REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

Takiego terminala jeszcze nie było. CPK może zazdrościć

Otwarty kilka dni temu nowy terminal w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich został okrzyknięty najnowocześniejszym na świecie. Pochłonął aż trzy miliardy dolarów, a jego budowa opóźniła się aż o sześć lat.

05.11.2023
10:33
Takiego terminala jeszcze nie było. CPK może zazdrościć
REKLAMA

Temu projektowi szczególnie uważnie powinni się przyjrzeć budowniczowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Już pomijając wszystkie kontrowersje, wielu ekspertów podkreśla, że budowie polskiego megalotniska, którego infrastruktura powstaje w dodatku od zera, narzucono nierealistyczny harmonogram. To, że budowa lotniskowych obiektów bywa trudna i nieprzewidywalna, pokazuje jak na dłoni terminal A na lotnisku w Abu Zabi otwarty 1 listopada i uchodzący za najnowocześniejszy na świecie. Prace trwały tam od 2012 r., liczne opóźnienia w realizacji oraz pandemia koronawirusa sprawiły, że obiekt został otwarty sześć lat później niż zakładano.

REKLAMA

45 mln pasażerów i zakupowy raj

Nowy terminal w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich ma kształt litery X i obejmuje cztery tematyczne pirsy inspirowane naturalnymi krajobrazami: pustyni, morza, miasta i oaz w Abu Zabi. Liczby robią wrażenie, obiekt ma 742 tys. mkw. powierzchni (czyli trzy razy więcej od poprzedniego terminala), a w ciągu godziny będzie mógł obsłużyć 11 tys. podróżnych, ponad 79 samolotów i 19,2 tys. sztuk bagaży. Choć wszystkie operacje przeniesione zostaną do nowego obiektu, to stary terminal na wszelki wypadek zostanie zachowany.

Terminal A ma stać się rajem dla kupujących. Wielkość powierzchni handlowej to 35 tys. mkw. W budynku znajdą się tez dwa spa oraz hotel ze 138 pokojami.

Roczna przepustowość nowego budynku to ok. 45 mln pasażerów – dwukrotnie więcej niż dotychczas. Skorzysta z niego 28 linii lotniczych, które będą wykonywać loty do 117 miejsc docelowych.

A jeśli już wspomniałam o CPK (którego budowa wprawdzie stoi dziś pod znakiem zapytania), to dla porównania: zarządzający spółką pierwotnie snuli plany, że terminale w Baranowie będą mogły obsłużyć do 65 mln pasażerów rocznie, „z możliwością dalszego rozwoju do ok. 100 milionów pasażerów rocznie”. Ostatnio jednak spółka nieco okroiła liczby – i mowa jest o 40 mln pasażerów w pierwszym etapie.

Więcej o rynku lotniczym przeczytacie w tekstach:

Loty z Polski na nowy terminal

Nowy terminal zapewni znaczny wzrost przepustowości i dostęp do światowej klasy udogodnień zarówno dla pasażerów, jak i linii lotniczych - powiedział Frank McCrorie, dyrektor operacyjny na lotniskach w Abu Zabi.

Jak informują Abu Dhabi Airports, nowy terminal zmniejszy zużycie wody o 45 proc., ponadto na dachu zainstalowano 7500 paneli słonecznych.

REKLAMA

Z nowego obiektu korzystają już linie Wizz Air – do Abu Zabi na pokładzie węgierskiego przewoźnika polecimy z Krakowa i Katowic.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA