REKLAMA

Auchan najtańszym sklepem w Polsce, Biedronka czwarta. Lidl? Szkoda gadać

Znamy wyniki dziewiątej edycji koszyka cen ASM SFA. Zastawienie obejmuje największe sieci detaliczne, a eksperci porównują ceny 40 produktów tych samych marek i analogicznych gramatur w najpopularniejszych wśród Polaków sklepach stacjonarnych, takich jak Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco, Makro oraz Selgros. Badanie jako pierwszy przedstawił serwis wiadomoscihandlowe.pl.

netto obniża ceny
REKLAMA

W lipcu zakres badania poszerzono o kanały e-grocery, czyli frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl i szybkikoszyk.pl, a także hybrydy prowadzące sprzedaż zarówno stacjonarną, jak i internetową, czyli Auchan kontra Auchan Direct, E.Leclerc kontra E.Leclerc online, Carrefour kontra E-Carrefour i Tesco kontra Tesco e-zakupy.

REKLAMA

Auchan na szczycie

ASM Sales Force Agency podaje, że w ubiegłym miesiącu wartość naszych zakupów wynosiła 228,10 złotych. Jest to nieznaczny spadek względem października, w którym należność za zakupy sięgnęła 231,42 zł.

Eksperci wyliczyli, że wartość koszyka online zmalała o 0,5 zł w porównaniu z październikiem, ale e-grocery nadal pozostaje najdroższym kanałem sprzedaży.

Podczas gdy w październiku różnica między najdroższym sklepem stacjonarnym a najtańszym internetowym wynosiła 35 zł, w ostatnim miesiącu rozbieżność ta wzrosła o 300 proc. (najdroższy stacjonarny był tańszy o 12 zł od e-grocery).

Prócz trzech sklepów i kanału e-grocery wszędzie wartość koszyka okazała się być wyższa od średniej wartości.

Raport Koszyk Zakupowy listopad 2019

E.Leclerc został uznany za najdroższy spośród wszystkich sklepów stacjonarnych w całym zastawieniu. Cena koszyka w tej sieci osiągnęła 236,02 zł. Auchan ponownie zajął podium jako najtańszy. W porównania do października poprawił swój wynik o 7,68 zł, a w jego koszyku znalazły się towary o wartości 206,2 złotych.

Płacimy więcej, bo kupujemy więcej

Mimo że październik to miesiąc kupowania halloweenowych ozdób i zniczy na Wszystkich Świętych, to w listopadzie odbywa się Black Friday i rozpoczyna szał przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia, który według badań z roku na rok przybiera na sile. Polacy wydają więcej nie tylko na prezenty, ale także na żywność.

Nie znaczy to jednak, że podstawowe produkty FMCG w tym okresie drastycznie drożeją; wręcz przeciwnie: listopad i grudzień obfitują w promocje i wyprzedaże, stąd też niższa wartość badanego koszyka. Płacimy więcej, bo kupujemy więcej

tłumaczy Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA

Tendencja jest widoczna w poszczególnych kategoriach.

Chemia, kosmetyki, mięso, wędliny, ryby oraz słodycze tanieją od 30 proc. do nawet 40, a miejscami za tę samą cenę można zakupić prawie dwa razy więcej towarów niż w innym sklepie.

Wśród alkoholi i mrożonek różnice wynosiły 40-46 proc.

REKLAMA
E-grocery, hybrydy i kanał tradycyjny
Raport Koszyk Zakupowy listopad 2019

Warto podkreślić, że badanie dotyczy przykładowego koszyka. Najdroższy nie oznacza, że wszystkie produkty są w tym sklepie najdroższe. Nieraz w tych najdroższych sklepach można natrafić na najtańsze towary z danego miesiąca.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA