Thomas Cook to najstarsze biuro podróży na świecie, które w 2019 r. ogłosiło bankructwo i legenda branży turystycznej poszła na dno ciągnąć ze sobą powiązanego kapitałowo Neckermanna. Jednak znaki towarowe postanowili wykupić Chińczycy i zaczęli reanimować trupa w 2020 r. Teraz biuro zostało przejęte przez Grupę eSky, polską platformę do organizacji podróży. (fot. Markus Mainka / Shutterstock.com)
Bankructwo biura podróży Thomas Cook było dla branży szokiem, a doszło do niego tuż przed pandemią koronawirusa. Setki tysięcy turystów zostało na lodzie, również z Polski, a to jeszcze nie był koniec złej passy, bo legendarna firma zabrała ze sobą na dno firmę Neckermann, część Thomas Cook Group.
Brytyjskie biuro podróży było prekursorem podróżowania i od czasu powstania w 1841 r. było obecne w 16 krajach, zatrudniało 22 tys. pracowników i obsługiwało 19 mln turystów rocznie.
Przyczyn upadku było kilka. Tradycyjne biuro podróży już 10 lat wcześniej zadłużyło się na 2,1 mld dol., jednak nie poradziło sobie z konkurencją online, a same odsetki były dla niej zabójcze. Wystarczyło chwilowe załamanie rynku. Jakie? Najpierw była fala upałów w 2018 r. i wysokie ceny na Wyspach Kanaryjskich, które odstraszyły klientów. Następnie przez Brexit część Brytyjczyków odłożyło swoje wakacyjne wyjazdy na później. Nie pomogło także zamknięcie 21 placówek. Firma pod koniec września 2019 r. upadła pod ciężarem długów sięgających 1,7 mld funtów.
Do upadku biura przyczyniła się też hipokryzja Royal Bank of Scotland. Kilka lat temu bankrutujący bank dostał od państwa 45 mld funtów. W innym wypadku, jak wiele instytucji finansowych w czasach kryzysu finansowego poszłaby z torbami. Dzisiaj RBS odmówił doraźnego wsparcia Thomas Cook Group w wysokości 200 mln funtów. Gdyby biuro pozyskało te pieniądze, mogłoby zawrzeć umowę z chińską firmą Fosun. Kontrakt opiewałby na 900 mln funtów, co pozwoliłoby biuru podróży stanąć z powrotem na nogi - opisywał sprawę bankructwa kilka lat temu Adam na łamach Bibzlog.pl.
Chińska pomocna dłoń dla Thomasa Cooka
Po ogłoszeniu upadłości, marką sięgającą czasów Imperium Brytyjskiego szybko zainteresowała się chińska firma inwestycyjna Fosun International (która wcześniej była zresztą jednym z udziałowców Thomasa Cooka). Za jedyne 14 mln dol. Chińczycy wykupili znaki towarowe spółki i zaczęli wprowadzać własne porządki. 22-tysięczną załogę Chińczycy okroili do 50 osób, stacjonarne placówki zostały zamknięte, a sprzedaż wycieczek przeniosła się do internetu i telefonu. Własna flota samolotów została z kolei zastąpiona tanimi przewoźnikami, jak np. EasyJet.
Dzięki temu po roku od bankructwa Thomas Cook wrócił z nowym bardziej dopasowanym do realiów, planem działania i pragmatycznym chińskim właścicielem u sterów.
Więcej o turystyce przeczytasz na Bizblog.pl:
Polacy przejmują legendę turystyki
Najstarszą na świecie markę z branży turystycznej postanowiła kupić polska grupa eSky. Umowa o akwizycji podpisana z chińskim funduszem Fosun Tourism Group pozwoli polskiej spółce otworzyć nowy rozdział w ponad 180-letniej historii brytyjskiej ikony świata podróży i wejść w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie, czyli produkty łączące loty i hotele w jednej rezerwacji.
eSky też ma się czym pochwalić - platforma do organizacji podróży działa w ponad 50 krajach w Europie, obu Amerykach oraz w Afryce. I w przeciwieństwie do niegdyś mocno tradycyjnego Thomasa Cooka, polska firma z branży e-commerce ma na koncie stworzenie w 2008 r. pierwszej w regionie wyszukiwarki do porównywania i rezerwacji ofert linii lotniczych eSky Travel Search i wciąż trzyma rękę na pulsie jeśli chodzi o technologiczne trendy w tej branży.
