REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes /
  3. Poradniki
  4. Finanse osobiste - poradniki

Networking. Jak budować dobre relacje w biznesie?

Budowanie długofalowych relacji ma rację bytu nie tylko na gruncie życia prywatnego, lecz również zawodowego. W biznesie sieć kontaktów pozwala zwiększyć zasięg, a jednocześnie rozwijać przedsiębiorstwo. Idea networkingu cieszy się dużym zainteresowaniem wśród początkujących i działających na rynku właścicieli firm. Jak budować sieć kontaktów?

26.12.2023
17:41
Networking. Jak budować dobre relacje w biznesie?
REKLAMA

Czym jest networking?

REKLAMA

Długofalowe relacje w biznesie, powinny – tak samo jak w życiu prywatnym – być oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku. W świecie biznesu sprowadzają się one do wymiany doświadczeń, wiedzy, wsparcia w realizacji zamierzonych celów. Networking polega na budowaniu sieci kontaktów zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Bardzo istotne są spotkania twarzą w twarz, pozwalające zyskać zaufanie drugiej strony, jednak obecnie coraz większe znaczenie zyskują spotkania online. Umożliwiają one współpracę z podmiotami działającymi w odległym zakątku świata.

Dlaczego warto budować sieć kontaktów?

Prowadzenie firmy nie może polegać wyłącznie na maksymalizowaniu zysków poprzez zdobywanie nowych klientów. Bardzo istotne jest także budowanie długotrwałych relacji z partnerami biznesowymi. Nie chodzi tutaj o inwestorów czy przedsiębiorców, którzy w jakiś sposób mieliby zaangażować się finansowo w naszą działalność. Wręcz przeciwnie – ideą networkingu jest wymiana tego, co niematerialne, a więc wiedzy, doświadczeń, kontaktów. Jest to jeden z najtańszych sposobów rozwijania własnej firmy. Pomaga znaleźć rozwiązanie problemów, z którymi boryka się organizacja, a także poszerzyć horyzonty myślowe. Networking stanowi także wsparcie dla firm, które nie wiedzą, jaką dalszą drogę rozwoju obrać. Umożliwia on zapoznanie się z różnymi perspektywami myślowymi, szansami, ale również rodzajami potencjalnego ryzyka. Budując sieć kontaktów, zdecydowanie łatwiej pozyskać dobrego partnera biznesowego, klienta, czy nawet pracownika.

Więcej o biznesie przeczytasz na Bizblog.pl:

Jak budować sieć kontaktów?

Networking przynosi przedsiębiorstwom wiele korzyści, jednak podstawowym zadaniem właścicieli jest właśnie budowanie sieci kontaktów. Jest to czasochłonny proces – z pewnością nie uda nam się nawiązać stabilnej, długotrwałej relacji w kilka tygodni. Dobrym sposobem na pozyskanie kontaktów jest przynależność do jednego z działających w kraju lub na świecie towarzystw biznesowych. Wiele z nich skupia przedsiębiorców działających w konkretnej branży, ale są też takie, które grupują firmy kierujące się podobnymi wartościami. Przedsiębiorcy powinni uczestniczyć w różnego rodzaju konferencjach czy spotkaniach, a także w tak zwanych after party. Nawet luźna rozmowa może być dobrą podstawą długofalowej współpracy. W budowaniu sieci kontaktów pomocny okazuje się internet. Na portalach społecznościowych funkcjonuje mnóstwo grup skupiających przedsiębiorców działających w danej branży, realizujących konkretne zadania czy borykających się z podobnymi problemami. Nawiązywanie kontaktów online jest nie tylko bardzo proste, ale też umożliwia współpracę z podmiotami zagranicznymi. Na początek warto porozumieć się z przedstawicielami jednego przedsiębiorstwa, z czasem rozbudowując sieć kontaktów. W networkingu liczy się jednak przede wszystkim jakość, a nie ilość, dlatego też podejmowane działania nie powinny być wymuszone, zmierzając wyłącznie do poszerzenia katalogu znajomości biznesowych.

REKLAMA

Networking dla dużych, średnich i małych przedsiębiorstw

Networking często kojarzy się wyłącznie z dużymi korporacjami, które dysponują rozbudowaną siecią kontaktów. Tymczasem działania z jego zakresu mogą podjąć także właściciele średnich, małych, a nawet mikro firm. Myśląc o rozwoju, trudno dziś działać w pojedynkę – konieczna jest współpraca pomiędzy niezależnymi podmiotami. Budowanie sieci kontaktów nie wymaga nakładów finansowych, a jedynie dużych chęci. Spotkania partnerów biznesowych nie mogą być wymuszone, nie warto zatem ustalać sztywnego harmonogramu. W networkingu chodzi przede wszystkim o naturalność, szczerość i zaufanie, które jest podstawą każdej relacji.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA