Polacy kochają Allegro. Liczba aktywnych użytkowników, którzy robią zakupy za pomocą tej platformy, dobiła do rekordowego wyniku 14,5 milionów. I choć konsumenci są dziś mniej chętni, by kupować droższe produkty, ostatecznie wydali więcej niż rok temu. Po debiucie w Czechach gigant e-commerce szykuje się też do otwarcia platformy w czterech kolejnych krajach.
W Polsce gigant sprzedaży internetowej ma powody do radości. Jak wynika z danych finansowych Allegro opublikowanych w czwartek, wartość sprzedaży brutto wzrosła w trzecim kwartale o 10,5 proc. rok do roku do 13,3 mld zł, znacząco przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej w kraju. Co kupujemy najchętniej? Aż jedna trzecia sprzedaży przypadła na kategorie Supermarket oraz Zdrowie i Uroda.
Sprzedaż w Polsce rośnie w siłę
W tym czasie na głównym rynku urosły też przychody – do 1,95 mld zł (wzrost blisko 20 proc. rok do roku), co Allegro wiąże z rosnącą prowizją od sprzedaży, lepszą monetyzacją i wzrostem przychodów z reklam (aż o 38 proc.). Klientów, którzy aktywnie kupują na Allegro, też jest więcej - w Polsce to już 14,5 milionów i liczby te rosną już szósty kwartał z rzędu.
Jaka kształtują się wyniki w całej grupie? Zysk netto wyniósł zaś 241,7 mln zł, podczas gdy przed rokiem gigant odnotowano 2,2 mld zł straty (powodem było wówczas ujęcie utraty wartości aktywów zagranicznych).
Warto wspomnieć, że Allegro wiosną ubiegłego roku przejęło za 890 mln euro firmy Mall Group i WE|DO, działające w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Od maja tego roku działa już platforma w Czechach pod adresem Allegro.cz. Efekty? Do tej pory pozyskała 800 tys. aktywnych kupujących. Kilka miesięcy po pełnym uruchomieniu Allegro.cz zakupy na nowej platformie zrobiło ponad 1,1 miliona konsumentów.
Spełniliśmy wszystkie oczekiwania na trzeci kwartał, działalność Allegro w Polsce osiąga świetne wyniki, a nasz nowo uruchomiony marketplace Allegro.cz szybko się rozwija - powiedział Roy Perticucci, prezes Allegro.
I stwierdził, że tempo wzrostu GMV (Gross Merchandise Value, czyli wolumen towarów brutto w handlu detalicznym online - przyp. red.) w Polsce było wyraźnie szybsze od nominalnej sprzedaży detalicznej w kraju w III kwartale.
Choć generalnie konsumenci są mniej chętni, by kupować droższe produkty, na Allegro wydali więcej niż rok temu, korzystając z atrakcyjnych cen i zapewnianego przez sprzedawców ogromnego wyboru - dodał prezes Allegro.
Więcej o handlu przeczytacie w tych tekstach:
Mniej wesołe wyniki za granicą
Zysk EBITDA czołowego gracza e-commerce w kraju wyniósł 778 mln zł, to wzrost ponad 30-proc. Z tym że już na rynkach zagranicznych sytuacja nie wygląda już tak kolorowo, bo odnotowano straty: 101 mln zł. To dwukrotnie więcej niż w III kwartale ubiegłego roku. Same przychody w Polsce (1,95 mld) i za granicą (489 mln) dzieli przepaść.
Mimo to na fali czeskiej ekspansji gigant e-commerce zamierza rozpychać się także w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i już szykuje się do uruchomienia platform na Słowacji, na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Ma to nastąpić w 2024 r.
Po zakończeniu transformacji i uruchomieniu platform Allegro w całej Europie Środkowo-Wschodniej, segment Allegro International ma znacząco przyspieszyć wzrost sprzedaży brutto grupy – informuje Allegro.
Allegro planuje też dalej rozwijać własne automaty paczkowe One Box. W ostatnim czasie ich liczba przekroczyła już 3,2 tys.