Nie tak miało to wyglądać. Polacy postanowili pooszczędzać, gospodarka to odczuje
Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikował wyniki dotyczące dynamiki sprzedaży detalicznej w grudniu 2024 roku. Dane wskazują na wzrost w skali roku oraz sięgające 10 proc. odbicie w porównaniu z listopadem. Niestety w obu wypadkach odczyty są gorsze od prognoz.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2024 roku była o 1,9 proc. wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. W ujęciu miesięcznym, w porównaniu z listopadem 2024 roku, sprzedaż wzrosła o 9,9 proc., co częściowo wynika z sezonowego wzrostu popytu w okresie świątecznym.
W okresie styczeń-grudzień 2024 r. sprzedaż wzrosła rok do roku o 2,7 proc., wobec spadku o 2,7 proc. w analogicznym okresie 2023 r. – dodał GUS.
Więcej wiadomości na temat konsumpcji, sprzedaży i zakupów
Konsumpcja hamuje, PKB będzie niższy?
Grudniowe dane o sprzedaży detalicznej są wyraźnie gorsze od oczekiwań. Konsensus prognoz zakładał wzrost 3,8 proc., najwięksi optymiści spodziewali się nawet 4,5-5 proc.
Skąd ten rozczarowujący odczyt?
Konsumenci dalej w trybie oszczędnościowym. W grudniu sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9 proc., wyraźnie poniżej prognoz (ok. 4 proc. r/r). Możemy 2024 zamknąć wnioskiem, od którego ten rok zaczęliśmy - większość realnego przyrostu dochodów poszła w oszczędności – tłumaczą ekonomiści Banku Pekao.
W mBanku z kolei spodziewają się, że seria gorszych odczytów z ostatnich miesięcy może zaważyć na dynamice produktu krajowego brutto (PKB).
Konkludując cały zestaw danych za Q4 - wydaje się, że materializują się ryzyka niższego wzrostu na przełomie roku (…) Cóż, nie wygląda to na inflacyjny obraz…
Polacy rzucili się kupować samochody
Największe wzrosty rok do roku odnotowano w sprzedaży samochodów, motocykli i części (+25,1 proc.). Zwiększone zainteresowania Polaków zakupem aut wynikało z wejścia od 1 stycznia 2025 r. bardziej restrykcyjnych norm emisyjnych i związanym z tym wzrostem cen nowych pojazdów.
Bardzo dobre dane zaobserwowano także w kategorii „pozostałe” (+14,9 proc.), sprzedaży prasy, książek i artykułów specjalistycznych (+4,2 proc.) oraz paliw (+3,2 proc.). Natomiast sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych spadła o 4,3 proc. w skali roku.
Sprzedaż detaliczna przez internet wzrosła o 10,9 proc. w porównaniu z grudniem 2023 roku, a udział tego kanału w sprzedaży ogółem zwiększył się z 9,4 proc. do 10,2 proc.. Największy wzrost udziału odnotowano w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,3 proc. do 23,7 proc.) oraz „meble, RTV, AGD” (z 17,8 proc. do 21,7 proc.).