Technologie nas osaczyły. Połowa z nas nie wyobraża sobie bez nich świata
Gadżety, aplikacje, cyfryzacja usług i automatyzacja procesów - technologie dosłownie nas osaczyły. I choć wciąż mamy obawy związane ze sztuczną inteligencją, to przeniknęły na tyle do naszego życia, że połowa z nas nie wyobraża sobie, że mogłoby ich nie być.
Globalny raport Mindshare „#ID Culture: Automated Life” przygląda się postawom konsumentów na 12 rynkach wobec sztucznej inteligencji. Ponad połowa respondentów zadeklarowała, że używa gadżetów i aplikacji. Ich zdaniem rozwiązania cyfrowe ulepszają życie i pomagają w dokonywaniu codziennych wyborów. Taki sam odsetek badanych nie wyobraża sobie bez nich świata. Jednak wielu ma też obawy, że rozwój AI wypycha zdolność do uczenia się nowych rzeczy oraz umiejętność samodzielnego uczenia się. Aż 54 proc. badanych wyraża niepokój, że choć inteligentne technologie zostały zaprojektowane, aby ułatwić nam życie, to mogą przejąć nad nim kontrolę.
Pierwiastek ludzki podczas zakupów mile widziany
Wciąż większość z nas (72 proc.) lubi odwiedzać sklepy stacjonarne, aby zobaczyć i dotknąć produkty, które nas interesują. Ale nie przeszkadza to, by rosło zainteresowanie zakupami w sieci. Połowa badanych (52 proc.) chwali sobie e-commerce, a zwłaszcza formę marketplace, gdzie wiele produktów mogą kupić w jednym miejscu. Bardziej wyjątkowych doświadczeń u niezależnych i niszowych marek poszukuje natomiast co drugi konsument.
Jednak bez względu na to, czy robią zakupy stacjonarnie, czy w sieci, konsumenci stawiają na pierwiastek ludzki. Aż 69 proc. badanych woli wchodzić w interakcje z markami osobiście niż za pośrednictwem chatbotów lub automatycznych odpowiedzi na stronach internetowych lub w aplikacjach. Podobnie podczas zakupów stacjonarnych – 57 proc. badanych chciałoby, aby produkty i doświadczenia w sklepach fizycznych również były spersonalizowane.
Więcej o marketplace przeczytasz na Bizblog.pl:
Automatyzacja postępuje i chcemy jej więcej
Z najnowszego raportu wynika również, że 51 proc. konsumentów chciałaby zautomatyzować zwykłe, rutynowe czynności, aby mieć więcej czasu dla siebie. Równie chętnie skorzystaliby z takich rozwiązań, które uprościłyby procesy podejmowania decyzji - 46 proc. badanych poszukuje takich rozwiązań i technologii.
O co chodzi z tym podejmowaniem decyzji? Przykładem jest dostęp do usług streamingowych, przez które aż 63 proc. respondentów czuje się przytłoczonych nadmiarem treści wideo do wyboru. I dlatego 55 proc. użytkowników platform chciałaby, aby same sugerowały nowy i nieoczywisty content do oglądania lub słuchania.
O tym, jak trudno obecnie konsumentom podejmować decyzję, świadczy również to, że zamiast wybierać subskrypcję konkretnej platformy streamingowej, chcieliby, aby powstały nowe serwisy, które połączą wszystkie treści w jednym miejscu.