Polskie firmy kontrolują 90 proc. rynku mleka UHT w Korei Południowej. Taka informacja nie jest nowa, ale po niedawnych artykułach w polskiej prasie kolejny raz wzbudza niemałe zainteresowanie użytkowników portali społecznościowych. Wszystko ma źródło w danych koreańskich służb celnych z 2022 r., które podała koreańska prasa, ale eksperci mają wątpliwości, czy na ich podstawie można wyciągać daleko idące wnioski.
Firmy z Polski przejęły 90 proc. koreańskiego rynku mleka UHT – napisał w piątek na portalu X Janusz Piechociński, były wicepremier i minister gospodarki. Choć nie podał źródła tej informacji, dane te od ponad roku krążą w polskich mediach, a także są cytowane przez Polski Fundusz Rozwoju.
Sukces polskiego mleka UHT w Korei
Zapytaliśmy eksperta, z czego wynika taki sukces polskich producentów mleka. Jakub Olipra, starszy ekonomista z Departamentu Analiz Makroekonomicznych Credit Agricole Bank Polska, zwraca uwagę, że źródłem tej informacji jest dziennik „Korea Herald”, który zacytował dane koreańskich służb celnych z 2022 roku. Ekonomista zwraca uwagę, że jest to jedyne źródło tej informacji.
Dane o przepływach w światowym handlu nie pozwalają mi zweryfikować tych liczb, niemniej jeszcze w 2022 r. nasz udział w koreańskim imporcie mleka to było około 9 proc., a nie 90 proc., a produktów mlecznych niecałe 2 proc. Stąd podchodziłbym do tych informacji z ostrożnością albo zweryfikował je w danych źródłowych w Korei – mówi Bizblogowi Jakub Olipra.
Dane, które cytuje koreański dziennik, wskazują, że prawie 90 proc. mleka UHT sprzedanego na koreańskim rynku pochodziło z Polski. Kolejna na liście była Australia z udziałem na poziomie 4,1 proc., a następnie Niemcy (3,9 proc.) i Francja (2,2 proc.). Według „Korea Herald” popularność polskiego mleka UHT gwałtownie wzrosła w ostatnich latach i wynika to głównie z przewagi cenowej.
Więcej o eksporcie przeczytasz na Bizblog.pl:
Warto jednak zaznaczyć, że mleko UHT jest w Korei stosunkowo mało popularne. O ile w Polsce taki rodzaj mleka odpowiada za około 75 proc. rynku detalicznego, a mleko świeże za pozostałe 30 proc., w Korei jest na odwrót. Koreańczycy tradycyjnie wyżej cenią sobie mleko świeże, przypisując mu wyższe wartości smakowe i odżywcze. Świeże mleko to wciąż około 70 proc. rynku, choć UHT zdobywa coraz większą popularność dzięki swoim walorom praktycznym, takim jak dłuższy termin przydatności do spożycia oraz wygoda przechowywania.
Czynnikiem, który sprzyja zwiększonemu eksportowi produktów mlecznych z Unii Europejskiej, nie tylko z Polski, do Korei jest umowa o wolnym handlu, która obejmuje obniżone stawki celne na produkty mleczne z UE – wyjaśnia ekonomista Credit Agricole.
Umowa o wolnym handlu między Koreą a UE
Umowa o wolnym handlu UE z Koreą Południową weszła w życie w 2011 roku i Polska czerpie z niej korzyści wykraczające poza eksport mleka. Od czasu jej wprowadzenia większy eksport do Korei notują też inni gracze z sektora rolno-spożywczego, między innymi producenci mięsa, wędlin, owoców, warzyw, a także przetworów zbożowych. Korzyści odnotowuje też polski sektor technologiczny czy usługowy.
Zgodnie z danymi Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wartość eksportu polskich produktów do Korei wyniosła w 2023 r. ok. 1,1 mld dol., co oznacza wzrost na poziomie 1,1 proc. w stosunku do poprzedniego roku. PAIH przekonuje, że sama ma duży udział w tym sukcesie, a jej seulskie biuro nieustannie wspiera Polskie firmy w ekspansji na rynek koreański, zapewnia wsparcie w rozmowach z obecnymi lub potencjalnymi partnerami biznesowymi z Korei.