REKLAMA

Orlen już sprzedaje ekodiesla. Pędzi go na oleju po frytkach

Wytwarzane z oleju po usmażeniu frytek HVO100 (uwaga, skrót myślowy) można kupić na dwóch pierwszych stacjach Orlenu w Niemczech. Aby nowy ekologiczny diesel pojawiał się w Polsce, muszą zostać zmienione przepisy. „Wprowadzenie HVO100 w Polsce będzie możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych, dotyczących wymagań jakościowych” – wyjaśnia koncern w komunikacie. Widać jednak, że Orlen widzi ogromny potencjał w nowym paliwie. Wystarczy spojrzeć na plany inwestycyjne spółki.

Orlen już sprzedaje ekodiesla. Pędzi go na oleju po frytkach
REKLAMA

HVO100 to biopaliwo drugiej generacji przeznaczone do aut z silnikiem Diesla, które wytwarza się z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego, w tym również gastronomii ze zużytych olejów spożywczych (stąd te frytki). Pozawala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o nawet 90 proc. w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym. HVO100 można stosować w większości pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bez przeprowadzania jakichkolwiek modyfikacji.

REKLAMA

Orlen sprzedaje HVO100 za granicą

Rozpoczęcie sprzedaży HVO100 wpisuje się w strategiczny cel Grupy Orlen, systematycznego rozwoju oferty zrównoważonych paliw oraz redukcji emisji CO2 – podkreślił koncern w komunikacie.

HVO100 można kupić na stacjach paliw należących Orlenu – w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy. W najbliższym czasie sprzedaż będzie rozszerzona o kolejne placówki w Niemczech. Orlen szykuje się też do rozpoczęcia sprzedaży HVO100 w Czechach, gdzie przepisy dopuszczają do obrotu ten rodzaj paliw.

W segmencie hurtowym w Czechach sprzedaż ruszy w I kwartale 2025 roku. Paliwo HVO100 będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach, gdzie obecnie trwają przygotowania. Rozważana jest także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym – zapowiada koncern.

Więcej wiadomości o biopaliwach w Bizblog.pl

HVO100 w Polsce. Musimy poczekać

W Europie HVO100 można zatankować już w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji oraz na Łotwie.

W Polsce trwają prace legislacyjne, których efektem ma być określenie wymagań jakościowych dla HVO100 i objęcie go pełną kontrolą jakości prowadzoną przez Inspekcję Handlową – tłumaczy Orlen.

REKLAMA

Koncern dodaje, że w Płocku trwają zaawansowane prace nad uruchomieniem produkcji HVO o wydajności 300 tys. ton biokomponentu rocznie. Instalacja będzie przystosowana do przerobu szerokiej gamy surowców, w tym oleju rzepakowego (RSO) i posmażalniczego (UCO) oraz ich mieszanek. Całkowity koszt inwestycji opiewa na około 600 mln zł.

To nie koniec. Koncern rozpocznie wkrótce budowę infrastruktury do wytwarzania biokomponentu HEFA, wchodzącego w skład paliwa lotniczego SAF.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T13:13:22+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T07:40:58+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T20:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T14:11:44+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:04:42+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T06:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T19:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T17:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:20:21+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T13:39:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T11:43:36+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T10:25:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA