Booking.com oddaje pieniądze. Wystarczy minuta
Po decyzji UOKiK z sierpnia 2025 r. Booking.com musi przyznać rekompensaty użytkownikom, którym nie przekazano jasnych informacji o statusie wynajmującego. Jeśli korzystałeś z serwisu od stycznia 2023 r. i nie wiedziałeś, czy rezerwujesz nocleg u przedsiębiorcy, czy osoby prywatnej możesz złożyć prosty wniosek online.

W sierpniu 2025 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznał, że platforma Booking.com stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Chodziło przede wszystkim o brak jasnej informacji, czy wynajmujący jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. To ważne, bo tylko w tym pierwszym przypadku chronią nas przepisy prawa konsumenckiego.
W decyzji nr RKR-3/2025 z 1 sierpnia 2025 r. Prezes UOKiK zobowiązał Booking.com do wypłaty tzw. przysporzenia konsumenckiego. Brzmi urzędowo? Sprawdziłam, jak to wygląda w praktyce. Złożenie wniosku zajmuje dosłownie chwilę. Przy czym: uprawnienie do reklamacji dotyczy tylko jednego przysporzenia, bez względu na liczbę rezerwacji. Trzeba tylko mieć konto w serwisie – jeśli go nie masz, Booking daje tydzień na jego założenie.
Czytaj więcej o podróżach na Bizblog.pl:
Booking.com. Kto otrzyma rekompensatę?
Booking.com ma przyznać rekompensaty użytkownikom, którzy nie dostali wystarczających informacji o statusie gospodarza. Z tym, że rezerwacja musiała być dokonana między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian wynikających z decyzji UOKiK.
Ci, którzy złożą reklamację, zależnie od poziomu w programie lojalnościowym Genius, który nagradza użytkowników za rezerwacje, mogą dostać:
- Awans do wyższego poziomu programu lolajnościowego Genius (1 → 2, lub 2 → 3),
- 40 zł w Portfelu Booking.com, jeśli ktoś już jest na najwyższym poziomie (Genius 3 – w normalnych warunkach przyznawany z 15 rezerwacji w ciągu 2 lat. ). Środki można wykorzystać w ciągu jednego roku od chwili ich udostępnienia na dowolną możliwą do zarezerwowania w ramach platformy Booking.com usługę, w przypadku której akceptowane są płatności Portfelem
A co daje udział w programie Genius?
- Genius 1 - 10 proc. zniżki na wybrane obiekty
- Genius 2 - 10–15 proc. zniżki, bezpłatne śniadania w wybranych obiektach i darmowy upgrade pokoju w wybranych obiektach
- Genius 3 - 10–20 proc. zniżki, korzyści jak w Genius 2, priorytetowa obsługa klienta
Rekompensata Booking.com. Oto co musisz zrobić
Co trzeba zrobić?
- Wejść na stronę: https://www.booking.com/uokik.html. Formularz jest prosty – żadnych długich instrukcji.
- Zalogować się na swoje konto Booking.com. Imię, nazwisko i e-mail są już wpisane automatycznie.
- Wystarczy dodać numer rezerwacji i kod PIN – te dane są w potwierdzeniu rezerwacji.
- W polu reklamacji wpisać treść, na przykład: "W związku z decyzją Prezesa UOKiK nr RKR-3/2025 składam reklamację dotyczącą braku odpowiednich informacji w serwisie Booking.com. Nie zostałem/am poinformowany/a o tym, czy dostawca zakwaterowania jest przedsiębiorcą czy osobą prywatną, ani o tym, że przepisy ochrony konsumentów nie mają zastosowania do umów z gospodarzami prywatnymi. Proszę o rozpatrzenie reklamacji zgodnie z decyzją UOKiK i przyznanie należnego przysporzenia konsumenckiego.”
- Kliknąć „wyślij”.
I to wszystko. Po kilku sekundach pojawia się komunikat o przyjęciu zgłoszenia, a w skrzynce e-mail od Booking.com:
Dziękujemy za przesłanie roszczenia. Postaramy się rozpatrzyć Twoje roszczenie w ciągu 30 dni, aby ustalić, czy kwalifikujesz się do otrzymania przysporzenia konsumenckiego. Otrzymasz e-mail z informacją o decyzji. Jeśli Twoje roszczenie zostanie rozpatrzone pozytywnie, poinformujemy Cię o tym, kiedy Twoje przysporzenie zostanie przyznane.