Dowóz węgla to złoty interes. Dostawcy z PGG są podobno najtańsi, ale koszą klientów dwa razy!
Z tygodnia na tydzień puchnie baza Kwalifikowanych Dostawców Węgla (KDW) w sklepie PGG. Spółka jest z tego zadowolona i przekonuje, że proponowane stawki transportowe należą do najniższych na rynku. Tyle tylko, że nie ma żadnych odgórnych widełek i KDW ochoczo z tego korzystają. W efekcie ceny w jednym mieście potrafią różnic się o ponad 100 zł na jednej tonie. Pamiętajmy też, że KDW koszą dwa razy: raz za transport z kopalni PGG, a dwa już za dowóz pod drzwi klienta.
Sklep PGG ukrył, jak tylko mógł, proponowane przez KDW koszty transportu, najczęściej podzielone na dwie części: na tę dotyczącą stawki za dowóz opału z kopalni PGG do składu KDW, a potem z tego składu już do klienta. Dawniej w bazie KDW oprócz adresu i danych kontaktowych był podany jeszcze koszt transportu. Ale krytyka podawanych tam stawek musiała być zbyt bolesna, więc już żadnych cen w tabeli nie ma. A ci bardziej dociekliwi muszą kliknąć przycisk „pokaż więcej”, który jest przy każdym KDW. I dopiero wtedy dostajemy dostęp do informacji o tym, kiedy dokładnie czynny jest ten skład KDW i jakie są konkretne stawki transportu. Bywa też tak, że niekiedy KDW żadnych cen nie podają i zapraszają do kontaktu telefonicznego lub mailowego w tej sprawie. Zawsze można też uwierzyć na słowo przedstawicielom PGG, którzy biją się w piersi i twierdzą, że ceny od KDW są bardzo konkurencyjne.
W tej chwili mamy już 187 takich składów KDW na terenie całego kraju i nadal wiele podmiotów jest chętnych, aby nawiązać współpracę z PGG S.A. Klienci e-sklepu są zadowoleni, bo stawki transportowe KDW należą do najniższych na rynku - twierdzi Jolanta Smołka, dyrektor Biura Sprzedaży Węgla Opałowego PGG S.A, na łamach wGospodarce.
Węgiel: stawki za transport, czyli rzut kostką
Tych KDW w bazie sklepu PGG jest już niemal 190, co tylko potwierdza słowa przedstawicielki górniczej spółki, że stale ich przybywa. Ale czy faktycznie proponowane przez nich stawki transportowe należą do najniższych na rynku? Sprawdzamy. Na szczycie najwyższych cen bez zmian pozostaje Agroskład Nowakowski Spółka Jawna z woj. zachodniopomorskiego, która za transport tony węgla z PGG do siebie żąda 410,35 zł za tonę. Bierzemy na celownik też większą liczbę KDW z jednego województwa. Może sami się dogadali między sobą i ustalili jakieś widełki?
Nic z tych rzeczy. W efekcie różnice w cenach są naprawdę spore. Najdroższy KDW z woj. świętokrzyskiego za transport jednej tony węgla z PGG do swojego składu krzyczy 223,37 zł. Ale korzystając z usług KDW ze Skarżyska-Kamiennej albo z Wojciechowic trzeba zapłacić odczuwalnie mniej, bo odpowiednio 143,91 i 157,19 zł. Zdecydowanie najtańszą ofertą wśród KDW z woj. świętokrzyskiego ma firma z Moskorzewa, która za przywiezienie tony węgla ze Śląska chce raptem 111,98 zł. Ten skład oddalony jest od najdroższego w Nowej Słupi o ok. 110 km. A różnica w cenie to 111,39 zł.
W podobny sposób zerkamy na ceny KDW z woj. mazowieckiego. I widzimy, że tutaj też nie ma żadnych zasad, a różnice między poszczególnymi stawkami także potrafią przebić 100 zł na tonie. Różnice między podawanymi taryfami KDW z Płońska (283,39 zł), Otwocka (276,50 zł) i Błonia (266,66 zł) to raptem niecałe 20 zł. No chyba że porównamy północ woj. mazowieckiego z południem. Np. KDW ze Zwolenia chce za transport 184,82 zł, a KDW z Zaręby już 318,82 zł. Oba miejsca oddziela ok. 190 km i ponad 134 zł.
W sklepie PGG trzeba też policzyć za dowóz opału do klienta
Twierdzenie, że podawane przez KDW stawki transportowe należą do jednych z najniższych na rynku, wydaje się ciut przesadzone. Zwłaszcza, że na tym cennik KDW się nie kończy. Trzeba jeszcze doliczyć koszt dostawy już bezpośrednio ze składu do klienta. Tutaj też panuje całkowita dobrowolność i nikt nad podawanymi stawkami w żaden sposób nie panuje. Część dostawców w ogóle ich nie podaje. A w ramach jednego województwa również potrafią sporo różnić się między sobą. Sprawdzamy te od KDW z woj. śląskiego. Najczęściej podawane stawki dotyczą kilometrów, ale może być tak jak w przypadku KDW z Rybnika, że też samego tonażu. Tutaj to od 20 do 70 zł, liczone od jednej tony węgla.
Czytaj też: Jak kupić węgiel na zimę w sklepie PGG?
Niestety, na próżno też szukać jakiegoś ładu w cennikach KDW nawet jak liczymy transport od kilometra, a składy KDW wcale nie są od siebie tak bardzo oddalone. Np. skład z Zabrza liczy w obrębie samego Zabrza dowóz po 50 zł. Do Gliwic lub Bytomia - trzeba liczyć już 100 zł. No chyba że w grę wchodzi jeszcze inne miasto, wtedy jest 8 zł za jeden kilometr. A np. oddalony rzut beretem skład KDW z Gliwic chce za transport 5 zł od tony, niezależnie gdzie. Niekiedy obowiązuje też minimalna cena, jak w przypadku KDW z Pszczyny, który liczy sobie od 6 do 7,50 zł za każdy kilometr, ale też zaznacza, że minimalna stawka kursu zaczyna się od 50 zł. Od 50, ale do aż 300 zł - to z kolei cennik KDW z Żywca. Chociaż za transport opału z PGG do swojego składu chce tylko 120,29 zł (za jedną tonę).