REKLAMA

Orlen rusza ze sprzedażą nowego paliwa. SAF dostępne na trzech polskich lotniskach

Na największych lotniskach w Polsce można już zatankować SAF – zrównoważone paliwo lotnicze, które pozwala znacząco ograniczyć emisje dwutlenku węgla – podał Orlen.

Orlen rusza ze sprzedażą nowego paliwa
REKLAMA

Z paliwa SAF mogą korzystać przewoźnicy na trzech portach lotniczych – w Warszawie, Krakowie i Katowicach. Orlen podkreśla, że to odpowiedź koncernu na potrzebę dekarbonizacji jednego z najbardziej emisyjnych sektorów transportu – lotnictwa.

Wprowadzenie SAF do naszej oferty dla lotnictwa to kolejny krok w realizacji strategii do 2035 roku. Zwiększamy portfolio proponowanych klientom produktów, a równocześnie odpowiadamy na konieczność dekarbonizacji biznesu – zarówno po stronie producenta, jak i kupującego – podkreśla Ireneusz Sitarski, wiceprezes zarządu ds. handlu hurtowego i logistyki Orlen.

REKLAMA

SAF (ang. Sustainable Aviation Fuel) to paliwo produkowane z odnawialnych lub odpadowych surowców – z zużytych olejów spożywczych, odpadów komunalnych i leśnych. Składnik zrównoważony miesza się z tradycyjnym paliwem typu JET, dzięki czemu nie ma potrzeby modernizacji istniejących silników i samolotów.

Nowe przepisy i nowe możliwości

Wprowadzenie SAF przez Orlen wiąże się z unijnym rozporządzeniem ReFuelEU Aviation. Nakłada ono na wszystkie większe lotniska obowiązek stopniowego zwiększania udziału zrównoważonych paliw w całkowitej sprzedaży. W 2025 roku ma to być 2 proc., ale już za pięć lat – aż 6 proc., a w 2050 r. – 70 proc.

Wprowadzenie SAF na Lotnisku Chopina w Warszawie to istotny krok w transformacji lotnictwa w kierunku neutralności klimatycznej. Wspieramy działania przyspieszające dekarbonizację sektora lotniczego, zgodnie z naszą strategią ESG – mówi Adam Sanocki, członek zarządu PPL ds. strategii i marketingu.

Dla Polskich Linii Lotniczych LOT nowa oferta to szansa na realizację własnej strategii środowiskowej.

Choć dostęp do SAF nadal pozostaje ograniczony, jego obecność na wybranych lotniskach znacząco ułatwi nam realizację założeń Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Dekarbonizacji – zaznacza Dorota Dmuchowska, członek zarządu ds. operacyjnych PLL LOT.

Produkcja w Płocku i wodór na lotnisku

Na razie Orlen sprowadza komponent SAF z zagranicy, ale trwają przygotowania do uruchomienia krajowej produkcji. W Płocku rozwijana jest instalacja HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), która ma wykorzystywać oleje posmażalnicze do wytwarzania paliwa lotniczego.

Wramach projektu HySPARK, koncern planuje budowę stacji tankowania wodoru przy Lotnisku Chopina. Wodorem mają być zasilane pojazdy obsługi naziemnej – to kolejny element działań na rzecz dekarbonizacji całego ekosystemu lotniczego.

REKLAMA

Dlaczego to ważne?

  • SAF pozwala obniżyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 80 proc. w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym.
  • Wdrożenie tego paliwa to odpowiedź na wymogi UE i oczekiwania pasażerów, którzy chcą latać bardziej ekologicznie.
  • Polska dołącza do krajów, które systemowo wspierają rozwój niskoemisyjnego lotnictwa.
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-09T15:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T13:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T12:09:25+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T10:27:32+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T09:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T20:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T18:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T18:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T15:43:16+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T09:51:41+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T06:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-07T22:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-07T20:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-07T16:37:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-07T12:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-07T09:41:35+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA