System kaucyjny. Jak przygotować firmę?
Czas na przygotowanie firmy do systemu kaucyjnego powoli dobiega końca. Od 1 października zarówno producenci, jak i sprzedawcy muszą być gotowi, by sprostać nowym obowiązkom. Jak przygotować firmę do systemu kaucyjnego?

Nowe obowiązki dla producentów i sprzedawców
System kaucyjny obejmuje dwie grupy przedsiębiorców: producentów wprowadzających na rynek opakowania PET, butelki szklane i puszki aluminiowe oraz właścicieli sklepów spożywczych. Ci pierwsi mają obowiązek dostosować opakowania do nowych wymogów i odpowiednio je oznaczać. Na drugich ciąży obowiązek pobierania kaucji i zwrotów oraz wypłacanie klientom należnych pieniędzy z tego tytułu. Ponadto właściciele sklepów są zobowiązani magazynować opakowania i przekazywać je właściwemu podmiotowi. Oczywiście, muszą też prowadzić stosowną ewidencję i rozliczać się z pobranych oraz wypłaconych zaliczek.
Przygotowania do systemu kaucyjnego od strony producenta
Producenci już dziś powinni dostosować systemy produkcyjne do nowych wymogów prawnych. Ich głównym zadaniem jest prawidłowe oznakowanie opakowań w taki sposób, aby konsument wiedział, czy objęte są one kaucją, a jeśli tak, to w jakiej wysokości. Informacje muszą być czytelne, kontrastować z tłem i znajdować się na etykiecie. Wzór oznaczenia można znaleźć w przepisach i to nim należy się kierować, dostosowując system produkcyjny.
Producenci, importerzy i właściciele marek muszą osiągnąć minimalny poziom zbiórki odpadów, który w latach 2025-2028 wynosi 77 proc. W tym celu:
- tworzą własny operator DRS lub dołączają do już istniejącego,
- opracowują logistykę zwrotów,
- dostosowują system rozliczenia kaucji.
W przypadku nieosiągnięcia minimalnego poziomu zbiórki odpadów zostanie naliczona opłata w wysokości 0,10 zł za każdy 1 kg pozostawionego na rynku materiału. Przy czym kwota w kolejnych latach będzie wzrastać i wyniesie 1 zł w 2026 oraz 5 zł w późniejszym okresie.
Więcej o systemie kaucyjnym na Bizblog.pl:
Jak przygotować sklep do systemu kaucyjnego?
Zupełnie inne obowiązki związane z przystąpieniem do systemu kaucyjnego ciążą na właścicielach sklepów spożywczych. Prowadzący punkty handlowe o powierzchni mniejszej niż 200 mkw. będą:
- pobierać kaucję,
- przyjmować puste opakowania szklane,
- wypłacać należną kaucję klientowi.
Natomiast w przypadku sklepów o powierzchni powyżej 200 mkw. zaistnieje dodatkowo obowiązek zbiórki innych opakowań objętych systemem kaucyjnym.
Jak dostosować działalność sklepu do nowych przepisów? W pierwszej kolejności należy wyznaczyć miejsce, w którym zbierane będą opakowania. Większe sklepy stawiają na automatyzację procesu, co wiąże się z koniecznością zakupu maszyny RVM.
Kolejnym istotnym zadaniem jest dostosowanie systemu do obsługi rejestracji zwrotów. Właściciel sklepu będzie miał obowiązek sporządzać raporty ułatwiające rozliczenia z operatorami. Ponadto zawiera umowę przynajmniej z jednym operatorem, który będzie odbierał zebrane odpady.
Reogranizacja pracy w systemie kaucyjnym
Przystąpienie do systemu kaucyjnego wiąże się z nowymi wyzwaniami i niestety, także kosztami. To jednak nie wszystko – bardzo ważnym elementem przygotowań jest przeszkolenie pracowników, którzy będą wykonywali nowe zadania związane ze zbiórką odpadów, zarządzaniem nimi i rozliczaniem się z operatorem. Już dziś warto wyznaczyć osoby odpowiedzialne za powyższe czynności.
Pracownicy sklepów muszą też zostać przeszkoleni pod kątem udzielania niezbędnych informacji klientom. Zwłaszcza w pierwszych miesiącach będą pojawiać się z ich strony pytania, na które odpowiadać będą kasjerzy i sprzedawcy. Ponadto w okresie przejściowym, gdy na rynku dostępne będą zarówno butelki z kaucją, jak i zwykłe, istotne będzie ich rozróżnianie i prawidłowa segregacja.
Wdrożenie firmy w system kaucyjny wymaga wielotygodniowych przygotowań, które już powinny się rozpocząć. Jeśli potrzebujesz pomocy w implementacji przepisów, zgłoś się do kancelarii prawnej, która krok po kroku przeprowadzi cię przez gąszcz nowych rozwiązań.