 proc.) do 319,58 zł. Ceny podniosły się w dziewięciu z 13 sieci, najwięcej w Auchan (6,04 proc.), a spadły w POLOmarket (4,38 proc.). Tylko w dwóch sieciach średni koszyk był tańszy niż 300 zł.
Koszyk zakupowy bazujący na najniższych cenach produktów w lipcu kosztował 236,39 zł (o 4,15 zł więcej niż w czerwcu). Natomiast bazując na najdroższych produktach - 375,37 zł (o 6,13 zł mniej niż w czerwcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 138,98 zł, czyli o 10,28 zł mniej niż w czerwcu.
Jak zauważa Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA, wyhamowanie inflacji w lipcu nie przekłada się jeszcze na realne obniżki – ceny w sklepach wciąż rosną, odczuwalnie dla konsumentów przy codziennych zakupach.
Wynika to z kilku czynników: rosnących kosztów pracy, transportu i energii, a także wahań cen w rolnictwie, które szczególnie mocno odbijają się na produktach świeżych. W lipcu wyraźnie widać, że żywność i chemia gospodarcza pozostają podatne na skokowe zmiany - herbata czy szampon drożeją, podczas gdy warzywa sezonowe tanieją - wyjaśnia ekspert.
I wskazuje, że różnica prawie 71 zł między najdroższą a najtańszą siecią pokazuje, że konsumenci coraz chętniej porównują ceny, a rywalizacja między sklepami tradycyjnymi a e-grocery będzie rosnąć.
Warto też zwrócić uwagę, że spadająca inflacja bazowa nie przekłada się jeszcze na niższe koszty życia. Rynek FMCG pozostaje w fazie dostosowań i w najbliższym czasie trudno oczekiwać trwałego spadku cen - zaznacza Kamil Kruk.
Najtańszy sklep w Polsce w lipcu 2025 r.
Z najnowszego badania wynika, że liderem najtańszego koszyka zakupowego w lipcu 2025 r. została sieć Auchan. I to już kolejny miesiąc z rzędu. Tak prezentuje się podium rankingu:
- Auchan - średni koszt koszyka zakupowego: 283,59 zł (o 16,14 zł więcej, czyli o 6,04 proc. więcej niż koszt najtańszego koszyka w czerwcu),
- Makro Cash & Carry: 299,95 zł (o 16,36 zł więcej od Auchan),
- Kaufland: 305,77 zł (o 22,18 zł więcej od Auchan).
Z kolei na końcu rankingu z najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu 2025 r. znalazła się sieć Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 354,43 zł. Różnica do koszyka z Auchan to 70,84 zł.

W tradycyjnych sieciach najtaniej było w Cash & Carry (305,24 zł), nieco drożej było w hipermarketach (307,14 zł) oraz supermarketach (324,64zł). Jeszcze drożej było w dyskontach - 335,40 zł.

W zestawieniu kanałów sprzedaży najwięcej za zakupy trzeba było zapłacić w kanale e-grocery (378,18 zł). Nieco mniej w dark store (356,52 zł) oraz w sieci tradycyjnej (319,58 zł). Natomiast najtańsze zakupy (310,26 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.

Więcej o zakupach czytaj na bizblog.pl:
Dostępność produktów i wzrosty cen
Spośród 40 badanych produktów najwyższą dostępność miały Selgros Cash & Carry i Intermarché (94 proc.), Carrefour (91 proc.) oraz Kaufland (88 proc.), a najtrudniej było je znaleźć w sieci Dino (68 proc.).
W lipcu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał szampon do włosów (8,09 proc.) i herbata (5,35 proc.). Natomiast największe obniżki dotyczyły pomidorów (13,44 proc.) - czytamy w najnowszym badanie ASM SFA.
