Nawet 40 tys. zł na zakup elektryka. Wkrótce ruszy nowy program dopłat
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozpoczyna konsultacje społeczne projektu programu Mój elektryk 2.0. Wsparcie zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego samochodów elektrycznych finansowane będą z Krajowego Planu Odbudowy, na co przeznaczono ponad 1,6 mld zł. Konsultacje mają potrwać do końca listopada, a nabór wniosków powinien ruszyć na początku 2025 r.
Konsultacje społeczne programu Mój elektryk 2.0, jak informuje NFOŚiGW, ruszyły 18 listopada, a zakończą się 29 listopada. Trzeba się spieszyć, bo zgodnie z decyzją Rady UE, ogłoszenie programu musi nastąpić jeszcze w 2024 r. Niedługo potem powinniśmy usłyszeć o starcie naboru wniosków zainteresowanych taką formą wsparcia beneficjentów. Bo jak określają to unijne kryteria: do czerwca 2025 r. powinno dojść do wypłaty 25 proc. przygotowanej na ten cel puli wsparcia z KPO. Kolejne 75 proc. zaś ma być wydana nie później niż do końca II kwartału 2026 r. Wszystkie środku muszą być wydane do końca sierpnia 2026 r. W ten sposób rząd ma pomóc Polakom kupić 40 tys. samochodów elektrycznych. A jaki jest nadrzędny cel tego programu?
Uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych - tłumaczy NFOŚiGW.
Samochody elektryczne: wsparcie do 40 tys. zł
A jakie konkretnie pieniądze będzie oferował program Mój elektryk 2.0? Maksymalna dopłata dla samochodów elektrycznych kategorii M1 (mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy) ma wynieść do 40 tys. zł.
W kwocie tej przewidziano bonus za trwałe zezłomowanie starego pojazdu spalinowego oraz bonus w przypadku niskich dochodów - zaznacza NFOŚiGW.
Więcej o samochodach elektrycznych przeczytasz na Spider’s Web:
Tym samym wyraźnie zwiększono wysokość dotacji z pierwszej edycji programu Mój elektryk, który oferuje na poziomie podstawowym maksymalnie 18,75 tys. zł, a dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny - 27 tys. zł. Uwagi w ramach rozpoczętych właśnie konsultacji społecznych należy przesyłać na specjalny adres mailowy: konsultacjeM1@nfosigw.gov.pl. W tytule wiadomości trzeba zaznaczyć „konsultacje społeczne Mój elektryk 2.0”.
Coraz więcej e-pojazdów na polskich drogach
Większe dopłaty na zakup samochodów elektrycznych spowoduje, że jeszcze więcej aut na gniazdko będzie poruszać się po polskich drogach. Jak wskazują na to dane Licznika Elektromobilności, we wrześniu 2024 r. w Polsce było w sumie zarejestrowanych 128914 osobowych pojazdów z napędem elektrycznym, z czego całkowicie elektrycznych (BEV) jest 66937, a tych o napędzie spalinowo-elektrycznym (PHEV) - 61977. A jeszcze we wrześniu 2023 r. wszystkich e-pojazdów było 87724. To wzrost w roku o prawie 32 proc. W ciut mniejszym tempie rośnie także liczba punktów ładowań w naszym kraju. We wrześniu br. było ich już w sumie 7962, z czego stacji ładownia AC (od 3,7 kW do 43 kW) - 5596, a tych DC (prąd stały trafia bezpośrednio do baterii) - 2366.