Synergia niemal 200-letniego dziedzictwa i doświadczenia marki Thomas Cook z technologią i rozumieniem potrzeb współczesnych konsumentów w eSky pozwoli umocnić naszą pozycję na zachodzie Europy, a także zwiększy elastyczność naszej oferty. Dzięki przejęciu wejdziemy w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Wielkiej Brytanii, co będzie doskonałą promocją polskiego biznesu na arenie międzynarodowej – mówi Łukasz Habaj, jeden z założycieli oraz Prezes Zarządu Grupy eSky.
Jak wskazuje eSky, decyzja o akwizycji wynika ze strategii Grupy, która w ostatnich latach najbardziej inwestowała w pakiety dynamiczne City Break i Wakacje, które są alternatywą dla oferty tradycyjnych touroperatorów, a w rozumieniu przepisów prawa zorganizowaną wycieczką, która objęta jest ochroną TFG. Polska spółka dzięki temu produktowi zamierza przeprowadzić transformację firmy z platformy głównie lotniczej w VTO (ang. Virtual Travel Orchestrator). I właśnie w tym procesie ma pomóc silna marką, jaką jest Thomas Cook z ponad 180-letnim dziedzictwem i wypracowanym przez ten czas know-how w turystyce zorganizowanej. I jak wskazuje polska firma, przejęcie marki otworzy Grupie drzwi do innych rynków z regionu Europy Zachodniej.
Przejęcie brytyjskiego biura podróży przyniesie korzyści klientom z rynków, na których działa obecnie Thomas Cook jak również wesprze naszą działalność na lokalnych rynkach w naszym regionie – tłumaczy Łukasz Habaj.
Co czeka Thomasa Cooka pod polskimi skrzydłami?
Dzięki wsparciu Chińczyków Thomas Cook wrócił do czołówki wśród brytyjskich platform podróży pod kątem wskaźników znajomości marki i zaufania. Teraz w wyniku przejęcia firma zyska dostęp do portfolio lotniczego eSky składającego się z ponad 500 przewoźników regularnych i low-cost, takich jak m.in. Lufthansa Group czy Ryanair. Dzięki czemu klienci skorzystają z atrakcyjnych ofert różnych linii, co przełoży się na wzrost konkurencyjności marki i produktu pakietowego oferowanego przez Thomas Cook.
Jak wskazuje eSky, przejęcie Thomas Cook stanowi kolejny istotny krok w globalnej ekspansji oraz umacnia pozycję Grupy eSky na wysoko rozwiniętym rynku brytyjskim, z którego udział w przychodach firmy jest największy spośród wszystkich krajów zachodnioeuropejskich odpowiadających za 40 proc. sprzedaży Grupy w 2023 r. Firma nie wyklucza także wprowadzenia przejętej marki na rynek Polski i do krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przyszłości.
Akwizycja Thomasa Cooka jest elementem strategii buy&build budującej wartość i wpisuje się w długoterminowy cel eSky: rozwijania segmentu pakietów dynamicznych oraz ekspansji zagranicznej. Poprzez oferowanie elastycznych pakietów City Break i Wakacji chcemy dostarczać Polakom i klientom eSky w całej Europie bardziej elastyczną i konkurencyjną cenowo ofertę niż tradycyjne biura podróży. Przejęcie najstarszej marki turystycznej na świecie umocni pozycję eSky na rynkach zagranicznych, w szczególności na największym rynku turystycznym w Europie, czyli rynku brytyjskim. Dzięki tej akwizycji łączna sprzedaż pakietów turystycznych w eSky ma szansę w przyszłym roku przekroczyć 1 mld zł i utrzymać trzycyfrową dynamikę wzrostu – mówi Michał Górecki, Senior Investment Partner MCI Capital (MCI jest większościowym udziałowcem eSky).
Umowa między Grupą eSky a funduszem Fosun Tourism Group dotyczy przejęcia marki Thomas Cook z wyjątkiem jej działalności w Chinach i Indiach. Kwota transakcji nie została ujawniona. Finalizacja transakcji uzależniona jest od spełnienia warunków brytyjskiego Civil Aviation Authority.