Orlen już sprzedaje ekodiesla. Pędzi go na oleju po frytkach
Wytwarzane z oleju po usmażeniu frytek HVO100 (uwaga, skrót myślowy) można kupić na dwóch pierwszych stacjach Orlenu w Niemczech. Aby nowy ekologiczny diesel pojawiał się w Polsce, muszą zostać zmienione przepisy. „Wprowadzenie HVO100 w Polsce będzie możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych, dotyczących wymagań jakościowych” – wyjaśnia koncern w komunikacie. Widać jednak, że Orlen widzi ogromny potencjał w nowym paliwie. Wystarczy spojrzeć na plany inwestycyjne spółki.
HVO100 to biopaliwo drugiej generacji przeznaczone do aut z silnikiem Diesla, które wytwarza się z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego, w tym również gastronomii ze zużytych olejów spożywczych (stąd te frytki). Pozawala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o nawet 90 proc. w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym. HVO100 można stosować w większości pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bez przeprowadzania jakichkolwiek modyfikacji.
Orlen sprzedaje HVO100 za granicą
Rozpoczęcie sprzedaży HVO100 wpisuje się w strategiczny cel Grupy Orlen, systematycznego rozwoju oferty zrównoważonych paliw oraz redukcji emisji CO2 – podkreślił koncern w komunikacie.
HVO100 można kupić na stacjach paliw należących Orlenu – w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy. W najbliższym czasie sprzedaż będzie rozszerzona o kolejne placówki w Niemczech. Orlen szykuje się też do rozpoczęcia sprzedaży HVO100 w Czechach, gdzie przepisy dopuszczają do obrotu ten rodzaj paliw.
W segmencie hurtowym w Czechach sprzedaż ruszy w I kwartale 2025 roku. Paliwo HVO100 będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach, gdzie obecnie trwają przygotowania. Rozważana jest także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym – zapowiada koncern.
Więcej wiadomości o biopaliwach w Bizblog.pl
HVO100 w Polsce. Musimy poczekać
W Europie HVO100 można zatankować już w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji oraz na Łotwie.
W Polsce trwają prace legislacyjne, których efektem ma być określenie wymagań jakościowych dla HVO100 i objęcie go pełną kontrolą jakości prowadzoną przez Inspekcję Handlową – tłumaczy Orlen.
Koncern dodaje, że w Płocku trwają zaawansowane prace nad uruchomieniem produkcji HVO o wydajności 300 tys. ton biokomponentu rocznie. Instalacja będzie przystosowana do przerobu szerokiej gamy surowców, w tym oleju rzepakowego (RSO) i posmażalniczego (UCO) oraz ich mieszanek. Całkowity koszt inwestycji opiewa na około 600 mln zł.
To nie koniec. Koncern rozpocznie wkrótce budowę infrastruktury do wytwarzania biokomponentu HEFA, wchodzącego w skład paliwa lotniczego SAF.