REKLAMA

Coca Cola, Nestle i Danone mocno przegięły. W Europie wrze

Organizacje zajmujące się ochroną środowiska i prawami konsumentów mają już powyżej uszu wykorzystywania ekologii w celu robienia klientów na szaro. Wystosowały ostrzeżenie do Komisji Europejskiej i Sieci Współpracy w zakresie Ochrony Konsumentów przeciwko firmom w związku z podejrzeniem powszechnego naruszenia prawa ochrony konsumentów. Oskarżenia padają w kierunku największych graczy na rynku, którzy wykorzystują recykling marketingowo.

system kaucyjny-butelka
REKLAMA

Europejska organizacja konsumencka BEUC, którą wspierają ClientEarth i Koalicja Środowiskowa na rzecz Standardów (ECOS), twierdzą, że Coca Cola, Nestle i Danone powszechnie naruszają prawa konsumenta i wprowadzają w błąd, umieszczając takie informacje, jak „w 100 proc. z recyklingu” na plastikowych butelkach z wodą sprzedawanych w całej Europie. Zdaniem prawników może to sugerować konsumentom, że butelki jednorazowego użytku to wybór „eko”. Taki przekaz wzmacniają zielone motywy wizualne i hasła ekologiczne. Tymczasem rzeczywistość woła o pomstę do nieba.

REKLAMA

W Europie wykorzystywanie zużytych butelek plastikowych do produkcji nowych nie jest tak powszechne, jak sugerują przekazy marketingowe. Osiągnięcie „100 proc.” wskaźnika recyklingu butelek nie jest technicznie możliwe, co więcej, nawet butelki wykonane z plastiku z recyklingu są szkodliwe dla ludzi i planety - twierdzi Kamila Drzewicka, prawniczka zajmująca się odpowiedzialnym biznesem w ClientEarth.

Warto zaznaczyć, że plastikowe butelki należą do najczęściej spotykanych odpadów z tworzyw sztucznych. Są również jednym z najczęściej kupowanych produktów w europejskich supermarketach. Tylko w 2021 r. globalne przychody z wody butelkowanej w Europie wyniosły 66 mld dol.

Recykling nie wygra z zanieczyszczeniem plastiku

Organizacje konsumenckie przekonują, że dostępne dane sugerują, że obieg zamknięty dla plastiku tak naprawdę nie istnieje. Recykling, choć mniej szkodliwy niż inne metody utylizacji odpadów, nie jest w stanie rozwiązać narastającego kryzysu zanieczyszczenia plastikiem. 

Oczywiście tam, gdzie zużyte opakowania można poddać recyklingowi, konsumenci powinni to robić. Recykling jest mniej szkodliwy niż inne metody utylizacji odpadów, takie jak spalanie lub składowanie. Ważne jest jednak, aby firmy nie przedstawiały recyklingu jako panaceum na kryzys zanieczyszczenia plastikiem – zamiast tego muszą ograniczać jego stosowanie - tłumaczy Kamila Drzewicka.

Więcej o recyklingu przeczytasz na Spider’s Web:

Jednocześnie producenci napojów wzywani są do rezygnacji z przekazów marketingowych, które wprowadzają w błąd i mogą odwodzić konsumentów od wyborów naprawdę prośrodowiskowych. 

Plastik jednorazowego użytku nie jest ani cyrkularny, czyli w kółko przetwarzalny, ani zrównoważony. Recykling nigdy nie nadąży za ilością plastiku produkowanego na naszej planecie. Firmy mogą zmienić sposób, w jaki konsumujemy, ale obecnie ich marketing – który uważamy za wprowadzający w błąd – utrudnia konsumentom dokonywanie wyborów zrównoważonych środowiskowo - nie ma cienia wątpliwości Drzewicka.

Deklaracje recyklingowe na butelkach to nieprawda

REKLAMA

Organizacje zwracające KE uwagę na greenwashing największych graczy na rynku napojów, podkreślają, że o tym, czy dana butelka na wodę rzeczywiście nadaje się do recyklingu, wcale nie zależy od jej składu, tylko od lokalnej infrastruktury przetwarzania odpadów. Dlatego w UE wskaźnik recyklingu plastikowych butelek wynosi ledwie ok. 50 proc., z czego tylko 30 proc. wykorzystuje się do produkcji nowych butelek. Reszta wykorzystywana jest na takie produkty jak tekstylia, które nie nadają się do recyklingu i z większym prawdopodobieństwem trafią na wysypiska śmieci lub do spalarni, powodując zanieczyszczenie i przyczyniając się do zmiany klimatu. W Polsce, jak podaje GUS, recykling wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych wyniósł w 2020 r. raptem nieco powyżej 30 proc.

Butelka nie może być wykonana w 100 proc. z materiału pochodzącego z recyklingu i nie ma gwarancji, że zostanie w pełni poddana recyklingowi po wyrzuceniu do kosza. Mimo to organizacje konsumenckie znajdują takie mylące deklaracje na wielu butelkach na wodę sprzedawanych w całej Europie. Ten greenwashing musi się skończyć przekonuje Ursula Pachl, zastępczyni dyrektora generalnego BEUC.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA