#B69AFF
REKLAMA

Orlen już sprzedaje ekodiesla. Pędzi go na oleju po frytkach

Wytwarzane z oleju po usmażeniu frytek HVO100 (uwaga, skrót myślowy) można kupić na dwóch pierwszych stacjach Orlenu w Niemczech. Aby nowy ekologiczny diesel pojawiał się w Polsce, muszą zostać zmienione przepisy. „Wprowadzenie HVO100 w Polsce będzie możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych, dotyczących wymagań jakościowych” – wyjaśnia koncern w komunikacie. Widać jednak, że Orlen widzi ogromny potencjał w nowym paliwie. Wystarczy spojrzeć na plany inwestycyjne spółki.

Orlen już sprzedaje ekodiesla. Pędzi go na oleju po frytkach
REKLAMA

HVO100 to biopaliwo drugiej generacji przeznaczone do aut z silnikiem Diesla, które wytwarza się z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego, w tym również gastronomii ze zużytych olejów spożywczych (stąd te frytki). Pozawala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o nawet 90 proc. w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym. HVO100 można stosować w większości pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bez przeprowadzania jakichkolwiek modyfikacji.

REKLAMA

Orlen sprzedaje HVO100 za granicą

Rozpoczęcie sprzedaży HVO100 wpisuje się w strategiczny cel Grupy Orlen, systematycznego rozwoju oferty zrównoważonych paliw oraz redukcji emisji CO2 – podkreślił koncern w komunikacie.

HVO100 można kupić na stacjach paliw należących Orlenu – w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy. W najbliższym czasie sprzedaż będzie rozszerzona o kolejne placówki w Niemczech. Orlen szykuje się też do rozpoczęcia sprzedaży HVO100 w Czechach, gdzie przepisy dopuszczają do obrotu ten rodzaj paliw.

W segmencie hurtowym w Czechach sprzedaż ruszy w I kwartale 2025 roku. Paliwo HVO100 będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach, gdzie obecnie trwają przygotowania. Rozważana jest także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym – zapowiada koncern.

Więcej wiadomości o biopaliwach w Bizblog.pl

HVO100 w Polsce. Musimy poczekać

W Europie HVO100 można zatankować już w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji oraz na Łotwie.

W Polsce trwają prace legislacyjne, których efektem ma być określenie wymagań jakościowych dla HVO100 i objęcie go pełną kontrolą jakości prowadzoną przez Inspekcję Handlową – tłumaczy Orlen.

REKLAMA

Koncern dodaje, że w Płocku trwają zaawansowane prace nad uruchomieniem produkcji HVO o wydajności 300 tys. ton biokomponentu rocznie. Instalacja będzie przystosowana do przerobu szerokiej gamy surowców, w tym oleju rzepakowego (RSO) i posmażalniczego (UCO) oraz ich mieszanek. Całkowity koszt inwestycji opiewa na około 600 mln zł.

To nie koniec. Koncern rozpocznie wkrótce budowę infrastruktury do wytwarzania biokomponentu HEFA, wchodzącego w skład paliwa lotniczego SAF.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-09-16T14:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-16T13:36:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-16T11:07:16+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T22:07:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T18:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T12:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T10:43:20+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T09:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T08:22:33+02:00
Aktualizacja: 2025-09-15T06:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T21:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T19:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T16:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T14:03:15+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T11:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T07:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-14T05:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-13T19:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-13T18:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-13T16:56:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA