Sprzedaż Tesli tąpnęła. Problemy Elona Muska się piętrzą
W lutym Tesla zanotowała dramatyczny spadek udziału w europejskim rynku motoryzacyjnym. Firma Elona Muska zdobyła tylko 1,8 proc. całego rynku samochodowego w Europie, podczas gdy rok wcześniej było to 2,8 proc. W samym segmencie samochodów elektrycznych udział Tesli zmniejszył się z 21,6 proc. do 10,3 proc.

Świeże dane rynkowe pokazują, że sprzedaż Tesli w lutym Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz krajach EFTA nie dobiła nawet do 17 tys. samochodów. Jest to aż o 42,6 proc. mniej niż rok wcześniej, gdy firma sprzedała na Starym Kontynencie ponad 28 tys. aut. Cytowani przez Reutersa eksperci oceniają, że taka skala spadku sprzedaży pokazuje, że problemy Tesli w Europie mają charakter systemowy.
Rynek elektryków w górę, Tesla w dół
Głęboki spadek sprzedaży Tesli w dwóch pierwszych miesiącach tego roku ostro kontrastuje z wynikami całego europejskiego rynku aut elektrycznych, który rośnie. W lutym liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych wzrosła o 23,7 proc. w porównaniu do lutego 2024 roku. Wzrost zanotowano także w styczniu. Warto zauważyć, że całkowita sprzedaż nowych samochodów w UE spadła w tym czasie o 3,4 proc., co wskazuje na rozwój rynku na korzyść pojazdów elektrycznych.
Tesla zmaga się z rosnącą konkurencją ze strony europejskich, koreańskich i chińskich producentów samochodów, którzy zwiększają swoje udziały w rynku, co chwile wprowadzając nowe, atrakcyjne modele. Tesla ma w Europie nie tylko bardzo ograniczoną gamę modelową, ale także oferuje mocno opatrzone konstrukcje, które jedynie modyfikuje.
Więcej o polityce gospodarczej Trumpa przeczytacie w tych tekstach:
Prawdziwym testem Tesli będzie rozpoczęta w marcu sprzedaż odświeżonego Modelu Y, który jest zdecydowanie najważniejszym modelem marki w Europie. Słabe wyniki sprzedaży tego samochodu będą znakiem, że problemy Tesli na Starym Kontynencie będą praktycznie nie do przezwyciężenia.
Elon Musk sam się pogrążył
Obecnie kluczowym wyzwaniem dla Tesli jest fatalny wizerunek Elona Muska. Jego polityczne zaangażowanie, poparcie dla skrajnie prawicowych partii w Europie, a nawet prowokacyjne hajlowanie wzbudziło olbrzymie kontrowersje – zwłaszcza wśród klientów marki. Eksperci wskazują, że skrajne poglądy Muska mogły zniechęcić część nabywców do wyboru pojazdów Tesli, co mogło trwale osłabić pozycję marki na europejskim rynku.
Spadek sprzedaży Tesli może mieć dla spółki także inne, dość nieoczekiwane negatywne skutki. W styczniu weszły w życie nowe unijne przepisy dotyczące emisji CO2, co umożliwia Tesli sprzedaż uprawnień do emisji innym producentom samochodów, ale spadek sprzedaży może wpłynąć na zdolność firmy do generowania dochodów z tego źródła. Co więcej, planowana przez UE zmiana przepisów dotyczących emisji może zmniejszyć zapotrzebowanie na takie uprawnienia.