Tak dobrego półrocza w zakresie badań nastrojów konsumenckich w Polsce nie było od lat. Eksperci podkreślają, że Polacy pozwalają sobie dziś na nieco szersze niż dotychczas otwarcie portfeli oraz odmrożenie wydatków nienależących do tych pierwszej potrzeby.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company to wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. W czerwcu 2024 r. wyniósł on 3,5 pkt, co oznacza praktycznie identyczny wynik w porównaniu do poprzedniego miesiąca (spadek o zaledwie 0,1 pkt m/m). Jak mierzone są nastroje? Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna Barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Powrót do wyników sprzed pandemii
Co ważne od początku tego roku - po raz pierwszy od wybuchu pandemii w marcu 2020 r. - wynik Barometru utrzymuje się na plusie. To dobra wiadomość dla branży handlowej i firm, które planują sprzedaż w drugiej połowie roku.
Zdecydowanie lepiej wypadamy też na tle większości innych krajów Unii Europejskiej. W ich przypadku średnia dla czerwca br. wyniosła -12,9, czyli 0,3 jednostki lepiej niż przed miesiącem. Natomiast sytuacja systematycznie się poprawia.
Więcej wiadomości na temat zakupów można przeczytać poniżej:
Z danych GfK – An NIQ Company wynika, że w czerwcu br. pogorszyła się część kluczowych wskaźników – np. w zakresie oceny obecnej sytuacji własnych finansów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Gdzie widać poprawę? Lepiej niż przed miesiącem oceniamy skłonność do wydatków na dobra trwałe oraz z większym optymizmem spoglądamy na stan naszych portfeli w przyszłości. Wciąż bardzo wyraźne zmiany obserwujemy w perspektywie długofalowej. Przed rokiem składowe barometru były nawet o kilkanaście jednostek gorsze.
Konsumenci czują się bezpiecznie, kupują chętniej
W najlepszych nastrojach konsumenckich niezmiennie znajdują się ludzie młodzi (od 15 do 29 lat), gdzie wskaźnik to nawet ponad 20 na plusie. Dla porównania badani z grupy 50-59 i powyżej 60 lat odnotowali średnik wskaźnik nastrojów na poziomie sięgającym kolejno -4,3 i -2,8 jednostki, co stanowi bardzo dużą poprawę w relacji miesiąc do miesiąca.
„Trójka” widoczna obecnie w Barometrze to wynik, który jeszcze przed rokiem każdy przedsiębiorca „brałby w ciemno” - mówi Barbara Lewicka, Senior Director w GfK – An NIQ Company. - Brak widocznych zmian w głównym wskaźniku to sygnał od konsumentów, że czują się oni po prostu bezpiecznie. I trudno się temu dziwić. Brak silnych zawirowań gospodarczych, stabilizacja na rynku pracy i silne hamowanie inflacji to czynniki, które pozwalają na nieco szersze niż dotychczas otwarcie portfeli oraz odmrożenie wydatków nie należących do tych pierwszej potrzeby. To dobry czas dla rynku, który – mamy nadzieję – będzie trwać jeszcze długo.